Annons

Är det trovärdigt att uppdaterad Nikon D850 kommere under hösten 2021?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Har hört rycken om att en uppdaterad Nikon D850 kallad D880 kan komma under hösten 2021. Är detta trovärdigt och blir det en uppdaterad processor men med samma sensor som D850 med 46 Mpixel eller en ny sensor på 61 Mpixel?

Har beslutat mig för att köpa en Nikon D850 men kan givetvis vänta på en uppgradering av denna kamera.

Från Matt Irwin som är förespråkare för Z generationen av kameror och optik.
I suppose Nikons 5 -7 to year commitment would included the next iteration of the D850. Nikons product cycle has been roughly 4 years since the start of digital, so the replacement is not due until the 2nd half of 2021. Expect it then :) Cheers Matt
 

Visom

Aktiv medlem
Känns tveksamt, jag tror både Canon och Nikon har flyttat över allt folk till den spegellösa avdelningen efter D6/1DXMkIII. Slutet på detta året hade jag kunnat diskutera, men slutet på nästa år är jag väldigt tveksam till att det kommer något nytt på den fronten.
 

esbtse

Aktiv medlem
Vad jag läst har Z systemet ökat försäljningen under Corona, men största delen av kundbasen har fortfarande DSLR och F optik. Många är fast i F systemet som jag är och har inte råd att byta ut optik i onödan. Det är illa nog att behöva uppdatera kameran till dagens priser. Möjligtvis om Z8 kommer ut med en adapter som har inbyggd screw drive så kan det ändras. Men kamera med adapter är en sämre kombination än ett nytt DSLR, dvs om du inte är intresserad i et video hus.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad jag läst har Z systemet ökat försäljningen under Corona, men största delen av kundbasen har fortfarande DSLR och F optik. Många är fast i F systemet som jag är och har inte råd att byta ut optik i onödan. Det är illa nog att behöva uppdatera kameran till dagens priser. Möjligtvis om Z8 kommer ut med en adapter som har inbyggd screw drive så kan det ändras. Men kamera med adapter är en sämre kombination än ett nytt DSLR, dvs om du inte är intresserad i et video hus.
Priserna på högpresterande småbildskameror är lägre än någonsin om att man inte envist måste köpa en splitter ny av den/de nyaste, dyraste och fräsigaste modellen/erna.
 

esbtse

Aktiv medlem
Priserna på högpresterande småbildskameror är lägre än någonsin om att man inte envist måste köpa en splitter ny av den/de nyaste, dyraste och fräsigaste modellen/erna.
Stämmer ej, lönerna i Sverige för lägre medelklass har inte följt med inflationen, möjligtvis har övre medelklass fått det bättre. Jag räknade ut att jag förlorat 30% av köpkraften under 15 år. De kameror jag är villig att köpa är D300 vilket jag har, D500 har jag redan köpt om jag kunde återanvända vertikalgreppet från D300, D810? Har problem ett konstruktionsfel som medför att optik måste justeras ofta för att autofokus skall fungera korrekt samt att ett vertikal grepp tillkommer och dessa följer oftast inte med ett begagnat köp eller D850 som blir riktigt dyrt med vertikalgrepp och det större batteriet som krävs för full funktion..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Stämmer ej, lönerna i Sverige för lägre medelklass har inte följt med inflationen, möjligtvis har övre medelklass fått det bättre. Jag räknade ut att jag förlorat 30% av köpkraften under 15 år. De kameror jag är villig att köpa är D300 vilket jag har, D500 har jag redan köpt om jag kunde återanvända vertikalgreppet från D300, D810? Har problem ett konstruktionsfel som medför att optik måste justeras ofta för att autofokus skall fungera korrekt samt att ett vertikal grepp tillkommer och dessa följer oftast inte med ett begagnat köp eller D850 som blir riktigt dyrt med vertikalgrepp och det större batteriet som krävs för full funktion..
Diskussionen om lönefrågan har redan förts i en annan tråd. Kommentaren gällde inte den överhuvudtaget. Du illustrerar dock precis att hela tiden sikta på fräsigast och dyrast modell. I flera år skrev du att du skulle köpa D800e eller D810. Nu duger dessa inte, utan enbart D850.

Vill man ha en småbildskamera med F-fattning kan man välja på:

D3, D3s, D3x, D4, D4s, D5, D6, Df, D600, D610, D700, D750, D780, D800(e), D810 och D850 i varierande prisklass från ett fåtal tusenlappar och uppåt. Bestämmer man sig för att ingen av dessa duger förutom D850 så blir det ganska mycket att punga ut med direkt. Det är dock ett aktivt val man gör.

Jag gjorde nu en överslagsberäkning vad mina Nikon-kamerahus kostat mig sedan jag köpte D700 år 2011. Sedan har jag haft D810 och D850. Svaret är någonstans 6500-7000 kr/år* utslaget och då har jag D700 och D850 kvar, medan jag bytte in D810 när jag köpte D850. Alla har jag köpt nya, men inte till absolut högsta pris. Låter jag bli att köpa något nytt hus så kommer den utslagna kostnaden att sjunka.

*Räknar jag från D80 blir det nedåt 5000 kr/år, vilket jag lär komma ned i räknat från D700 också om jag håller D850 lika länge som jag historiskt gjort innan jag köpt ett nytt, räknat på ett restvärde på noll kronor. Så lågt kommer det dock inte att vara. Väljer man att köpa begagnat så kan kostnaden bli långt mycket lägre.

