Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det här sant?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns väl inget med ultraljud i kameran, däremot en "ultraljudsmotor" (USM) i vissa objektiv.

Anders Östberg skrev:
Det finns väl inget med ultraljud i kameran, däremot en "ultraljudsmotor" (USM) i vissa objektiv.

Så felet i texten är alltså att de påstår att autofokusen fungerar med ultraljud? Ok, då hänger jag med.

Btw, om motorerna i vissa objektiv låter i ultraljud, hur kan det då komma sig att jag kan höra autofokusmotorn? Har jag gått och blivit en fladdermus? ;)

Det är visserligen ultraljud som får linserna i objektivet att flytta sig -- men att linserna faktiskt flyttar sig genererar hörbara ljud.

vifra skrev:
Förmodligen är det en köpt recension från någon utlänsk blaska, som sen blivit slarvigt översatt.

Är det inte så att den här blaskan, som en del andra, har och ägs av någon "storasyster" i utlandet?

Själv har jag aldrig läst den ska väl tillstås.

Jo så är det, man får intrycket att tidningen är svensk, men alla artiklar är från en Engelsk (tror jag) nybörjarblaska som är slarvigt översatt av någon som tydligen inte har en aning om foto...
Det finns bättre tidningar, själv skulle jag tacka nej till den även om jag fick den gratis.. :)

/kent

Titta vad jag har.

Och riktigt bra är det också. Som billigt reseobjektiv är det kanon då det är helt ok kvalitet och kostar nästan gratis. Varför man måste välja mellan IS och USM vet jag inte, då jag gärna hade haft båda.

Bilagor

• 1855.jpg
    1855.jpg
    67.4 KB · Visningar: 232
Var har du köpt det?

Henrik L Jonsson skrev:
Titta vad jag har.

Och riktigt bra är det också. Som billigt reseobjektiv är det kanon då det är helt ok kvalitet och kostar nästan gratis. Varför man måste välja mellan IS och USM vet jag inte, då jag gärna hade haft båda.

Vad jag vet så har USM-varianten av detta objektiv aldrig sålts i Sverige

Henrik L Jonsson skrev:
Varför man måste välja mellan IS och USM vet jag inte, då jag gärna hade haft båda.
Vet inte heller. Utan IS finns ju i båda versionerna, på olika marknader. Sökte på både IS och USM. Det blev några träffar, men det var förmodligen felskrivningar.
Objektiv som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM och EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM ger ju både och, men är större och gräver mer i plånboken.

Re: Var har du köpt det?

Enicar skrev:
Vad jag vet så har USM-varianten av detta objektiv aldrig sålts i Sverige

Köpte det löst från B&H, men min granne har ett av den äldre sorten som han fick med till sin 300D. Normalt såldes svart 300D med USM-optik bara i Japan, men en del hamnade av någon anledning i Sverige. Så visst har det sålts i Sverige.

Re: Re: Var har du köpt det?

Henrik L Jonsson skrev:
Normalt såldes svart 300D med USM-optik bara i Japan, men en del hamnade av någon anledning i Sverige. Så visst har det sålts i Sverige.

Ja nu när du säger det så minns jag i alla fall att det kom paket så småningom med den svarta varianten av 300D. Det var inte när kameran var ny, eller hur? Där slank det alltså med 18-55mm USM.

Henrik L Jonsson skrev:
Jag vet inte vad du menar med fake,
Han menar nog mikro-USM, en ultraljudsmotor som inte är ringformad och lika stor som objektivet, utan en pytteliten USM som driver optiken via en växellåda. Finns exempelvis i EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM och EF 50 mm f/1,4 USM.

Jo, ringformad USM har manuell efterjusteringsmöjlighet. Den enda som har det med mikro USM är väl EF 50 mm f/1,4 USM, tror jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto