Annons

Ändra bildstorlek i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
jag kör bla D800 o jag har ett litet problem med att hitta en inställning i kameran som gör att jag får 4-3 format pga att en del kunder ska köra med det. Att beskära alla bilder efteråt tar tid samt jag vill se (rätt) bild i sökaren. På Nikon kameran D800 hittar jag inställning under Fotograferingsmeny-bildområde-välj bildområde då kommer följande alternativ upp
FX 36x24
1,2 X 30x20
DX 24x16
5:4 30x24

med dessa får du en sökarbild som stämmer men ingen har rätt format är det någon som vet om det går att ställa in på något annat sätt?
I värsta fall kan man på något sätt få fram en beskärning på 4-3 i rawkonvertaren?
Om vi säger så här det är inte en bild som ska beskäras utan oftast runt 200-300 dag.

Händig

Om du är händig kan du alltid ta ur mattskivan och göra en 4:3 markering på den. Gjorde själv något liknande för en herrans massa år sedan på en mattskiva till en FE2 när jag skulle ha panoramaformat. Ristade då in markeringar med ett rakblad. Se bara till att rengöra efteråt så att du inte får in små lösa spån på sensorn. I raw-programmet kan du sedan köra beskärning på alla bilder samtidigt och sedan låta datorn arbeta medan du fikar. Tror att de flesta raw-program klarar detta.

jag har gjort en gen mattskiva till en canon kamera (analog) när jag körde dubbel exponering med olika kameror., se bild ;-) vad jag vill är att kunna få en bild i sökaren som är 4-3 precis som dom andra som finns fast i annan storlek för att beskära allt efteråt är bökigt. I photoshop raw konv så ser jag ingen sett att välja 4-3 format för jag överlever att inte få rätt mask i kamerans sökare för 4-3 är bara att ta bort en del på kanterna.

Bilagor

• 02ny.jpg
    02ny.jpg
    101.6 KB · Visningar: 1,267
Om du är händig kan du alltid ta ur mattskivan och göra en 4:3 markering på den. Gjorde själv något liknande för en herrans massa år sedan på en mattskiva till en FE2 när jag skulle ha panoramaformat. Ristade då in markeringar med ett rakblad. Se bara till att rengöra efteråt så att du inte får in små lösa spån på sensorn. I raw-programmet kan du sedan köra beskärning på alla bilder samtidigt och sedan låta datorn arbeta medan du fikar. Tror att de flesta raw-program klarar detta.

ps såg dina månbilder på din sida. Jag körde mycket månbilder på analoga tiden o jag tog tex månbilden med en 300 2,8L med canon eos 5. Tog 20 bilder på en måne på en rulle o placerade dom enligt min egen tillverkade mattskiva, sedan så tog jag Hasselblad x-pan som dels laddar bakifrån o tar 20 bilder i panoläget mot canons 36 på en rulle. Det innebär att det var en del uträknande var månen skulle placeras o på vilken ruta på småbilds kameran för första bilden var tex ingen måne sedan månde på ruta 2 men ingen på ruta 3 men sedan så ändras det pga en småbild är 36mm i bredd o Hasselblad är 65 mm i bredd.
Kul men som yrkesfotograf så har man inte tid med sådant längre :(

Kanske inte förinställt

Om det inte finns förinställd beskärning till 4:3 så är det väl ändå bara att ta fram linjalen och ställa in på en bild. Detta bör inte ta mer än max 30 sek om du har en miniräknare till hands. För visst måste det väl gå att applicera samma beskärning på flera bilder i Camera RAW!?

