Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 IS äntligen bekräftat problem

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Jag var tidigt ute och varnade för att Canons nya 70-300 IS glugg hade problem då man fotar i porträttläge (vertikalt). Se min tråd från i december: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51199&highlight=70300

Tyvärr blev jag klandrad för att inte kunna hantera en IS glugg. Nonsens!

Nu har fler och fler insett begränsningarna med den lösa tuben som sticker ut då man zommar i 200 - 300 mm.

Så här skriver tidningen Foto i nummer 4/2006: "Den optiska kvaliteten var nämligen inte alls vad vi rimligen kunde förvänta oss." "...vi rekviverade ytterligare ett objektiv för att undvika måndagsexemplar." "Till slut hade vi mätningar från tre exemplar och inget var speciellt bra." "Om objektivet vrids i vissa riktningar runt sin optiska axel kan skärpan bli avsevärt försämrad". "Objektivtuben vicker en del, vilket påverkar skärpan vid framför allt de längsta brännvidderna."

Jag har bytt mitt objektiv tre gånger (Canon har köpt tillbaka det). Mitt senaste exemplar trodde jag var felfritt tills jag testade ordentligt - även det hade samma fel. Nu har Canon köpt tillbaka även mitt fjärde exemplar. Jag kommer aldrig mer att röra en 70-300 IS...

exempel på bild tagen i vertikalläge i 300mm. Skärpan var spot on - jag tog sex bilder i denna serie, alla ser lika dåliga ut.

Bilagor

• img_2587.jpg
    img_2587.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,000
Japps.. det har ju dessutom dykt upp ännu en tråd om det. Det fick goda omdömen i ett test på nätet, anatar att de inte testade IS-fuktionen ;)

Nya versionen?

Gäller detta verkligen den nya versionen som fått så bra kritik? Verkligen synd då det är den lins jag hoppas få råd till snart.

Trist att konsumenterna måste övertyga för att få rätt...

Nej satsa på fast objektiv,, då slipper man iaf fladdrande mekanik;)

MVH Niclas,

Re: Nya versionen?

niklas_klinte skrev:
Gäller detta verkligen den nya versionen som fått så bra kritik? Verkligen synd då det är den lins jag hoppas få råd till snart.

Ja, det är den nya versionen 70-300 4-5.6 IS. Den gamla heter 75-300...

I rättvisans namn så bör det ju nämnas att om man bara fotar i horisontal-läge, och bara i 300mm ibland så är ju 70-300 bra. Fast då skulle jag aldrig tveka på att köpa 70-200 4L istället.

En eloge till Canon Sverige som köpt tillbaka alla mina dåliga gluggar. Undrar om de har ett helt lager med dassiga 70-300 liggande?

Svar Jesper

Jeppe skrev:
Japps.. det har ju dessutom dykt upp ännu en tråd om det. Det fick goda omdömen i ett test på nätet, anatar att de inte testade IS-fuktionen ;)

Det är nog inte IS-funtionen det är fel på.
Jag provkörde mitt på stativ utan IS påslagen och
suddigt blev det i vertikalläge i alla fall.

Re: Svar Jesper

Enicar skrev:
Det är nog inte IS-funtionen det är fel på.
Jag provkörde mitt på stativ utan IS påslagen och
suddigt blev det i vertikalläge i alla fall.

Peranders, är du säker på att stativet var stabilt? Det kanske körde förbi ett tunnelbanetåg eller en lastbil samtidigt som du testade. För det kan ju inte vara fel på objektivet, måste vara fel på fotografen.

(ironi)

Hej Johan

Tänkte inte på det.
Jag bor i Solna och det finns ju både pendeltåg, tunnelbana och stora, stora bilar här. :)

de var dåligt att Canon att släppa sånt skräp ut på marknaden, såg jämförlse mellan Sigma o Canon 70-300mm ej IS på nätet och Sigman var bättre.
Att EF 70-300mm IS skulle vara så dåligt som dina exsempel visar är skamligt för namnet Canon,
har aldrig havt sån glugg men hadde en EF 70-200 F4-5,6 som var skaplig.
Med ISO 100 film på en solig dag ska man få 1/500 med f5,6 så det räcker för upp till
400mm utan risk för skakningoskärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto