Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ändra bakgrundesfärgen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur jag kan ändra bakgrundsfärgen till en ljusare nyans?

Jag brukar göra ett nytt lager i overlay-mode där jag ritar bilden ljusare eller mörkare. Dock får jag en gloria på det lodrätta "sträcket" i den här bilden och jag vet inte hur jag ska bli av med den.

En stor bild hittas här:
http://lellou.com/temp/00.jpg

/ Marcus

Bilagor

• 0.jpg
    0.jpg
    35.1 KB · Visningar: 308
Hej!
Om bakgrunden är ganska homogen som i det här fallet så brukar jag helt enkelt bara maska bort den och ersätta den med "rätt" nyans. Antingen målar man med quickmask eller kör banor, det går vilket som. I just det här fallet, för att undvika glorian, kan man tex ersätta just övergången med en ny bild. Använd gradienten och ta den nya bakgrundsfärgen och skapa en lagom diffus övergång till den angränsande färg. Typ...

Bifogar en väldigt snabb fix. Inte helt nöjd med övergången, men för en snabbis får det duga. :)

Bilagor

• 0e.jpg
    0e.jpg
    6.2 KB · Visningar: 269
i photoshop.
maska på valfritt sätt.
öppna justeringslager, välj nivåer, dra mellannivåer till vänster.

bara ett av 382,7 förslag till hur man kan göra detta i ps.

"alla sätt är bra utom dom dåliga"

Bilagor

• 0[1].jpg
    0[1].jpg
    4.5 KB · Visningar: 224
Ah, kul att höra mer tankar kring det här. Nu tror jag iofs och just den där lilla rutan i högra hörnet helst ska ha samma färg som i den originalbilden. Fick för mig att det var övergången där som var svår att få till. Du får gärna se om du kan tipsa om det... :) Det handlar väl egentligen om hur man maskar saker som inte är i fokus (dvs diffusa övergångar) på ett bra sätt. Om det nu inte var ursprungsfrågan så ställer jag det som följdfråga till Christel! :) (BTW, ska man inte ligga å sova vid 5 på morgonen...?)

Cederbom skrev:
Ah, kul att höra mer tankar kring det här. Nu tror jag iofs och just den där lilla rutan i högra hörnet helst ska ha samma färg som i den originalbilden. Fick för mig att det var övergången där som var svår att få till. Du får gärna se om du kan tipsa om det... :) Det handlar väl egentligen om hur man maskar saker som inte är i fokus (dvs diffusa övergångar) på ett bra sätt. Om det nu inte var ursprungsfrågan så ställer jag det som följdfråga till Christel! :) (BTW, ska man inte ligga å sova vid 5 på morgonen...?)

Martin, du har rätt angående frågan.

Det är den gråa ytan nere till vänster som jag vill ha ljusare eller mörkare och det svåra är att maska rätt på den nedre högra sidan, då denne inte är i fokus.

/ Marcus

jag brukar maska, göra markering, trycka Q för snabbmask och lägga på lämplig mängd gaussisk för diffusare markering.
kanske finns det enklare sätt?

annars skulle jag nog klona över rutan för att få samma färg som övrig bakgrund.

Jag brukar använda nån av dessa metoder:

Metod 1
Välj Extract efter det använder jag history brush för att måla i de områden där Extract råkat ta bort för mycket.
Nakdelen är att man verkligen tar bort det man inte vill se.

Metod 2
Lägg till en Layer Mask och sen "måla" bort det jag inte vill ha. Fördelen med denna metod är att man aldrig tar bort något utan bara döljer det. Så om man skulle ångra sig längre fram i processen kan man alltid få till baka allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto