Anders Östberg
Guest
Det finns väl inget med ultraljud i kameran, däremot en "ultraljudsmotor" (USM) i vissa objektiv.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anders Östberg skrev:
Det finns väl inget med ultraljud i kameran, däremot en "ultraljudsmotor" (USM) i vissa objektiv.
vifra skrev:
Förmodligen är det en köpt recension från någon utlänsk blaska, som sen blivit slarvigt översatt.
Är det inte så att den här blaskan, som en del andra, har och ägs av någon "storasyster" i utlandet?
Själv har jag aldrig läst den ska väl tillstås.
Henrik L Jonsson skrev:
Titta vad jag har.
Och riktigt bra är det också. Som billigt reseobjektiv är det kanon då det är helt ok kvalitet och kostar nästan gratis. Varför man måste välja mellan IS och USM vet jag inte, då jag gärna hade haft båda.
Vet inte heller. Utan IS finns ju i båda versionerna, på olika marknader. Sökte på både IS och USM. Det blev några träffar, men det var förmodligen felskrivningar.Henrik L Jonsson skrev:
Varför man måste välja mellan IS och USM vet jag inte, då jag gärna hade haft båda.
Enicar skrev:
Vad jag vet så har USM-varianten av detta objektiv aldrig sålts i Sverige
Henrik L Jonsson skrev:
Normalt såldes svart 300D med USM-optik bara i Japan, men en del hamnade av någon anledning i Sverige. Så visst har det sålts i Sverige.
Han menar nog mikro-USM, en ultraljudsmotor som inte är ringformad och lika stor som objektivet, utan en pytteliten USM som driver optiken via en växellåda. Finns exempelvis i EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM och EF 50 mm f/1,4 USM.Henrik L Jonsson skrev:
Jag vet inte vad du menar med fake,
Henrik L Jonsson skrev:
Jag vet inte vad du menar med fake, men fokusmotorn är knäpptyst och snabb. Förklara gärna.
Robin Gyllander skrev:
Brukar inte "riktig" usm ha ftm?
Henrik L Jonsson skrev:
Normalt brukar man inte besvara frågor eller uppmaningar med en annan fråga. Det är det som skiljer oss riktiga människor från politikerna.