Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Kanske lite dum fråga.. men jag har nu ett 50mm ais 1.2 och brukar oftast använda det på bländare 2.0.

Dock så tycker jag det blir för osäkert med skärpan pga det korta skärpedjupet och att det objektivet inte blir 100% skarpt förrän på bl. 2.8.

Funderar därför nu på att inhandla ett 85mm/1.8 AF och undrar därför, kommer jag få lika kort skärpedjup på bl 2.5 med 85mm som jag får med mitt 50mm på bl. 2 ?

Kommer jag kunna fota SKARPA helkroppsporträtt med tydligt suddig bakgrund med bl. 2.5-2.8 med 85mm/1.8?

(Testat för lääänge sen 85mm/1.8 och tycker inte det är tillräckligt skarpt förrän ca 2.5..)

Undrar också om närgränsen på 0.85m.. Kommer det blir lustigt när jag är van vid 0.5 m på 50:an?

Kommer använda objektivet på Nikon D3 och alltid 5/4 utsnittet.

Mvh: Danne

Tack!

Var jättekul att få veta exakt hur långt skärpedjupet är på respektive bländare..

Men det var kanske den bildmässiga upplevelsen av skillnaden mellan objektiven på respektive bländare som jag egentligen var ute efter..

/D

Med samma avbildningsskala och samma bländare blir skärpedjupet också samma, oavsett brännvidd. Däremot blir bakgrundsoskärpan större med längre brännvidd. Vilka bländarvärden som motsvara varandra går inte att säga, då skillnaden i bakgrundsoskärpa inte bara beror på brännvidden utan också på avståndet mellan motiv och bakgrund.

Olle

Ett helkroppsporträtt med FF + 85mm ger nånstans mellan 5 (stående) och 3-3.5m (sittande) fotograferingsavstånd... Ganska tight skuret då, speciellt på 5/4!. Du måste ha gott om plats :)

En modell stående rakt upp och ner ska inte vara nåt problem på F/2.5, men sittande/liggande/poserande så kommer du nog få problem med att delar av modellen kommer utanför fokus, tydligt synbart...

Något som har hjälpt mig att "förstå" och "se" bakgrundsoskärpa (och förgrundsoskärpa) i huvudet innan bilden är tagen är faktumet att fenomenet beror HELT OCH HÅLLET på:

Den FAKTISKA bländarstorleken i mm: (50/2.0 = 25mm bländare, 85/2.0 = 42.5mm bländare osv...)
i kombination med:
Den relativa skillnaden i avstånd mellan kameran, fokusplanet och det "suddiga".

Det viktiga i sammanhanget är att eftersom en 50F/2 ger (50/2)=25mm bländaröppning, så för att få samma verkliga bländarstorlek på en 85mm så dela 85mm med 25mm bländaröppning: 85/25=3.4
- alltså 50F/2.0 = 85F/3.4! Detta ger samma bakgrundsoskärpa.
(MEN en mindre "synvinkel" = mer förstoring av samma oskärpa).

Bifogar exempelbilder tagna med D700 / planar 50/1.7 och sonnar 135/2.8 för att få lite mer "skillnad" i brännvidd på bilderna... Det du ser är centerutsnitt, ca 2000x2000 pixlar (så att du slipper se för mycket av mitt stökiga vardagsrum... :) ) - förminskat till webstorlek.
Samma förminskning för båda bilderna. Samma avstånd kamera-kanin-nalle i båda bilderna. Den sista (tredje) bilden är en förstoring från mitten av bild 1 (den gröna fyrkanten). Som du kan se är bakgrundsoskärpan identisk mellan 50/1.7 och 135/4.5! (Båda ger en bländaröppning på ~30mm) - men naturligtvis ger 50mm en "vidare" synvinkel än 135mm! Alltså förstoras oskärpan i bilden mer i bild 2 (med 135mm) mer än i bild 1 (med 50mm)...

Bilagor

• 50_17.jpg
    50_17.jpg
    61.4 KB · Visningar: 223
  • 135_45.jpg
    135_45.jpg
    65.7 KB · Visningar: 223
  • 50_17zoom.jpg
    50_17zoom.jpg
    58.7 KB · Visningar: 220
Det var ett väldigt informativt inlägg Joakim! Jag brukar rent matematiskt och optiskt ha bra koll på allt kring detta med ljusstyrka, men jag har faktiskt aldrig tänk på det, på det sättet.
Det är lätt att krångla in sig i avbildningsskalor och sånt som brukar tas upp, men som du beskriver det är det betydligt mer lättöverskådligt.

-Den fysiska bländaröppningen ger skärpedjupet (vid ett visst avstånd till motivet).
-Brännvidden ger bildvinkeln (eller "beskärningen" om man så vill).

Tackar för en bra "ögonöppnare". Ibland är det enklare än vad det verkar!

:)

ANNONS
Götaplatsens Foto