Annons

Vidvinkelzoom till Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Honkamaa

Aktiv medlem
Hej, känner att mitt 28-105/3,5-4,5 objektiv räcker bra för mig och det jag fotar. Men känner att ibland vill jag ha kortare brännvidd än 28 mm så jag funderar på att införskaffa en vidvinkelzoom. Min kamera är en EOS 5. Har kolla lite och hittat följande objektiv som jag finner intressanta (priserna är från cyberphoto):

Tokina AF 19-35/3,5-4,5
2688:-

Canon EF 20-35/3,5-4,5 USM
5040:-

Soligor 19-35/3,5-4,5 AF
2120:-

Tamron AF 19-35/3,5-4,5
2744:-

Känns inte prisvärt att köpa Canon-objektivet som är cirka dubbelt så dyrt som de andra, är det motiverat med en så stor prisskillnad? Själv tycker jag Soligor-objektivet (som är billigast) verkar mycket prisvärt då det har fått ganska bra betyg i tester och recensioner. Någon som har erfarenheter av något av dessa alternativ och/eller tips på vad jag bör tänka på.

Snabb fokus är ganska högprioriterat så kanske är canons objektiv det rätta för mig trots allt.

Hejsan, Jag köpte en 20-35 2,8L och måste säga att jag är mycket nöjd. 0,5 - 1,5 steg snabbare än den andra USM zoomen. Mycket fin byggkvalite och att jag saknar den samtidiga manuella/af möjligheten gör inget. Kan ändå inte fokusera exakt manuellt utan använder istället AF-en på "*" och rekomposition.

Kantskärpan vid full öppning är inte precis knivskarp, men det är nog inte heller de andra objektiven. Hittar du en till vettigt pris kanske den kan vara ett alternativ. Nu ska ju alla ändå ha den nyaste 16-35:an.

mvh
Peter

Det jag skulle fundera på och också gjorde när jag köpte mitt Cosina 19-35 (http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=36035) är hur ofta kommer du att använda detta objektiv? Jag ansåg att jag skulle använda det klart midre än mina andra objektiv och ville inte lägga mer pengar än ca 2000.
Klart nöjd med det jag har och på så vis kunde jag lägga pengarna som blev "över" på annat.

//Jocke

Även Cosinat har snabb autofokus, även om det inte har USM-motor. (jag hade ett tidigare)

Jag har fått för mig att vidvinkelobjektiv i allmänhet är mer snabbfokuserade än längre brännvidder, kanske är det så att det krävs mindre rörelser av linselementen för att fokusera. Därmed skulle fokusmotorns hastighet inte vara lika avgörande för vidvinkel som för tele. Kanske någon här kan bekräfta eller förkasta denna teori?

Finns det inga siffror så man kan jämföra fokus-hastighet? Jag är lite rookie på detta. Har ett 28-105/3,5-4,5 USM objektiv som jag är mycket nöjd med.
Kolla mina bilder så förstår ni att jag ibland behöver snabb fokusering.

EF 20-35/3.5-4.5 tillhör samma serie som ditt 28-105/3.5-4.5. Det har alltså i princip en likadan AF-motor i. AF'en är snabb och precis. Canons USM är nog att föredra i ditt fall då du behöver snabb autofokus. För att toppa lite till så är det även ett riktigt bra objektiv.

Vindvinkelobjektiv fokuserar ju snabbare av den enkla anledning att det inte behöver röra sig så långt mellan närgräns och oändligt. Mitt EF 20-35/2.8L har ett arbetsområde som sträcker sig mellan 0.5-3 meter, sen blir det oändligt..

Till skillnad då från mitt EF 70-200/4L som går från 1.2-10 meter (om man nu bortser från avståndsbegränsaren).

Tack Jeppe. Då får man börja spara till ett Canon-objektiv då...kanske väntar till nästa vinter med det, snowboardsäsongen är ju snart slut..

jag älskar mitt EF 20-35mm jag har det alltid på kameran (använder altså hellre det än mitt 28-80) jag tycker absolut att du ska köpa canon orginal. blir inte samma sak annas =)

känns mer proffsigt att inte använda priat(men det kanske bara är för jag e ganska prylgalen

/jompa

Jag har en 20-35/2.8L och är stormförtjust! Jag kör jätteofta med den.. De bilderna jag tidigare tagit ex porträtt tar jag numera med den...

Men vill du ha snabb autofokus kanske du skall titta efter annat! Den är inte speciellt snabb.. Men jag kör nästan uteslutande natur...

Jag använt Cosina 19-35 till min EOS5 i ett par år och är klart nöjd med resultatet.
Den känns visserligen plastig jämfört med Canons orginalobjektiv, men det är inget fel på skärpan.
Objektivet har fått överlag god kritik. Tidingen FOTO klassade det som mycket prisvärt när det kom. Även här på Fotosidan har det fått bra recensioner

Canon-zoomen har fått mkt bra i test. Bättre än Canon EF 17-35/2,8 faktiskt.

Citat ur FOTO 12/99: "Ett mycket bra objektiv. För mindre än hälften av vad den ljusstarkare 17-35/2,8 kostar får man ett skarpare objektiv med något lägre distorsion. Sammantaget testets bästa glugg" Dom testade Sigmas, Tamrons, Pentax, Minoltas, Cosinas och Tokinas motsvarande objektiv. Cosinas objektiv fick betyget "Mycket prisvärt"
Testet är dock ganska gammalt.

Bobbo V skrev:
Canon-zoomen har fått mkt bra i test. Bättre än Canon EF 17-35/2,8 faktiskt.

Och är inte ef17-35 en canon-zoom då? tänkt också på att det finns två olika 20-35 canon zommar som jag antar att det är den du menar.

Har en Cosina 19-35mm och det går inte att klaga på autofokusen, fokusomfånget är så kort att det går väldigt snabbt.

Det som man kan tänka på är väl närgränsen, vilket är 50 cm på Cosinat.. vet inte vad den är på de övriga objektiven..

Du verkar visserligen vara inne på att det ska vara en zoom men ett mycket bra komplement till din redan befintliga optik borde vara en fast 20:a

Steget från 28 till 24 är inte så långt och en fast optik har vanligtvis bättre optiska egenskaper. Sigma AF 20/1,8 ska tydligen inte vara så dum..

Tokinas 20-35/2,8 AT-X PRO är ett annat mycket prisvärt alternativ. Har fått mycket bra kritik vad det gäller bildkvalitet och är extremt välbyggt. Kostar 5500-6000 kr nytt. Ett par tusenlappar mindre om du köper det begagnat.

ANNONS
Götaplatsens Foto