Annons

Är det trovärdigt att uppdaterad Nikon D850 kommere under hösten 2021?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Man måste byta jobb då och då för att få upp lönen. Annars blir det 1,5- max 3% per år om man inte jobbar på en liten firma och är extremt oumbärlig.
Aldrig fått 3% löneökning. Beror på om du arbetar på en stor firma eller en liten firma. Stora firmor är teknikfientliga och enbart intresserade av andra akademikergrupper än Ingenjörer. Så man får 1% ökning per år. Varför tror du Sverige halkar efter inom teknik? Man kan ha teknik som hobby men det lönar sig inte som yrke. Har du en bra ide så sälj den till Tyskar eller Amerikaner ej Svenska företag.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har köpt bättre kameror ett antal gånger och insett

ATT

jag blir inte bättre fotograf av det

MINA

bilder blir inte bättre

SLUTLEDNING

Kamerorna blir inte bättre. Bara reklamen. *L*

NÅJA

Jag har en del bilder som faktiskt är "hyfsat" bra

TAGNA

Med en kamera från medelåldern digitalt räknat. Och de är riktigt riktigt j*vla bra.

SLUTSATS

Att köpa en ny kamera för att bli bättre fotograf fungerar inte. Men roligt är det *L*
Det mesta av bildkvalitén ligger ju iofs. i objektivet så inte konstigt om dina bilder inte blir bättre ;) Såvida det nu inte specifikt är brus och dynamiskt omfång du syftar på :)

Det absolut viktigaste för att ta bra bilder är ju dock såklart du själv. Det handlar ju om att lära sig att använda det man har och att ha den utrustning som tillåter en att uppnå det resultat man eftersträvar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Aldrig fått 3% löneökning. Beror på om du arbetar på en stor firma eller en liten firma. Stora firmor är teknikfientliga och enbart intresserade av andra akademikergrupper än Ingenjörer. Så man får 1% ökning per år. Varför tror du Sverige halkar efter inom teknik? Man kan ha teknik som hobby men det lönar sig inte som yrke. Har du en bra ide så sälj den till Tyskar eller Amerikaner ej Svenska företag.

Inte ens nära 1 %, även om Sveriges ingenjörer föga förvånande tycker att de, åtminstone i det nedre delen av intervallet, borde få mer än de 2,3 till 3,2 % som olika sorters ingenjörer i olika sektorer enligt deras egen statistik i snitt fick förra året.
 

esbtse

Aktiv medlem

Inte ens nära 1 %, även om Sveriges ingenjörer föga förvånande tycker att de, åtminstone i det nedre delen av intervallet, borde få mer än de 2,3 till 3,2 % som olika sorters ingenjörer i olika sektorer enligt deras egen statistik i snitt fick förra året.
Mina chefer har uttalat sig om att det är företagets lönepolicy som gäller och inte fackets. Finns något som heter Oktronen dvs företag som samarbetar för att sänka löner. Facket kämpar inte för att förbättra medlemars lönenivåer utan har andra politiska intressen.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har gått över till Z systemet (nikon Z6) och finner att objektiven som existerar är riktigt bra kvalité på. De balanserar sig även fint på kamerakroppen och upplevs som ett kompaktare system. Till exempel är det en hårfin skillnad i bildkvalitet mellan 24-70f4 och 24-70f2.8 vilket gör att det nästan känns löjligt att köpa f2.8 versionen.
Z mount F/4an är även bättre och lättare än F mount f2.8an.

