Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Canon rätt fabrikat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mörlin

Aktiv medlem
Kommer säkert bli sågad av besserwissrar och folk som hetsar kring vilket märke som är det bästa. Jag är inte ute efter någon hets utan undrar väl då och då över vad som skulle vara det bästa och om jag verkligen har gjort rätt val.
Jag valde Canon mest av en slump. Kompisen hade en och var nöjd med den. Kände lite på en 40d utan att titta på något annat märke eller ha någon som helst kunskap om foto.
Mina billiga objektiv har slumpats bort till kompisar likväl som min 40d och har ersatts med tre L-linser och en 7d. Tanken är också att komplettera med en 5d när nu uppdateringen kan komma från mkii likväl som fler bra objektiv. Jag tycker mycket om djur och natur men kommer att satsa på porträtt, sport och allt annat värt att föreviga också. Studioblixtar både till hemmet och portabla är på gång osv.

Jag är verkligen en person som lusläser tester och recensioner och håller mig alltid ajour när det gäller teknik och utveckling inom de områden jag gillar. Tittar mycket på olika siter som tex denna och även www.1x.com som är en underbar inspirationskälla.
Många gånger när jag ser bilder med underbar boké och ett dynamiskt omfång med klara varma färger och en skärpa som skär i ögonen är det ofta Nikon. Är detta en slump? Bilderna kan vara allt från en svan som ska lyfta till en snygg modell.

Jag har insett att Canon är betydligt fegare än Nikon när det gäller sina modeller. Nikons D700 har bra vädertätning och tar många bilder per sekund och de är ändå inte rädda att den snor köpare från tex D3. Canon släppte 5d mkii. Bra bilder men resten då? Autofokus, väderskydd, fps?? Dåligt att snåla in bara för att inte kriga mot sig själva om nu det är den enda anledningen. Det kan inte vara på grund av priset då Nikon har de sakerna på sin D700 utan att ligga högre i pris.

Jag har nu väntat länge på en uppdatering av 5d mkii med bättre autofokus, fps och väderskydd men jag är rädd att jag väntar förgäves. Att Canon "vågade" kosta på sin 7d ett så pass bra hus med en så bra autofokus förvånade mig. Men så köpte jag en också.

Många av er duktiga fotografer garvar nu säkert och tycker stackars sate som stirrar blint på specar av kameror för det är ju fotografen som skapar bilden. Men tyck så då och håll det för er själva. Visst har ni till stor del rätt men bra verktyg underlättar för alla "hantverk".

När nu Sony har kommit med så bra sensorer och Nikon får en del av den kakan är jag fundersam om det kanske är läge att byta.
Visst tar jag ok bilder ibland med skärpa, färger osv. Men jag tycker sällan jag får det där riktiga klippet i bilderna. Kanske när det gäller skärpan med mitt Canon EF 70-200/2,8L IS II men inte de där sköna färgerna och bakgrundsoskärpa. Klarhet i hyn på ansikten osv.

Är det så kanske att fullformat gör den stora skillnaden jag saknar med min 7d och jag troligen kommer bli fullt nöjd med en 5D mkiii den dagen den kommer?
Är det kanske så små skillnader så det knappt är märkbart för ögat och mina funderingar är bara tron om att gräset kan vara grönare?

Sen spelar ju handhavande in också men det handlar ju mer om vilken man börjar med. Båda fabrikaten är ju logiska och det handlar mycket om en invänjning.
Eller är man snabbare med Nikon då vissa av deras modeller inte innebär samma knappande i menyer som Canon?

Nog med frågor nu. Ingen kommer väl orka läsa detta och ännu mindre ha något att tillägga men detta är tankar som snurrar runt i mitt huvud titt som tätt.

Tja... visserligen är jag Canon-ägare men till syvende och sist ska det vara skoj att fotografera. Och jag inbillar mig att om man fått sådana tankar i huvudet som du, ja då måste du kolla själv för att kunna bestämma dig.

Varför inte köpa en beg. Nikonutrustning, alternativt låna/hyra ett par dagar, och skaffa en egen känsla?

Tja... visserligen är jag Canon-ägare men till syvende och sist ska det vara skoj att fotografera. Och jag inbillar mig att om man fått sådana tankar i huvudet som du, ja då måste du kolla själv för att kunna bestämma dig.

Varför inte köpa en beg. Nikonutrustning, alternativt låna/hyra ett par dagar, och skaffa en egen känsla?