Tillägg

Litet tillägg:
Du ställer in beskärningsramen så att du skjuter in varje sida in mot mitten med 1/12 av höjden. Är din bild på skärmen 36x24 cm så gör du så att bilden blir smalare med 24/12=2 cm på varje sida så har du en 32x24 cm bild dvs 4;3 format. Applicera på de bilder du vill sedan. Detta förutsätter givetvis att du komponerat rätt så du inte skär av någons ben eller dylikt;)

Tror inte det finns något sätt att få kameran att automagiskt beskära till just 4:3, men i Lightroom kan du välja det formatet om du vill - förutsatt att du står ut med att använda det programmet förstås ;)

Tror inte det finns något sätt att få kameran att automagiskt beskära till just 4:3, men i Lightroom kan du välja det formatet om du vill - förutsatt att du står ut med att använda det programmet förstås ;)

jag har även LR men kan du förutbestämma 4/3 format i rawkonv i LR? jag hittar inte det i PS rawkonv o jag tycker att konv i LR o PS är väldigt lika. Jag vill ha ett så snabbt flöde som helst o helst kunna se (rätt) bild i sökaren o få rätt bild redan där om inte det går så att få rätt format i rawkonv ok ska jag däremot behöva beskära alla bilder efter dom är öppnade så är det inte lika kul. Det verkar inte finnas men jag ska in till nikon nästa vecka för lämna in ett par gluggar på service så jag får väl fråga dom om det är möjligt att få det programmerat jag fick tex min x-pan ändrar så jag kunde köra betydligt längre expo tider än 30 sek som den var från början version 1.

och det är ingen hitt att köra ett macro för jag vill ha koll på hur bilden beskärs helst sedan så ska bilden ställas i två olika en stor o en för web.

I värsta fall borde du väl kunna köra crop/beskärningsverktyget först i Camera Raw (4:3 finns ju som förval vid högerklick) på en bild och sedan kopiera över inställningen till samtliga andra bilder i Bridge. Kruxet är ju att bilderna verkligen behöver sitta från början, vilket försvåras av att inte se det i sökaren...

I värsta fall borde du väl kunna köra crop/beskärningsverktyget först i Camera Raw (4:3 finns ju som förval vid högerklick) på en bild och sedan kopiera över inställningen till samtliga andra bilder i Bridge. Kruxet är ju att bilderna verkligen behöver sitta från början, vilket försvåras av att inte se det i sökaren...

STORT
tack! hade ingen aning att man kunde välja storlek på beskärning i raw konv. Visserligen hade det optimala varit att kunna göra det i kameran. Men man kan knappast ha några större förhoppningar på Nikon i detta fall för en så enkel sak som att tex kunna välja storlek på raw i kameran verkar vara svårt det har canon haft sedan 5d mark 2 kom om inte ännu tidigare.

Det här kanske är en helt idiotisk ide men...

Om du räknar ut 4:3 i förhållande till din kameras display & så tar du vanlig maskeringstejp & helt enkelt tejpar så att det du ser på displayen är 4:3 format då vet du ju i alla fall om du fått med alla viktiga detaljer i bilden efter du tagit den.

Sen så får du ju ändå fixa till det i LR men då vet du ju om bilden "satt" när du plåtar & kan ta en ny bild om det skulle behövas...

Det här kanske är en helt idiotisk ide men...

Om du räknar ut 4:3 i förhållande till din kameras display & så tar du vanlig maskeringstejp & helt enkelt tejpar så att det du ser på displayen är 4:3 format då vet du ju i alla fall om du fått med alla viktiga detaljer i bilden efter du tagit den.

Sen så får du ju ändå fixa till det i LR men då vet du ju om bilden "satt" när du plåtar & kan ta en ny bild om det skulle behövas...

Det jag vill slippa är att beskära alla bilder. Med många andra kameror kan man välja format. Att skära alla bilder typ 300 st per dag tar tid o sedan ha med i beräkningen att det på kanterna kommer beskäras är inte optimalt arbetsflöde. Att kunna beskära i raw conv är ett litet plus i alla fall. Nu har som tur dom flesta av mina kunder inte krav på 4/3 utan normala 3/2.

ANNONS
Götaplatsens Foto