Annons

Ä L G

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Varför inte starta en bildtråd med bilder på kanske det mest fotograferade vilda däggdjuret i Sverige, med era bilder på älg. Reglerna är rätt så enkla: digitala eller analoga, i djurpark eller ute i naturen, dokumentärt eller fullkomligt konstnärligt. Inga bildbegränsningar annat än att det ska vara fotografi, men i sin vidaste mening.

Ni kan lägga ut hur många inlägg som helst, men i varje inlägg du publicerar i tråden MÅSTE det bifogas en egen älgbild. Ni får dela med er av tips till andra, vilket jag tror skulle vara populärt för läsarna. Ni får ställa frågor, men INGA inlägg utan någon egen älgbild.

Försök gärna undvika inlägg med mer än en älgbild, detta för att tråden ska gå snabbare att ladda för läsarna. Men det är enbart en rekommendation.

Nu ska det bli intressant att se MÅNGA ÄLGBILDER... 👍

Min första älgbild är från hemmaskogarna här i Mullsjö, Västergötland. Bilden är med 400mm sent i skymningen.
 

Bilagor

Terje H

Aktiv medlem
Riktigt trevligt med alla älgbilder. Spännande och intressant med fina tjurar, vita älgar och trädgårdsbesökare. Ska bli spännande också att se fortsättningen.

Måste ju visa en älgbild till nu när jag kommenterar, så det få bli denna älgko i kvällsljus, softad genom en dubbelexponering (en i skärpa och en i oskärpa). Även denna älgbild är från Mullsjöskogarna.
 

Bilagor

danordgren

Aktiv medlem
Intressant tråd, så man kan väl passa på att bidra... :) Oändligt antal älgbilder i arkivet och vanligtvis undviker jag "mänskliga" inslag men jag har en närbildsserie innehållande saltsten som jag är rätt svag för. Kan väl berätta något om kopplingen mellan människa och älg i en vidare mening också...

700mm, strax efter kl. 04:00 en junimorgon för något år sedan. Den bästa tiden att vara ute.

B33I9397.jpg
 

danordgren

Aktiv medlem
Ett till bidrag... Från en bildserie på den bakre älgen som plötsligt fick sällskap en till individ. I de flesta bilderna blir den främre älgen endast ett störande inslag men en bild funkar enligt mig och det är denna. Anledning? Örat. Och närmare bestämt hur det riktas mot den bakre älgen och diagonalen som uppkommer där. Utan örats vinkling blir resten av bildserien tämligen platt.

700mm, strax innan 04:30 i juli -19. Obeskuret.B33I1824.jpg
 

aasaboe

Aktiv medlem
26 januari, 2011. Jag var ute med Amba, vår tollaredam som då var 6 år och i sin krafts dagar, numera sedan idag exakt ett år i hundhimlen. Kameran med så klart, vi gick upp i "Hästahagen" där det pågick utkörsel av timmer från en avverkning. Längst upp hade jägarna en viltutfodringsplats, och vi fick syn på rörelser där uppe. Det låg långa timmerupplägg båda sidor om vägen, så när jag upptäckte att det var en älgko med två kalvar blev jag ganska försiktig -inte många flyktvägar att välja på om man säger. Jag förmanade Amba att vara tyst, kopplad så klart. Vi knatade på i sakta mak. Inte lätt att plåta med 7D med batterigrepp och 100-400 monterat och hundkoppel inklusive hund att hålla reda på... Men några bilder blev det, bland annat den här som kan tas för tvåhövdad älgkalv med åtta ben vid en snabb blick ;-) 400mm, obeskuren bild. 2011_01_30_03961.jpg
Strax efter att jag knäppt kunde Amba inte hålla sig längre, hon frågade ganska högt vad de där varelserna hade inne på hennes revir att göra. -Jäklar, tänkte jag men det gick bra, älgarna gav sig iväg åt andra hållet och jag fick några suddiga rumpbilder. Kul att få uppleva, en del älgar har jag sett här i omgivningarna under de styvt trettio år vi bott här på Linderödsåsen i Skåne, men det har varit lååångt mellan tillfällena. Numera finns nog ingen älg här, det är flera år sedan jägarna slutade med älgjakt här.
 
ANNONS