Helt ärligt en bra idé. Visst kostar det en del pengar att hyra bra utrustning men samtidigt så är det ju ett val man ska göra för en livstid om man inte vill förlora allt för mycket pengar. Man är ju inte miljonär och att byta märke skulle bli kostsamt men jag vill satsa mycket pengar på foto och vill då göra det på "rätt" saker.

Tackar / Johan

Du kan gärna återkomma med reflektioner när du är klar, har haft liknande tankar men slagit bort dem... :)

Jag är verkligen en person som lusläser tester och recensioner och håller mig alltid ajour när det gäller teknik och utveckling inom de områden jag gillar. Tittar mycket på olika siter som tex denna och även www.1x.com som är en underbar inspirationskälla.
Många gånger när jag ser bilder med underbar boké och ett dynamiskt omfång med klara varma färger och en skärpa som skär i ögonen är det ofta Nikon. Är detta en slump? Bilderna kan vara allt från en svan som ska lyfta till en snygg modell.

Tänker i precis samma banor, är också fundersam över alla "bra" Nikonbilder... Sen finns det säkert Nikonister där ute som tänker tvärtom.. :) Canon har ju grymt objektivutbud i de flesta prisklasser tycker jag :)

“A photographer went to a socialite party in New York. As he entered the front door, the host said ‘I love your pictures – they’re wonderful; you must have a fantastic camera.’ He said nothing until dinner was finished, then: ‘That was a wonderful dinner; you must have a terrific stove.”

quoted from Sam Haskins

Visst är det jobbigt när sådana tankar dyker upp i huvudet :) Jag kör själv med Nikon sedan länge men är ibland avundsjuk på hudtoner och den rena återgivningen av vitt/grått från Canon, särskilt 5D och 5D mk2.

Om du saknar bokeh och drag i bilderna kan fullformat (småbild) vara ett steg i rätt riktning, för min del var det ett stort lyft när D2x byttes mot D3 (APS-C byttes mot småbild). Canon 7D har lovprisats i tester och AF, filmning mm verkar vara på topp men de bilder jag skärskådat från 7D tycker jag ser lite "orena" ut, bilder på iso 100 som innehåller svaga brusmönster och drar ner intrycket en del. Förmodligen är det inget som syns på papper men ändå :) Mina nuvarande Nikon-hus upplever jag ger väldigt rena bilder på låga iso och D3:an är riktigt ren även på iso 1600.

Det bästa är nog att låna/hyra några Nikon-prylar och testa själv, det är dumt att byta system pga en odefinierad känsla av att gräset är grönare på andra sidan staketet :)

Fotografen och ljussättningen är alltid viktigare än själva kamerautrustningen ;)

Lycka till!

För mig när det gäller Canon eller Nikon, så är det användarvänligheten och känslan i handen som vinner. Har prövat flertalet kameror från båda märkena och Nikon ligger inte bra i mina händer iaf..

Kameror kan ha olika funktioner som underlättar fotograferandet, men som du själv säger, så är fotografen viktigast. Det som du glömt är efterbearbetningen.. en bra efterbearbetning kan göra susen på det mesta.

Själv har jag precis bytt tillbaka till Canon (5dmk2) efter att ha kört Nikon (d700). Innan dess har jag bytt lite fram och tillbaka mellan de båda märkena och diverse modeller (ja, jag vet att det är rubbat).

Måste erkänna att jag alltid föredragit Nikon för deras kameror och ergonomi och ovannämnda kameror är inga undantag. D700 har ju dessutom en autofokus som får 5dmk2 att framstå som en kamera från den äldre medeltiden. Å andra sidan har 5dmk2 andra fördelar, men det som avgjorde för mig var priset på beg bättre optik samt avsaknaden av telegluggar för Nikon i, för mig, rimlig prisklass. Vad jag sett är priserna överlag högre till Nikon. Sedan gillar jag den lägre vikten på 5dmk2.

Bildmässigt tycker jag att det är hårfin skillnad, även om jag personligen föredrar filerna från d700:an, men det kan å andra sidan vara en vanesak. Tycker dock inte att skillnaden är så stor att enbart den skulle rättfärdiga ett byte.

Skillnaden mot APS-C finns, men så länge du inte håller dig till grymt höga iso, bör inte heller den spela någon jätteroll. Själv har jag ibland svårt att avgöra vilka av mina bilder som är tagna med d700 / 5dmk2 / NEX5. Å andra sidan är jag inte heller superduperproffs så den åsikten får stå för mig själv.

Smaksak.

Antingen passar Nikon eller Canon ergonomiskt, få verkar tycka båda är bra.