Nu är jag bara hobbyfotograf så har inga superkrav på jättesnabbt system så det duger för mig.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har inte den blekaste aning, men skulle säga att kameratypen är perfekt för folk som mig: frilansfotografer som ska kunna göra det mesta. Tror därför det finns en framtid för den. Vi (jag) vill att allt ska funka som man är van, det ska starta omedelbart, och man vill inte vara nervös för att batterierna ska ta slut om ett jobb tar längre tid än man trott. Allt behöver inte vara spjutspets, så länge helheten inte ställer till problem.
 

apersson850

Aktiv medlem
Som tekniker i verkstadsindustrin har jag i alla fall inga problem att finansiera min fotohobby. På den lön jag har kan jag köpa även Canons dyrare prylar, om jag vill. Ibland vill jag, ibland avstår jag för att jag inser att det är helt onödigt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har köpt bättre kameror ett antal gånger och insett

ATT

jag blir inte bättre fotograf av det

MINA

bilder blir inte bättre

SLUTLEDNING

Kamerorna blir inte bättre. Bara reklamen. *L*

NÅJA

Jag har en del bilder som faktiskt är "hyfsat" bra

TAGNA

Med en kamera från medelåldern digitalt räknat. Och de är riktigt riktigt j*vla bra.

SLUTSATS

Att köpa en ny kamera för att bli bättre fotograf fungerar inte. Men roligt är det *L*

Det beror förstås på vilken sorts bilder man tänker ta och om man inte tänker utnyttja tillgänglig teknik för att utöka sin "reoertoar".
Om man enbart pratar teknisk kvalitet, som det mest handlar om när man jämför ny jämfört med gammal, är det viss skillnad på vad man kan göra med 12 respektive 36 megapixlar och ett större dynamiska omfång. Under vissa omständigheter tillåter nyare kameror att fotografen slarvar mer med exponeringen, vilket leder till fler användbara bilder. Det ger kanske inte en bättre fotograf men en effektivare.

Man kan "nedgradera" den nya kameran men inte uppgradera den gamla.

Den gamla kameran tar inte tekniskt sämre bilder med tiden utan blir bara sämre jämfört med de nyare i de avseenden de nya är bättre.

Har man inget behov av fler pixlar och mindre brus vid höga iso så finns det ingen anledning att köpa det senaste så länge inget revolutionerande dyker upp. Det togs fantastiska bilder också för tio eller femtio år sedan men vissa bilder idag skulle inte vara möjliga utan dagens teknik.
 

Arell

Aktiv medlem
För att återgå till trådstartarens fråga:
En efterföljare till D850 är inte att vänta förrän tidigast 2021, enligt den ofta välinformerade sajten nikonrumors.com.
Närmast att vänta i kameraväg sägs vara uppdaterade Z6 och Z7, med ny processor och dubbla kortplatser, kanske under namnen Z6s och Z7s.
Men rykten är rykten...
 

Brix

Aktiv medlem
Det beror förstås på vilken sorts bilder man tänker ta och om man inte tänker utnyttja tillgänglig teknik för att utöka sin "reoertoar".
Om man enbart pratar teknisk kvalitet, som det mest handlar om när man jämför ny jämfört med gammal, är det viss skillnad på vad man kan göra med 12 respektive 36 megapixlar och ett större dynamiska omfång. Under vissa omständigheter tillåter nyare kameror att fotografen slarvar mer med exponeringen, vilket leder till fler användbara bilder. Det ger kanske inte en bättre fotograf men en effektivare.

Man kan "nedgradera" den nya kameran men inte uppgradera den gamla.

Den gamla kameran tar inte tekniskt sämre bilder med tiden utan blir bara sämre jämfört med de nyare i de avseenden de nya är bättre.

Har man inget behov av fler pixlar och mindre brus vid höga iso så finns det ingen anledning att köpa det senaste så länge inget revolutionerande dyker upp. Det togs fantastiska bilder också för tio eller femtio år sedan men vissa bilder idag skulle inte vara möjliga utan dagens teknik.
Som jag skrev så är objektivet viktigare för bildkvalitén än vad kamerahuset är. Det som främst skiljer mellan kamerahus/sensorer är ju som du nämner brus på höga ISO, dynamiskt omfång och upplösning.

