Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu mer 50x70 frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hej
Tänkte göra 4 st kopier i 50x70, bilderna är tagna på EPJ (320T) på 135mm och blir då relativt korniga, då till min första fråga:
Hur stor bör filen vara för en 50x70 kopia? 140 mb ca?.
När jag scannar bilderna får jag filer på ca 31 mb med högsta upplösning, om jag scannar in dom med 16 bit blir filen på ca det dubbla. Vilket är bäst ? spelar det nån roll vilket jag gör eller ska jag bara göra filen större i Ps efteråt?

Många frågetecken hoppas nån kan svara på dom, har försökt läsa mig till det här på fotosidan men har inte hittat svar på det jag vill veta.

Mvh martin!

Skanna med 16 bitar och gör dina korrigeringar och konvertera sen till 8 bitar innan du skickar iväg filen. 16 bitar är bra eftersom du har råd att kasta bort information när du gör färgjusteringar och dylikt, men du vinner inget på att skicka iväg den färdiga filen med annat än 8 bitar.

Om du vill skjuta ut den med 300 dpi så skall du skala om den till det och den resulterande filen kommer då att bli cirka 150 MB stor med 8 bitars färgdjup.

Jag har gjort en del 30x40 med upplösning runt 200 ppi och det fungerar utmärkt.

En 50x70 med 300 ppi är lite i överkant såvida det inte är bilder med hög detaljrikedom som skall betraktas på nära håll.

Prova att skriva ut bilder med olika upplösningar och se var din gräns går vad gäller ppi/avstånd.

Jag skulle nog kunna tänka mig gå ned till 150 ppi.

Tänk på att lagom betrakningsavståndet på en 50x70 är ungefär 2 meter. Så ned mot en 200 ppi bör inte vara något problem.

För att späda på det hela har jag gjort 100x70 tavlor i 200 DPI, enligt Crimson labbet så spelade det knappt någon roll om bilderna var i högre DPI.

filerna till 100x70 tavlor i 200 DPI blir 125MB stora ca.

Tilläggas bör att Crimson använder sig av en speciell teknik (lambda tryck) där man "lasrar" riktigt fotopapper i framkallningsvätska, blir mycket bra resultat och det är billigt (300 kr/st).

Crimson Lab

/Christian

Låt ett tryckeri eller någon annan med en riktig proffsscanner scanna in dina neg. Då får du bästa resultat. Att scanna in en bild till storutskrifter med en vanlig "hemmascanner" rekommenderar jag inte.

Varför köpa dyr utrustning för att få skarpa neg och sedan scanna in med billig scanner.

"Vänder man på steken" så kan man plåta med en engångskamera men scannar proffesionellt... Bilden blir ju inte bättre än den sämsta delen i produktionsledet.

Hälsningar Ola

Tack för alla svar, behöver dock fortfarande svar på hur mycket jag kan förstora upp den i ps utan att det blir problem, har hört 20 % men jag måste ju ta i mer om jag ska upp i 150 Mb från en 31 mb fil!

Några bra tips?
Mvh Martin

Varför scanna? Var inte bilderna tagna på 135 film?

Jag har ännu inte testat denna teknik själv, är det billigare att göra stora förstoringar? Finns det fler klara fördelar?

wikman skrev:
Varför scanna? Var inte bilderna tagna på 135 film?

Jag har ännu inte testat denna teknik själv, är det billigare att göra stora förstoringar? Finns det fler klara fördelar?

Jag har jobbat med bilderna i efterhand och vill därför levera på cd.

Intressant program, har kollat på crimson hemsida där står det att man inte ska förstora själv utan lambdan gör det bättre????

ANNONS
Götaplatsens Foto