Jag har fått för mig att Canon är mer konservativa vad gäller kamerahusen, Nikon tar ut svängarna lite mer. Vilket man gillar är ju ... en smaksak.

Canon har fler objektiv och är bäst av de två på tele-sidan, Nikon verkar vara kung på vidvinkel.

Gillar man manuella objektiv så kommer Nikons utbud upp i Canons. (begagnat alltså)

I princip skulle jag säga att det är ett dött lopp.. Det finns för och nackdelar med båda systemen, de flesta dock marginella.

Att ingen verkar gilla båda kan nog ha att göra med att det inte är många som äger båda. Köper du en Canon dag 1, fortsätter med den i några år så blir du inkörd i det. Samtidigt som det smärtar mycket att inse att man gjort "fel" val och medge att "andra sidan" är bättre.

Såhär går mina tankebanor.. Nikon är bättre, har varit bättre och kommer att bli bättre än Canon. Samtidigt som Canon är bättre, har varit bättre och kommer att bli bättre än Nikon. På olika saker förstås. Vad gäller den tekniska aspekten (MP, AF, DR, FPS etc) går de om varandra titt som tätt. Vad gäller ergonomi och handhavande passar olika modeller olika personer. Vad gäller uppfattningar om objektivutbud, bagagnatmarknad osv passar även detta olika personer.

Nåväl detta känns ju bra, tycker jag iaf. Problemen uppstår när tanken planteras om att det är bättre på andra sidan. Den tanken går att bekräfta, på alla håll och kanter. Därför är den även svår att dementera. Ett än större problem är att när man har bytt, så finns det inget som säger att man kommer vara mer nöjd rent generellt. Samma tanke kan planteras på andra hållet om något år. Nästa generations kameror kanske den marginella tekniska skillnaden står i det andra märkets fördel.

Det viktiga är nog att konstatera att vilket val man än gjort så är det bra.

Mvh, Anton.

“A photographer went to a socialite party in New York. As he entered the front door, the host said ‘I love your pictures – they’re wonderful; you must have a fantastic camera.’ He said nothing until dinner was finished, then: ‘That was a wonderful dinner; you must have a terrific stove.”

quoted from Sam Haskins

Ursäkta att jag inte kommer tillföra någonting av värde, jag vill bara säga att det citatet var riktigt bra!

Tack Petter och Sam! :)

Gräset är inte grönare på andra sidan

Nästan alla fotografer hamnar i ditt dilemma, de får för sig att de egna bilderna skulle bli bättre om bara utrustningen vore bättre och gärna av ett annat märke.
Den goda nyheten är att gräset inte grönare på andra sidan. Det finns minst lika många Nikonnissar som har våta drömmar om Canon, som tvärtom.
Det är ju som bekant inte kameran som tar bra bilder.
Sedan är det en annan sak om prylbögen måste tillfredställas.

Kommer säkert bli sågad av besserwissrar och folk som hetsar kring vilket märke som är det bästa. Jag är inte ute efter någon hets utan undrar väl då och då över vad som skulle vara det bästa och om jag verkligen har gjort rätt val.
Jag valde Canon mest av en slump. Kompisen hade en och var nöjd med den. Kände lite på en 40d utan att titta på något annat märke eller ha någon som helst kunskap om foto.
Mina billiga objektiv har slumpats bort till kompisar likväl som min 40d och har ersatts med tre L-linser och en 7d. Tanken är också att komplettera med en 5d när nu uppdateringen kan komma från mkii likväl som fler bra objektiv. Jag tycker mycket om djur och natur men kommer att satsa på porträtt, sport och allt annat värt att föreviga också. Studioblixtar både till hemmet och portabla är på gång osv.

Jag har insett att Canon är betydligt fegare än Nikon när det gäller sina modeller. Nikons D700 har bra vädertätning och tar många bilder per sekund och de är ändå inte rädda att den snor köpare från tex D3. Canon släppte 5d mkii. Bra bilder men resten då? Autofokus, väderskydd, fps?? Dåligt att snåla in bara för att inte kriga mot sig själva om nu det är den enda anledningen. Det kan inte vara på grund av priset då Nikon har de sakerna på sin D700 utan att ligga högre i pris.

Jag har nu väntat länge på en uppdatering av 5d mkii med bättre autofokus, fps och väderskydd men jag är rädd att jag väntar förgäves. Att Canon "vågade" kosta på sin 7d ett så pass bra hus med en så bra autofokus förvånade mig. Men så köpte jag en också.

