Annons

Ä L G

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
En älg som sprang förbi precis utanför fönstret här hemma på ön där jag bor. I all hast tog jag och startade upp kameran som låg intill och tryckte av en bild med inställningarna som kamerahuset råkade vare inställda på. Exponeringen blev så där och fokus helt fel, men en suddig kontur av älgen fastnade i alla fall på bild... ☺
 

Bilagor

Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Riktigt trevligt med alla älgbilder. Spännande och intressant med fina tjurar, vita älgar och trädgårdsbesökare. Ska bli spännande också att se fortsättningen.

Måste ju visa en älgbild till nu när jag kommenterar, så det få bli denna älgko i kvällsljus, softad genom en dubbelexponering (en i skärpa och en i oskärpa). Även denna älgbild är från Mullsjöskogarna.
Hur gör du dubbelexponering på ett rörligt objekt på det sättet? Hinner inte älgen flytta sig mellan exponeringarna?

Jag har slut på älgbilder, så jag gjorde om min första för att kunna bifoga och diskutera i tråden.
3B3EDE18-1995-45C7-852E-B31C2EDB54E7.jpeg

iPhone 7 och dess inbyggda bildredigeringsmöjligheter.
 

Terje H

Aktiv medlem
Hur gör du dubbelexponering på ett rörligt objekt på det sättet? Hinner inte älgen flytta sig mellan exponeringarna?

Jag har slut på älgbilder, så jag gjorde om min första för att kunna bifoga och diskutera i tråden.

iPhone 7 och dess inbyggda bildredigeringsmöjligheter.
Just här vred jag rätt mycket i oskärpa och att älgen inte rörde sig mycket, så därför hann jag få till en dubbelexponering. Annars går det rätt snabbt att göra två bilder efter varandra, med en i oskärpa. Ibland har jag däremot inte hunnit och det kan bli konstiga bilder. Däremot skadar det inte att försöka, det värsta som kan ske är ju att det misslyckas. Men det kan bli fräckt också!

Älgbilden under är däremot en enkelexponering, där jag sjönk ned och valde en låg kameravinkel för att få den solbelysta vegetationen i förgrunden med i bilden som diffusa varmtonade fält. Dels förstärkte det djupet, men gav också en starkare kvällsstämning i bilden.
 

Bilagor

HeBe

Aktiv medlem
En sommarkväll i de småländska skogarna i juli 2018. Klockan var strax före elva när jag satt en stund i bilen och tittade på två älgar som gick och betade på ett fält. Minns att det var så tyst att jag hörde hur de åt trots att jag var en bra bit bort.IMG_1423.jpg
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Just här vred jag rätt mycket i oskärpa och att älgen inte rörde sig mycket, så därför hann jag få till en dubbelexponering. Annars går det rätt snabbt att göra två bilder efter varandra, med en i oskärpa. Ibland har jag däremot inte hunnit och det kan bli konstiga bilder. Däremot skadar det inte att försöka, det värsta som kan ske är ju att det misslyckas. Men det kan bli fräckt också!

Älgbilden under är däremot en enkelexponering, där jag sjönk ned och valde en låg kameravinkel för att få den solbelysta vegetationen i förgrunden med i bilden som diffusa varmtonade fält. Dels förstärkte det djupet, men gav också en starkare kvällsstämning i bilden.
Aha.
Jag har ibland i fotboll under några snabba serier fått någon bild mellan två andra där fokus hamnat på ett staket i bakgrunden. Men spelarna har rört sig för långt för att det skulle bli en bra ”dubbelexponering”.
Med två olika förberedda fokuspunkter skulle jag antagligen medvetet kunna göra ungefär detsamma som du gjorde manuellt.

Nu vill jag inte vrida min hushållsälg en gång till, så jag kringgår fotosidans regler och lägger upp en släktbild från 40- eller 50-talet av en annan fotograf. Han som håller gevären är min farfars bror. Det ena av gevären hamnade så småsmåningom i min ägo. Bilden är från Ragunda.

C3303938-FC1B-4458-970B-502CE95F42CB.jpeg
 
ANNONS