Sen finns det ju dock flertalet andra anledningar att köpa nytt kamerahus som är inte direkt relaterade till bilden. Saker som t.ex ergonomi, anpassnings/inställningsmöjligheter, anslutningsmöjligheter, batterikapacitet, byggkvalité, vädertätning m.m.
 

taz_k

Aktiv medlem
Z kameror saknar screw drive till D optiken. Ointressant för mig med en Z kamera därför. Fler än jag efterlyser Z8 med en fungerande screw drive inbyggd i adaptern.
Fast det måste vara få kunder som efterfrågar screw drive för D-optik och den gruppen står inte för de stora intäkterna åt Nikon.
Jag tänker att företaget har begränsade resurser och då kan inte alla bli nöjda (det handlar om tuffa prioriteringar snarare än att räcka finger åt någon grupp skulle jag tro)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Aldrig fått 3% löneökning. Beror på om du arbetar på en stor firma eller en liten firma. Stora firmor är teknikfientliga och enbart intresserade av andra akademikergrupper än Ingenjörer. Så man får 1% ökning per år. Varför tror du Sverige halkar efter inom teknik? Man kan ha teknik som hobby men det lönar sig inte som yrke. Har du en bra ide så sälj den till Tyskar eller Amerikaner ej Svenska företag.
Vill bara påpeka att det var exakt det jag skrev. Är man bekväm får man stå tillbaka. Att vara bekväm kan både vara att inte byta arbetsplats vart tredje år och att stanna kvar i Sverige beroende på hur man ser det. Det har ett pris att leva vardagslunk utan miljöombyten.

Alla vill ha högre lön. Tänk om jag sade att det finns ett garanterat sätt för dig att höja lönen 20-30% i ett slag? Det enda som krävs är att du slutar som ingenjör på knivfabriken i Knäckebrödhult och börjar jobba i Stockholm. Svårt att hitta bostad där, så det blir en villa i Katrineholm för 3 miljoner medan du fick 1 mille för villan i Knäckebrödhult. En timme enkel med tåget till Stockholm C, säg 2,5-3 timmar per dag bara för att ta sig till och från jobbet istället för cykeln till knivfabriken. Rycka upp barnen ur skolan, frun ska hitta nytt jobb osv.

Jag skulle kunna göra så idag eller i vart fall inom närmsta kvartalet. Skaffa motsvarande jobb i Stockholm och höja lönen kanske med 25% bara så där. Men är det värt 60 timmar krångel och pendling i månaden som äter upp nästan all fritid i veckorna istället för att bara ta cykeln 10 minuter? Det är ett svårt val.
 
Senast ändrad:

dasa1203

Aktiv medlem
Jag har köpt bättre kameror ett antal gånger och insett

ATT

jag blir inte bättre fotograf av det

MINA

bilder blir inte bättre

SLUTLEDNING

Kamerorna blir inte bättre. Bara reklamen. *L*

NÅJA

Jag har en del bilder som faktiskt är "hyfsat" bra

TAGNA

Med en kamera från medelåldern digitalt räknat. Och de är riktigt riktigt j*vla bra.

SLUTSATS

Att köpa en ny kamera för att bli bättre fotograf fungerar inte. Men roligt är det *L*
Hej!
Ja du har en poäng där, delar Dina erfarenheter av att byta kamera. Dock upplever jag en "nytändning" av att prova en ny kamera och ny teknik överhuvud taget.
Go kväll från Dag
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har köpt bättre kameror ett antal gånger och insett

ATT

jag blir inte bättre fotograf av det

MINA

bilder blir inte bättre

SLUTLEDNING

Kamerorna blir inte bättre. Bara reklamen. *L*

NÅJA

Jag har en del bilder som faktiskt är "hyfsat" bra

TAGNA

Med en kamera från medelåldern digitalt räknat. Och de är riktigt riktigt j*vla bra.

SLUTSATS

Att köpa en ny kamera för att bli bättre fotograf fungerar inte. Men roligt är det *L*
Delar din uppfattning till fullo. Köpte en D800E ny för 8 år sedan och nu nyligen en ny D850. Kommer att köra på med dessa så länge de fungerar, tror inte att de bildfiler som dessa kameror producerar på något sätt kommer att vara "dåliga" om 10 år eller så, snarare handlar det om att jag måste utvecklas som fotograf och inte minst bildredigerare.
 

esbtse

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att det var exakt det jag skrev. Är man bekväm får man stå tillbaka. Att vara bekväm kan både vara att inte byta arbetsplats vart tredje år och att stanna kvar i Sverige beroende på hur man ser det. Det har ett pris att leva vardagslunk utan miljöombyten.

