Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är begagnatmarknaden lite ”mjuk”?

Produkter
(logga in för att koppla)
Priserna har fallit på förra generationens prylar när nu "alla" ska ha spegellöst.
Tyvärr, om man kan säga så, har jag allt jag behöver redan. Allt har rasat i pris men allt köptes begagnat till redan bra pris. Annars hade jag inte köpt.
På blocket hugger säljarna förstås i. Meningen är ju att det ska finnas prutmån (för de som förstår detta).
Tradera är trist då det alltid finns sista sekundare som bjuder över i alla lägen. Var är dom när man säljer saker?

Första halvan av 10-talet var en dröm för att köpa analoga kameror, även för en fattig student som jag var då :)

Håller med. Jag botanisera i allt tänkbart i nikonvärlden. F3:an t.ex har oändligt med tillbehör. Köpte testade och sålde vidare. (Så småningom kom insikten att det vore lika bra att köpa det bästa direkt, för man är aldrig nöjd så länge det finns något bättre).
Lite ångrar jag att jag inte passade på att köpa en fin Hasselblad. En Leica M2 i bra skick fick jag ärva senare, men de låg redan då över "testbudget" så det var aldrig aktuellt att köpa en.

Jag har aldrig jagat lägsta pris och har ingen som helst lust att delta i auktioner faktiskt. Vill jag ha grejorna och köper begagnat så är priserna sällan ett problem.

Jag beundrade en gång Mats Lillnor (salig i åminnelse - saknar honom) som köpte och sålde Sony-grejor i ett rasande tempo av ren nyfikenhet på nya grejor. Har aldrig fattat hur han fick till det. Själv hatar jag att sälja gamla grejor - annonsera - sälja - packa - hantera strul i värsta fall. Så jag har haft svårt att motivera insatsen även om jag gjort det vid enstaka tillfällen..

Jag har just gjort två stora byten hos Rajala Pro Shop i Stockholm med deras Swap It!, under de senaste 2 månaderna, då jag helt bestämt att ändra plattform av två för mig helt nya skäl. Dels upptäckte jag detta bytessystem och dels har det faktum att Viltrox nu släppt sina fina Pro-objektiv med 1.2 i ljusstyrka till verkligt fina priser, vilket gör att man även med APS-C nu kan få snygg separation av människor mot bakgrund och fin bokeh och dels ville jag ha möjlighet till lättare och mindre grejer på gatan och resor vid behov. Att sedan Tracking AF i just A6700 var ett sånt lyft även i jämförelse med A7 IV var också en faktor.

Huvudorsaken som ändrade allt och i ett slag sänkte tröskeln var emellertid Rajalas Swap IT. Skulle jag själv skött dessa köp- och sälj-affärer när jag migrerade skulle jag blivit tokig för det hade tagit mig massor av tid för att ro det i hamn - man ska heller inte bortse från kostnader för att paketera och skicka allt detta.

Istället och bytte jag alltså in två av mina Sony FF-hus (A7 III och A7 IV) och ett antal kortare FF-objektiv inklusive mitt Sony 24-105 G och istället bytte jag till mig två APS-C-hus (A6400 och A6700) samt Viltrox Pro 27mm/1.2 (motsv. FF 40mm) och 56mm/1.2 (motsv. 85mm), ett litet Viltrox Air 15mm/1.7 (motsv. 22,5) samt ett Tamron 17-70mm/2.8) (25.5mm-105mm). För det fick jag i mellanskillnad betala drygt 2000 första swappen och 800 den andra. Det gick så jäkla smidigt och blev så jäkla bra istället för att jag skulle hållit på att böka med detta själv. Garantier skiter jag fullständigt i för jag har aldrig haft ett enda fel på mina Sony-spegellösa hittills.

Det var jättefina kamerahus som båda var i fint skick, Vilttrox-objektiven var nya och Tamron-zoomen fin den med (fick vänta på den några dagar extra då den måste skeppas från Ralaja Finland) men det var det värt .

Kommer komplettera med åtminstone ett ultralätt Viltrox Air till för gatan. Hyfsat ljusstarka (ofta 1,7-or) och optiskt bra med en vikt kring endast 180 gram. Brukar ligga mellan 2-3000 per objektiv. Har ju också kvar mina Sony Zeiss 35mm/2.8 och 50mm/1.8 som också är jättefina, lätta och kompakta.

Så pris är verkligen långtifrån allt här i världen. Att slippa en massa onödigt ineffektivt strul och bök är långt mycket viktigare för mig än priset och att jag värdesätter även högt att det gick så snabbt att få till hela konverteringsprocessen med Swap It, när jag väl bestämt mig. Jag bytte bort åtta FF-grejor mot sex APS-C grejor. Det hade tagit mig en evighet att få till detta på något annat sätt.

Jag antar att jag väl inte kan väl vara helt ensam om min hållning till fotoprylsaffärer även om det varit ett väldigt fokus på just priserna här i tråden?
Är du nöjd med 56mm/f1.2:an? Jag har sneglat lite på den, skulle behöva en 85 motsvarighet till min Z50.

För att hålla oss till ämnet, vill du sälja den begagnat till mig jättebilligt?

ANNONS
Götaplatsens Foto