Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra storlek på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Har lite svårt med justering av bilder som ska in på instagram.
Jag har en bild på en karta som jag har tagit med min iPhone och beskurit kanterna som är nu storlek
1024 × 851
Tar jag bilden in i instagram så ser man inte hela kartan.
Den måste egentligen blir 1080 x 1080 för att passa in på instagram.
Hur ska jag göra för att det ska passa in? skulle kanske inte beskurit den från början?
Tacksam för tips.....
Bilden är blid nr 2 (bilden bakom) av senaste bilden (lilla huset) jag har lagt in och finns på min instagram:
stockholms_archipelago
Visit Dalarö


 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Men du har väl originalbilden kvar!? Finns olika sätt att göra och vill du veta exakt måste du ju berätta vilket program du använder i datorn. Annars är principen:
1. Ställ in sidförhållandet i beskärningsverktyget och beskär (Här är det 1:1 eller 1080:1080 etc)
2. Ändra storlek på bilden till de pixeldimensioner du vill ha.
3. Om du inte har autoskärpning inställd i pixelnedsamplingen eller i exportinställningar så bör du också efterskärpa så det ser bra ut.

Fattas originalbild är det bästa du kan göra att sampla upp bilden till 1080 på längsta sidan, efterskärpa och sedan klistra in kartan på en kvadratisk bakgrund så får du en färdig bild med rätt pixeldimensioner.
Finns program även för mobilen som fixar sådant här grundläggande.

PS fixa en länk till bilden så man slipper leta och gissa så kan jag visa hur det ser ut om du gör som jag nämnde.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Men du har väl originalbilden kvar!? Finns olika sätt att göra och vill du veta exakt måste du ju berätta vilket program du använder i datorn. Annars är principen:
1. Ställ in sidförhållandet i beskärningsverktyget och beskär (Här är det 1:1 eller 1080:1080 etc)
2. Ändra storlek på bilden till de pixeldimensioner du vill ha.
3. Om du inte har autoskärpning inställd i pixelnedsamplingen eller i exportinställningar så bör du också efterskärpa så det ser bra ut.

Fattas originalbild är det bästa du kan göra att sampla upp bilden till 1080 på längsta sidan, efterskärpa och sedan klistra in kartan på en kvadratisk bakgrund så får du en färdig bild med rätt pixeldimensioner.
Finns program även för mobilen som fixar sådant här grundläggande.

PS fixa en länk till bilden så man slipper leta och gissa så kan jag visa hur det ser ut om du gör som jag nämnde.
jag har appen bilder på en mac dator. Nu har jag återställt bilden till ursprungliga. Det finns verktyget beskär men ser inte att man kan välja 1:1 . Detta kan man välja. Här är bilden i sin ursprungliga storlek. Skärmavbild 2020-07-07 kl. 12.34.45.pngpiR6tDOsQ06GX8RfoQfrYg.jpg
 

lonian

Aktiv medlem
Har du tryckt på expandera knappen på instagram? Du måste inte ladda upp helt kvadratiska bilder.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
jag har appen bilder på en mac dator. Nu har jag återställt bilden till ursprungliga. Det finns verktyget beskär men ser inte att man kan välja 1:1 . Detta kan man välja. Här är bilden i sin ursprungliga storlek. Visa bilaga 150601Visa bilaga 150602
Kvaratisk är samma sak, men jag tror att originalet är för brett. Skickar en annan variant, ska bara sätta mig vid arbetsdatorn.
//Tony
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Här kommer två varianter. Den ena som den var fast lite tillfixad (Nivåer samt beskärning med upprätning och storleksändring. Kanske inte funkar på Insta eftersom den inte är kvadratisk.

Variant 2 är kvadratisk eftersom jag lagt en vit kvadratisk bakgrund bakom din bild.

Vilken app du ska använda vet jag inte (har ej smartfån) men det finns appar som kan göra sådant här grundläggande och mycket mera. Någon annan får undervisa om detta. Lycka till

PS. Det är bara att expandera bilden och högerklicka så kan du spara ner den.

//Tonykarta1_FS.jpgkarta2_FS.jpg
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tack för alla förslag! Så det går inte av ta bort kanterna och fixa bilder därefter? Så man ska fota rätt från början antar jag. Man kan inte välja kvadrat innan man tar bilden på nya iPhone. Fick för mig att man kunde på äldre modeller.
Förstår inte riktigt vad du menar med din fråga. Det bör gå med en bra bildredigeringsapp som jag redan har skrivit. Du kanske har en i telefonen men vad den kan göra har jag ingen aning om. Vill du kunna använda dina bilder på instagram utan att redigera så mycket (t.ex. bara beskära till kvadratiskt format) så behöver du tänka på att lämna lite plats runtomkring ditt motiv. I detta fallet hade det gått bra att beskära till kvadratiskt format om du backat ett steg så det hade blivit lite luft ovanför och under skylten. Annars kan man göra som jag gjorde i bild 2.
 
ANNONS