Vertikalgrepp är knappast något måste. Jag har det inte till någon av kamerorna och har vare sig känt behov eller vilja att ha något.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag är mer intresserad av när det kommer en Df2...
Har en D810, med vertikalgrepp, som jag jag bara upplever som
stor, tung - och överpresterande för min förmåga/behov.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Räknade också på kamera”investeringarna”, har haft D80,D90,D300, D7000, D7100, D7200 och har två D750 och en D500. Har enbart köpt kameror på mellandagsrea, black friday eller begagnat. Ovanstående kameror har kostat 67500:- och jag har sålt av för 13500, dvs 54000:-, detta på 10 år. Om man drar bort priset på de kameror jag har kvar så är årskostnaden 2200:- per år, om man inte gör detta så blir ju årskostnaden 5400:-, men då har jag ju kvar värdet i de tre hus jag har kvar, dessa tre kostade totalt 32000:-
 

taz_k

Aktiv medlem
Det är osannolikt både med en DF2 eller D880. Nikon blöder pengar och lär fokusera stenhårt på att få över befintliga kunder till Z-systemet och lägga framtida resurser där. Det är deras enda väg till acceptabla marginaler och överlevnad på lång sikt.

Som jag ser det vill Nikon peka på hur fantastiskt smidigt det är att byta ifrån F -> Z om man skaffar en FTZ-adapter. Nästa steg är att användarna upptäcker att adapter inte var värst smidigt och köper ny Z-optik :)

Personligen anser jag att de borde öppna upp sin fattning för tredjepartstillverkare för att snabbare få på plats ett heltäckande objektivutbud.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag stöder Nikon indirekt genom att hålla andrahandsmarknaden igång. :)
Z-kamerorna är dock helt ointressanta. En begagnad D500 och kanske en D5 är mer lockande. En D850 om min D810 skulle paja.

Måste vara tungt för tillverkarna om yrkesfotograferna inte nyinvesterar.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag stöder Nikon indirekt genom att hålla andrahandsmarknaden igång. :)
Z-kamerorna är dock helt ointressanta. En begagnad D500 och kanske en D5 är mer lockande. En D850 om min D810 skulle paja.

Måste vara tungt för tillverkarna om yrkesfotograferna inte nyinvesterar.
D5 har lite problem jämfört med D4s. Tror D4s kan vara ett bättre köp. Begagnade D5 är dyra och proffs håller hårt i dessa. Kameran är dock bra i svagt ljus men har ett optisk filter på sensorn som D500 saknar. Själv fundera jag på D500 och D4s/D5 som backup till D850. Tror D850 klarar ca 40 14 bitars RAW bilder i bufferten.
 

esbtse

Aktiv medlem
Det är osannolikt både med en DF2 eller D880. Nikon blöder pengar och lär fokusera stenhårt på att få över befintliga kunder till Z-systemet och lägga framtida resurser där. Det är deras enda väg till acceptabla marginaler och överlevnad på lång sikt.

Som jag ser det vill Nikon peka på hur fantastiskt smidigt det är att byta ifrån F -> Z om man skaffar en FTZ-adapter. Nästa steg är att användarna upptäcker att adapter inte var värst smidigt och köper ny Z-optik :)

Personligen anser jag att de borde öppna upp sin fattning för tredjepartstillverkare för att snabbare få på plats ett heltäckande objektivutbud.
Z kameror saknar screw drive till D optiken. Ointressant för mig med en Z kamera därför. Fler än jag efterlyser Z8 med en fungerande screw drive inbyggd i adaptern. Det är ekonomiskt
vansinne att byta ut gammal optik som fungerar bra. Så om Nikon visar fingret till sina gamla kunder så finns det andra kamera system att konvertera till och man kan överleva med en F kamera åtminstone 12 år till. Kommer finnas begagnad marknad ett tag till. Jag har allvarliga funderingar att gå över till Fuji MF efter jag uppdaterat min 12 år gamla DSLR..
 

Zebulah

Aktiv medlem
Jag har köpt bättre kameror ett antal gånger och insett

ATT

jag blir inte bättre fotograf av det

MINA

bilder blir inte bättre

SLUTLEDNING

Kamerorna blir inte bättre. Bara reklamen. *L*

NÅJA

Jag har en del bilder som faktiskt är "hyfsat" bra

TAGNA

Med en kamera från medelåldern digitalt räknat. Och de är riktigt riktigt j*vla bra.

SLUTSATS

Att köpa en ny kamera för att bli bättre fotograf fungerar inte. Men roligt är det *L*
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har köpt bättre kameror ett antal gånger och insett

ATT

jag blir inte bättre fotograf av det

MINA

bilder blir inte bättre

SLUTLEDNING

Kamerorna blir inte bättre. Bara reklamen. *L*

NÅJA

Jag har en del bilder som faktiskt är "hyfsat" bra

TAGNA

Med en kamera från medelåldern digitalt räknat. Och de är riktigt riktigt j*vla bra.

SLUTSATS

Att köpa en ny kamera för att bli bättre fotograf fungerar inte. Men roligt är det *L*
För digitalkameror blir Sensorerna bättre. Kombination med antal pixel och ljuskänslighet. Men min regel är 50% förbättring innan jag köper en ny kamera. Därför har jag haft min DSLR nu i 12 år. Nikon D500 och Nikon 850 uppfyller nu detta kriterium.
 
ANNONS