Många av er duktiga fotografer garvar nu säkert och tycker stackars sate som stirrar blint på specar av kameror för det är ju fotografen som skapar bilden. Men tyck så då och håll det för er själva. Visst har ni till stor del rätt men bra verktyg underlättar för alla "hantverk".

När nu Sony har kommit med så bra sensorer och Nikon får en del av den kakan är jag fundersam om det kanske är läge att byta.
Visst tar jag ok bilder ibland med skärpa, färger osv. Men jag tycker sällan jag får det där riktiga klippet i bilderna. Kanske när det gäller skärpan med mitt Canon EF 70-200/2,8L IS II men inte de där sköna färgerna och bakgrundsoskärpa. Klarhet i hyn på ansikten osv.

Är det så kanske att fullformat gör den stora skillnaden jag saknar med min 7d och jag troligen kommer bli fullt nöjd med en 5D mkiii den dagen den kommer?
Är det kanske så små skillnader så det knappt är märkbart för ögat och mina funderingar är bara tron om att gräset kan vara grönare?

Sen spelar ju handhavande in också men det handlar ju mer om vilken man börjar med. Båda fabrikaten är ju logiska och det handlar mycket om en invänjning.
Eller är man snabbare med Nikon då vissa av deras modeller inte innebär samma knappande i menyer som Canon?

Nog med frågor nu. Ingen kommer väl orka läsa detta och ännu mindre ha något att tillägga men detta är tankar som snurrar runt i mitt huvud titt som tätt.
Ditt inlägg kunde lika gärna vara skrivit av mig. Jag har "luskollat" bilder på FS och dem bilderna jag fastnat för har för det mesta varit tagna med Nikon-kameror. Många gånger med 70-200-objektiv. Jag tycker bilderna ser renare ut med mindre brus, bättre skärpa och snyggare färger. Å andra sidan har jag ägt en Nikon D60 men äger nu en Canon 550D och den sistnämnda är jag mer nöjd med beträffande bildkvaliteten.
Skulle egentligen gått över till en Nikon D90, men av en slump blev det Canon 550D.
Ofta tror man gräset är grönare på andra sidan och det blir ju inte bättre av att läsa Mikael Risedals inlägg...

Visst är det jobbigt när sådana tankar dyker upp i huvudet :) Jag kör själv med Nikon sedan länge men är ibland avundsjuk på hudtoner och den rena återgivningen av vitt/grått från Canon, särskilt 5D och 5D mk2.
!

då får nog lära dig att hantera din kamera och det måste ju vara jpg du menar ut från kameran , på intet sätt har Canon bättre hudtoner än Nikon eller återger vitt , grått bättre

fotograferar du i raw så kan du interpolera fram båda kamerornas bilder så lika att du inte ser någon stor skilnad överhuvudtaget, det finns småskilnader,
Om du går till tråden Att enkelt skapa en egen profil till 5dmk2 så visar Lars Kjellberg de skilnader som kan ses från 6st SLR kameror vad det gäller olika färger och nyanser före och efter profilering och i flertal olika ljuskällor , någon liknande genomgång har inte gjorts tidigare överhuvudtaget i Sverige och inte någon annanstans heller vad jag vet .

Senast ändrad:
Byt och prova, du kommer säkert att ångra dig om du inte får svar på dina frågor om du inte provar själv, Bildkvalitéts mässigt så har Nikon renare, skarpare bilder med mindre brus än canon diton. Det var jämnt förut, men idag har N1kon ett övertag gällande sensorer och bildkvalité.

Hej Madeleine , Jag visade en sak och det var Sonys fantastiska sensor utveckling vad det gäller dynamiskt omfång och minimala utläsningsbrus .

I övrigt vad det gäller kamera, handhavande, optik så hade jag väl inga synpunkter
Jag arbetar mestadels med 2 st 5dmk2 och ett stort antal Canon objektiv

Jag visade en sak och det var Sonys fantastiska utveckling vad det gäller dynamiskt omfång och minimala utläsningsbrus med sin senaste APS sensor.
I övrigt vad det gäller kamera, handhavande, optik så hade jag väl inga synpunkter
Jag arbetar mestadels med 2 st 5dmk2 och ett stort antal Canon objektiv
Jag tänker nu endast på bildkvalitet direkt från kameran med jpg-bilder och inte handhavande, optik etc. Du la upp bilder där man kunde se skillnad på dynamiskt omfång och brus till aps-sensorns (Nikon D7000) fördel mot ff (Canon 5D Mark II). Tyckte det var en intressant jämförelse...

ANNONS
Götaplatsens Foto