Alla vill ha högre lön. Tänk om jag sade att det finns ett garanterat sätt för dig att höja lönen 20-30% i ett slag? Det enda som krävs är att du slutar som ingenjör på knivfabriken i Knäckebrödhult och börjar jobba i Stockholm. Svårt att hitta bostad där, så det blir en villa i Katrineholm för 3 miljoner medan du fick 1 mille för villan i Knäckebrödhult. En timme enkel med tåget till Stockholm C, säg 2,5-3 timmar per dag bara för att ta sig till och från jobbet istället för cykeln till knivfabriken. Rycka upp barnen ur skolan, frun ska hitta nytt jobb osv.

Jag skulle kunna göra så idag eller i vart fall inom närmsta kvartalet. Skaffa motsvarande jobb i Stockholm och höja lönen kanske med 25% bara så där. Men är det värt 60 timmar krångel och pendling i månaden som äter upp nästan all fritid i veckorna istället för att bara ta cykeln 10 minuter? Det är ett svårt val.
Jobbar i Stockholm.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Delar din uppfattning till fullo. Köpte en D800E ny för 8 år sedan och nu nyligen en ny D850. Kommer att köra på med dessa så länge de fungerar, tror inte att de bildfiler som dessa kameror producerar på något sätt kommer att vara "dåliga" om 10 år eller så, snarare handlar det om att jag måste utvecklas som fotograf och inte minst bildredigerare.
Även bildredigerarna utveckkas ju mycket över tid och ofta får man klart mer pang om man uppgraderar sina bildredigeringsprogram än sina kameror.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast det måste vara få kunder som efterfrågar screw drive för D-optik och den gruppen står inte för de stora intäkterna åt Nikon.
Jag tänker att företaget har begränsade resurser och då kan inte alla bli nöjda (det handlar om tuffa prioriteringar snarare än att räcka finger åt någon grupp skulle jag tro)
Intressant detta. Kör man nästan uteslutande med, eller huvudsakligen äger, objektiv utan inbyggd AF motor behöver man ju i dagens läge ändå köpa nya för att få AF på Z kamerorna och då är man inte systembunden längre. Man kan. Då även överväga byte till t ex Canon eller Sony. Hos Canon finns en hel del billiga äldre objektiv från EOS systemets tidiga år som har full kompatibilitet även med R systemet.

Nikon torde inte vara rädd att tappa dessa kunder till konkurrenter alltså? Det måste ju ha gått att göra en adapter med AF motor? Kan de stoppa in en i en kamera kan de ju stoppa in en i en adapter.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Även bildredigerarna utveckkas ju mycket över tid och ofta får man klart mer pang om man uppgraderar sina bildredigeringsprogram än sina kameror.
Så är det absolut. Jag använder i 99,99 % av fallen Lr 6.14 (standalone) för mina bildredireringsbehov, men jag kommer sakteligen att över till Darktable och Gimp (i den mån ett behov av ett bildmanipulationsprogram skulle uppstå, vilket är högst osannolikt) och detta beroende på att jag vägrar hoppa på Adobes prenumerationsmodell, men också för att i Lr 6.14 går det inte att redigera RAW - filer som är tagna med min nyinköpta Sony RX100 M5A, men även (vilket du redan påpekat), dessa fristående program (om vi håller oss till DT och Gimp) är redan tillräckligt kraftfulla (för mina behov).

De kan dessutom hantera RAW - filer från min RX100, samt att de kostar gratis och att det kommer, (mellan varven), kostnadsfria uppdateringar, där det sistnämnda inte är minst viktigt för (en snålänning som) mig ;).
 
Senast ändrad:
ANNONS