Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra slutartid och bländare för IXUS 700?

Produkter
(logga in för att koppla)

arkenfall

Medlem
Jag har nyligen köpt en Canon IXUS 700. Är mycket nöjd med den så här långt och gillar att den har mycket manuella inställningar.
T.ex. så kan man justera slutartiden manuellt vilket jag länge velat ha eftersom jag alltid velat ta ett sådant där klassiskt fotografi på ett vattendrag där vattnet för en sån där mjuk frän flytande "flow" rörelse.

Enligt vad jag har förstått ska man då sätta kamera i ett stativ vid vattendraget och ändra så att slutartiden blir längre, kanske någonstans runt 1-3 s.

Jag har provat detta, men fotot blir alldeles överexponerat. Det blir totalt vitt! Kanske inte så konstigt egentligen eftersom det kommer in så mycket ljus under den här tiden. Så jag gissar att man måste ändra storleken på bländaren så att det kommer inte mindre ljus under exponeringen.

Är det någon där ute som vet om detta går att åstadkomma med en IXUS 700?? Jag har letat febrilt i manualen, på nätet och överallt men det verkar som att detta kanske inte går att åstadkomma med en vanlig kompakt digitalkamera a la IXUS?

Tack på förhand.
Björn

Om du ska exponera 3 sekunder i fullt dagsljus så får du hålla ett par svetsglasögon framför linsen.

Ett alternativ är att du väntar på skymmningen eller provar med kortare tider. 1/15s borde funka.

Nja.. så mycket manuella inställningar håller jag inte med om att den har. Det är i huvudsak en point & shoot kamera. Naturligtvis kan man fippla med tid och de två bländarsteg som kameran har. Men man måste hålla sig till vad det befintliga ljuset ger för exponering. Man kan inte bara säga till kameran att "nu exponerar du denna bilden i en sekund" eftersom kameran inte kan blända ned så mycket som det krävs. Detta har inget med kameran i sig att göra, utan detta beror på en naturlag. Eftersom Ixus 700 bara har bländare f2.8 och f5.3 (tror jag det är) så kan man vid ett visst ljus bara välja mellan att ta bilden med 1/100 f2.8 eller 1/25 f5.3...

Så det är precis som du säger. Det går inte att åstakomma. Men det finns lite hjälpmedel. T.ex. att köra på lägsat iso-tal och införskaffa ett kraftigt gråfilter (ND-filter), vilket gör att du kan använda längre tider. Eller så får du helt enkelt ge dig ut i skyminingen ;)

Ok. Tack så mycket för era snabba svar.
jag får prova med någon typ av filter samt prova på kvällen.

Föresten, finns det filter för digitalkameror typ Canon IXUS? Någon som vet om man kan köpa t.ex. ett ND-filter för en IXUS 700 som passar?

ANNONS
Götaplatsens Foto