Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fel på 400D eller minneskort?
- Trådstartare kmelin
- Start datum
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Det är ju bara att sätta in ett annat kort och se om det blir samma fel då !!!!
Jag tror det är slutaren som är sönder.
Jag tror det är slutaren som är sönder.
Slowfinger
Aktiv medlem
Nej, det är säkert inte slutaren som är sönder. Det där kan hända då och då och som redan skrivet så handlar det antagligen om ett dåligt minneskort. Helst bör man använda Sandisk eller något annat etablerat märke. Köper man dom på rätt ställe är dom inte dyrare än lågprismärken som TEKQ.
Viktigt är också att du formaterar minneskortet när du ska ta bort alla bilder. Att använda "radera alla" är ett sämre alternativ och kan ge problem efter ett tag.
Viktigt är också att du formaterar minneskortet när du ska ta bort alla bilder. Att använda "radera alla" är ett sämre alternativ och kan ge problem efter ett tag.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Detta är inget som har med att göra om man använder Sandisk eller inte 
Slowfinger
Aktiv medlem
Så du Lars tror att när kameran visar info "skadade data" så har slutaren lagt av? På en nästan ny 400D? Glöm det. Det där handlar med stor sannolikhet om trunkerade data.
Om du läser instruktionsboken finns antagligen en sida där det står vilka minneskort Canon rekommenderar.
Om du läser instruktionsboken finns antagligen en sida där det står vilka minneskort Canon rekommenderar.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Vad det är vet jag givetvis inte. Och ingen annan här som inte sett grejorna heller. Allt blir ju gissningar.
Men en sak vet jag med säkerhet. Felet beror inte på att han hade annat kort än Sandisk. Så glöm det som du säger.
Men en sak vet jag med säkerhet. Felet beror inte på att han hade annat kort än Sandisk. Så glöm det som du säger.
nysteanders
Aktiv medlem
Har du provat att formattera?
Har du provat att formattera minneskortet - som Bo föreslår?
Får du samma fenomen ändå?
(tråkigt fel att ha på julafton och allt...)
Har du provat att formattera minneskortet - som Bo föreslår?
Får du samma fenomen ändå?
(tråkigt fel att ha på julafton och allt...)
Nikonetha
Aktiv medlem
Jag hade samma fel på mitt minneskort för längesedan.. fick också ut filer som såg ut exakt likadana..
Formaterade kortet, vilket jag aldrig gjort innan eftersom jag inte visste man skulle göra detta. Felet försvann så numera formaterar jag alltid mina kort efter varje tömning.
Formaterade kortet, vilket jag aldrig gjort innan eftersom jag inte visste man skulle göra detta. Felet försvann så numera formaterar jag alltid mina kort efter varje tömning.
kmelin
Aktiv medlem
jo formaterat det, gör jag alltid. kört med två sandisk i nu. inga problem på 100 bilder.
Snackade med en kompis som kört tekq på en fuji systemkamera, minns inte modell. Fick samma problem under ett bröllop, plus att han fått det med andra kort när batterina varit nästan slut. Mina batterier var dock fulla.
Magnus: ska bli intressant att höra hur det gick, för när jag byter kortet vill jag ha ett märkeskort, med tanke på att dom tog 1000Kr för detta skitkort kan dom gott ge mig det. Vet.. dyrt men sambon åkte in på BB för tidigt så inget att välja på, blev "400D med minneskort" och så fick jag det här.
Lars Johnsson: Lite det jag mistänkte i början, såg ut som om ridån inte synkade med blixten, men allt tyder på minneskort denna gång som tur väl är, lättare att byta.
Tack för alla svar och hoppas ni haft en fin julafton!
Snackade med en kompis som kört tekq på en fuji systemkamera, minns inte modell. Fick samma problem under ett bröllop, plus att han fått det med andra kort när batterina varit nästan slut. Mina batterier var dock fulla.
Magnus: ska bli intressant att höra hur det gick, för när jag byter kortet vill jag ha ett märkeskort, med tanke på att dom tog 1000Kr för detta skitkort kan dom gott ge mig det. Vet.. dyrt men sambon åkte in på BB för tidigt så inget att välja på, blev "400D med minneskort" och så fick jag det här.
Lars Johnsson: Lite det jag mistänkte i början, såg ut som om ridån inte synkade med blixten, men allt tyder på minneskort denna gång som tur väl är, lättare att byta.
Tack för alla svar och hoppas ni haft en fin julafton!
Illerfantasten
Aktiv medlem
Skönt att det löste sig och grattis får man väl säga 
Hoppas inte du tar illa upp för att jag hoppa in i tråden och ställer en följdfråga.
Varför är det sämre att "radera alla" än att formatera om kortet efter varje tömning?
Hoppas inte du tar illa upp för att jag hoppa in i tråden och ställer en följdfråga.
Varför är det sämre att "radera alla" än att formatera om kortet efter varje tömning?
Slowfinger
Aktiv medlem
Lite förenklat: Därför att om du raderar istället för att formatera finns alla data fortfarande kvar på kortet fast du inte kan se den längre. Det enda som händer är att nya data (bilder) skriver över de gamla.
Formaterar du tar du däremot bort informationen (i princip) helt och gör kortet "som nytt". Även om det faktiskt går att rädda även bortformaterad data. Åtminstone delvis.
Formaterar du tar du däremot bort informationen (i princip) helt och gör kortet "som nytt". Även om det faktiskt går att rädda även bortformaterad data. Åtminstone delvis.
Illerfantasten
Aktiv medlem
Ah, på så vis
Tack för svaret
Tack för svaret