Annons

24-35 mm f/2.0 vs. 85mm f/1.8.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag uppgraderade nyligen till Nikon D750 och äger sedan tidigare ett fast objektiv på 50mm 1.8. Under den närmaste framtiden hoppas jag kunna utveckla mitt fotograferande, där mitt största fokus kommer att vara på porträtt.

Jag funderar nu på att antingen köpa en vidvinkelzoom, 24-35 mm f/2.0 eller ett porträttobjektiv 85mm f/1.8.

Om ett par månader kommer jag att göra en resa utomlands på ett par månader och vill gärna kunna dokumentera den. Genom att bara äga ett eller två potrtättobjektiv, finns risken att jag skulle känna mig ganska begränsad om jag vill fota vyer och annat. Jag har en något begränsad budget och funderar på att köpa begagnat men vill gärna ha något som är prisvärt som jag ändå kan få växa i! Tidigare ägde jag en Tamron AF 18-200/3,5-6,3 Di II VC men tröttnade snabbt på det objektivet.
 
Ett vidvinkelobjektiv tillsammans med ditt 50 f1.8 skulle jag ha valt.
Själv äger jag ett nikon 16-35 f4 som jag älskar för landskap. Men vill du inte gå så extremt vidvinkel rekommenderar jag tamrons 24-70 2.8 med vr eller ja sigma 24-35.
 
Jag skulle sikta på ett 70-200/2,8 för att det är väldigt mångsidigt och funkar bra för porträtt.

Men du kommer iofs då att sakna vidvinkel på resan, så det beror på din budget. Ett 24-70/2,8 är ju en vanlig kombo med FX-hus, fast personligen tycker jag det är roligare att fota med antingen 14-24 eller 70-200. Ett fast 85 mm är bra för porträtt såklart även om jag tycker att 105 mm passar bättre på FX när jag fotar porträtt.
 
För att dokumentera en utlandsresa skulle jag välja vidvinkelzoomen. Definitivt. Särskilt om resan är lång så att du får mycket att dokumentera; landskap, gatufoto, interiör, resesällskap och vänner är något du kommer att kunna använda objektivet till.

Jag skulle emellertid känna mig begränsad med 24-35mm zoom och föredra t ex 18-35. Det är ju en smaksak, men bra zoomobjektiv med de brännvidderna kostar mindre nya än Sigma 24-35, som är det objektiv med det omfånget jag känner. Dessutom förekommer Nikons 18-35 på begagnatmarknaden för typ tre-fyra tusen. Och finner du en sådan, skulle du i stort sett även få 85:an inom samma budget som enbart en ny Sigma 24-35. I synnerhet om du finner 85:an begagnad.
 
Du sitter ju kort åt bägge håll. Men om du skall resa så tycker inte jag att en vidvinkelzoom och en 50 mm är bästa valen. Då brukar man tänka en relativt omfångsrik zoom som enda objektiv för att slippa massa utrustning. Men samtidigt vill du ha något som funkar till porträtt. Jag kan bara se att en normalzoom med bl 2,8 är den kompromiss som funkar bäst för dig. Alternativt köper du en enklare zoom för en billigare peng och satsar på en fast 85:a senare. Den är ju trots allt inte särskilt dyr ny och kan fås till riktigt bra peng begagnat.
 
16-35 F4... 50 F1.8 ...70-200F4
Denna setup körde jag på en resa och fick då bilder både på långt och nära håll.
50 1.8 när det blev skymning och fest. Inga av dessa objektiv är överdrivet tunga heller.

Annars kan säkert en 24-120F4 eller 28-300F3,5-5,6 funka som reseobjektiv om man inte är så kräsen på bildkvalitén. Har dock inte testat dem ännu.
 
ANNONS