Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Eos 1D något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Har fått erbjudandet att köpa en EOS 1D:a (Dvs den gamla klumpen, inte någon av de senare modellerna) tillsammans med ett Canon EF 200/2,8 L USM, där autofokusen krånglar. Killen som vill sälja vill ha 10000:- för alltihop.

Har den hemma nu och den känns ju förbaskat bra, men frågan är om skillnaden blir såpass stor?

Hur är denna kamera? Håller den fortfarande måttet? Hur skulle ni gjort?

Om du kan kolla AF'en med en annan glugg, så är det bra. Ligger felet i kameran kan det bli en dyrbar reperation, men ligger det i 200/2.8L så kan man räkna i denna optik som bonus.. enbart objektivet ligger på ca 4-4500:- begagnat (med fungerande AF;)

Men 10000 kr för en 1D är ett okej pris.

Tack för snabbt svar, Jesper!

Jag har fått låna kameran nu över helgen tillsammans med en EF 85:a, autofokusen fungerar utan problem.

Går kameran att jämföra med någon av dagens billigare kameror, eller är den fortfarande betydligt bättre när det gäller funktioner, stryktålighet mm?

Kameran skall inte jämföras med de billigare modellerna. 1D-modellernas uthållighet, prestanda och funktioner återfinns inte på någon "billig" modell idag. Det närmsta är väl i såfall 30D. 1D är den modell som har störst pixlar av alla EOS-modeller. Därför är pixlarna väldigt tacksamma och 4.3 MP räcker långt längre än vad siffrorna antyder.

Huset i sig har ju inte förändrats nämnvärt, det är fortfarande lika tätat och stryktåligt (och tungt). Den stora förändringen är ju den bildmässiga och där kan man väl säga att det är en väldig skillnad! Jag tror nog i och för sig att om man bara inser och vet om kamerans begränsningar (se upp med höga iso och håll exponeringen så rätt som möjligt -hellre lite över än under) så kan man nog få till riktigt bra bilder. För mig är snabbheten ett plus som överväger det mesta -en Eos 1:a är ju otroligt mycket snabbare i det mesta jämfört med billigare kameror.

Naturligtvis handlar det hela om vad du plåtar -om det mest är långsamma motiv är ju en modernare kamera med högre pixeltal kanske ett bättre val men det vet du troligen redan.

/Daniel

Simon,

Det finns ett gäng 1D ägare på forumet (mig inkluderat). Sök i forumet så kommer du hitta massor med trådar med nyttig info.

Sagt det förr, och säger det igen - kameran är otroligt stabil (ungefär som en pansarvagn), är lätt att hantera trots mängder med knappar. Har vettiga, användbara funktioner som man har STOR nytta av.

Behöver du batterier, för det gör du förr eller senare, så kan jag tipsa om "ersättningsbatterier" som finns att handla för en spottstyver mot vad orginalbatterier kostar. Dom finns på www.zebramedia.com, och heter Canon NP-E3 - kostar 397 pengar styck.

Här kan du läsa vad andra medlemmar tycker om den:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1646&reviewID=11633#11633

Själv är jag mycket nöjd med kameran och tycker absolut att den står sig mot de nyare när det gäller bildkvalitén även om upplösningen inte är lika hög, men jag har aldrig lidit pga det.
Många som jag har pratat med tycker att bilderna från 1D är bättre än de från MkII:an pga dess skärpa och en ångrar t o m att han bytte.
Jag tycker även att bruset är hyfsat lågt på ISO 1600 men 3200 är inte att rekommendera.

Mvh Hampus

1D är nog bland de mest prisvärda kamerorna som finns om man hittar den till ett hyfsat pris. Upplösningen på 4.2mp ska tas med en nypa salt. Jag tycker minst den är lika bra som de flesta 6mp DSLR där ute. Ändrar jag upplösning till 6.3mp i camera raw märker man inte av någon kvalitetsförlust alls och bilden är fortfarande skarp. Så man kan utan tvekan se det som en 6mp iaf tycker jag. Den ger väldigt fina 20x30 utskrifter och 30x45 funkar det också.
Det jag gillar mest med kameran är nog nästan färgerna.

Tack för all hjälp! Det ser ut som om det blir köp, det enda jag har kvar att behandla är vikten. Men känslan är underbar, stor, rejäl. Men utan att vara klumpig, tycker jag.

Ska bestämma mig imorgon och samtidigt se till att jag kan få låna en vidvinkel ett tag.

//Simon

Bidde ingen kamera. Jag känner att jag hellre satsar på ett något billigare hus och lite vettigare optik. Dessutom ångrade sig säljaren om objektivet och ville skicka med en någorlunda vanlig 35:a istället.

Om någon har nåt liggande som kanske kunde passa, hojta gärna till!

Knallkamera!

Jag trivs bra med min även om jag spånar på uppdatering lite smått.
Behov av högre upplösning har jag inte privat, men kanske eventuella kunder...

Ja, bruset svider.. Jag använder sällan ISO 800..

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto