Annons

Är kameradoktorn en seriös alternativ att handla ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Har inte handlat på Kamera doktorn sedan de omstrukturerades. Vad är eran erfarenhet är de ett seriöst företag i dag?
Fundera på att köpa en Nikon D850 där om några år när ekonomin tillåter.
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja kameradoktorn är duktiga och trevliga. Jag har handlat både i butik och från webben och kan varmt rekommendera dem.

Men ska du handla först om några år bör du kanske fråga igen när det väL närmar sig.
 

esbtse

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet. Men har du redan nu bestämt att handla från dem om först några år?
Tills dess kan ju Kameradoktorn vara ett helt annat företag.
Ser att de har begagnade kamror och linser. Bevakar flera affärer just nu efter begagnade D500, D810 och D850. Svårt att veta i dessa Corona-19 tider när jag har råd att köpa en begagnad eller ny kamera. Om min befintliga D300 kamera går sönder så kanske jag måste mellanlanda i en D500 eller D810. Nikon kanske inte kommer ut med en D880 om några år utan enbart D8. Då kommer jag nog skaffa en D850. Så jag uppdaterar min kunskaps bank efter 5-6 års inköpsförbud på kamerautrustning. Finns nu också fotoaffärer som jag aldrig har hört talas om och som vänder sig mer till proffs och vilka lämnar in sina gamla kamror när de köper nytt.
 
Senast ändrad:

SSD

Aktiv medlem
Kan varmt rekomendera Kameradoktorn. Köpt både D5, D850,D500 och en mängd optik där, både nytt och begagnat. Även bytt in en del optik i samband med köp av annat. Har också fått hjälp med reparationer genom dem. Har hittills inte haft något att klaga på, snarare tvärtom.
 

esbtse

Aktiv medlem
Kan varmt rekomendera Kameradoktorn. Köpt både D5, D850,D500 och en mängd optik där, både nytt och begagnat. Även bytt in en del optik i samband med köp av annat. Har också fått hjälp med reparationer genom dem. Har hittills inte haft något att klaga på, snarare tvärtom.
Funderade länge på D5 eller D4s men de är för dyra för mig för att ha som resärv kamera. Kom fram till att D500 och D810 priset är mer realistiskt då jag inte har inkomster från fotografi.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker vi ska vara rädda om de få butiker vi har kvar. Jag tillhör de som gärna stöder dessa genom att faktiskt handla där, så de andra som bara går dit för att klämma och känna innan ni beställer på nätet från annat håll kan göra det. Efter ombildningen säljer Kameradoktorn numera både Fuji och Sony m.m. och det gör att det åtminstone finns några olika seriösa fotobitiker i Stockholm att välja mellan.

Har bara gott att säga om Kameradoktorn. Köpte en defekt Sony-zoom där och just i fall som dessa är det verkligen att föredra att handla via en fysisk butik. Jag har tidigare på den tiden det var svårt att få tag i Sony-grejor även i Stockholm, köpt på nätet från USA och Frankrike och lyckligtvis gick ju det bra då men jag har även erfarenheter från att försöka få tillbaka pengar från en nätbetalning av en konferens i USA och det var ett helvete som kostade många dagar av frustration över företag som varken svarade på telefon eller mail. De pengarna fick vi tillbaka först efter flera månader när VISA till slut gick in och vred om armen på de eventrufflarna. Varför gick det så här då? Jo något så banalt som å och ä i mitt namn. Första betalningen bombade och en utan å och ä gick igenom och sedan trodde systemet och företaget att jag var två olika personer. Därav två faktureringar istället för en.

Kameradoktorn ordnade ett nytt objektiv så snabbt de kunde. Hade inte varit lika enkelt att reda ut det över nätet. Det finns många som känt sig kallade som näthandlare och sälja gillar de alla men det finns många som knappt kan stava till retur eller problemhanteringsansvar. Det har dock blivit bättre över tid tror jag. Även Scandinavian tycker jag varit väldigt schysta med de problem de hjälpt mig med.

Innan IT-bubblan häcklades osexiga gamla postorderföretag i Borås av Percy Barnevik och Stael von Holstein m.fl. som "BC" eller before computer men de hade till skillnad från "AC"-företagen i "den nya hippa ekonomin" hanterat returer och reklamationer i över 100 år, till skillnad mot alla nya glada amatörer som då drabbade en allmänhet som förväntade sig att sånt bara skulle funka även över nätet.
 

SSD

Aktiv medlem
Funderade länge på D5 eller D4s men de är för dyra för mig för att ha som resärv kamera. Kom fram till att D500 och D810 priset är mer realistiskt då jag inte har inkomster från fotografi.
Lär nog dyka upp en del begagnade D5 nu när D6 kommer. Men D500 är riktigt fin den med, jag sålde dock min när jag köpte D850. Enda nackdelen med D500 var bruset som blir påtagligt vid 6400 med även vid 3200. Så beroende på vad du ska fotografera ska du fundera över, dels FX eller DX men också vilket hus som lämpar sig bäst.
 

Grelber

Aktiv medlem
Ställer in mig i kören som sjunger Kameradoktorns lov. Seriösa, kunniga och trevliga att ha att göra med. Sedan årskilliga år har jag både handlat och gjort inbytesaffärer där. Jag tycker det skulle vara en stor förlust om fysiska butiker skulle försvinna, så jag väljer att köpa t.ex. kamera- och musikutrustning över disk även om det blir dyrare i ögonblicket än att handla online, i trygg förvissning om att jag har igen den "investeringen" om någon pryl skulle behöva reklameras eller få efterservice. Enda anledningen för mig att "svika" Kameradoktorn är om butiken helt enkelt inte kan leverera det jag är ute efter.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ställer in mig i kören som sjunger Kameradoktorns lov. Seriösa, kunniga och trevliga att ha att göra med. Sedan årskilliga år har jag både handlat och gjort inbytesaffärer där. Jag tycker det skulle vara en stor förlust om fysiska butiker skulle försvinna, så jag väljer att köpa t.ex. kamera- och musikutrustning över disk även om det blir dyrare i ögonblicket än att handla online, i trygg förvissning om att jag har igen den "investeringen" om någon pryl skulle behöva reklameras eller få efterservice. Enda anledningen för mig att "svika" Kameradoktorn är om butiken helt enkelt inte kan leverera det jag är ute efter.
Helt rätt!
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag tycker vi ska vara rädda om de få butiker vi har kvar. Jag tillhör de som gärna stöder dessa genom att faktiskt handla där, så de andra som bara går dit för att klämma och känna innan ni beställer på nätet från annat håll kan göra det. Efter ombildningen säljer Kameradoktorn numera både Fuji och Sony m.m. och det gör att det åtminstone finns några olika seriösa fotobitiker i Stockholm att välja mellan.

Har bara gott att säga om Kameradoktorn. Köpte en defekt Sony-zoom där och just i fall som dessa är det verkligen att föredra att handla via en fysisk butik. Jag har tidigare på den tiden det var svårt att få tag i Sony-grejor även i Stockholm, köpt på nätet från USA och Frankrike och lyckligtvis gick ju det bra då men jag har även erfarenheter från att försöka få tillbaka pengar från en nätbetalning av en konferens i USA och det var ett helvete som kostade många dagar av frustration över företag som varken svarade på telefon eller mail. De pengarna fick vi tillbaka först efter flera månader när VISA till slut gick in och vred om armen på de eventrufflarna. Varför gick det så här då? Jo något så banalt som å och ä i mitt namn. Första betalningen bombade och en utan å och ä gick igenom och sedan trodde systemet och företaget att jag var två olika personer. Därav två faktureringar istället för en.

Kameradoktorn ordnade ett nytt objektiv så snabbt de kunde. Hade inte varit lika enkelt att reda ut det över nätet. Det finns många som känt sig kallade som näthandlare och sälja gillar de alla men det finns många som knappt kan stava till retur eller problemhanteringsansvar. Det har dock blivit bättre över tid tror jag. Även Scandinavian tycker jag varit väldigt schysta med de problem de hjälpt mig med.

Innan IT-bubblan häcklades osexiga gamla postorderföretag i Borås av Percy Barnevik och Stael von Holstein m.fl. som "BC" eller before computer men de hade till skillnad från "AC"-företagen i "den nya hippa ekonomin" hanterat returer och reklamationer i över 100 år, till skillnad mot alla nya glada amatörer som då drabbade en allmänhet som förväntade sig att sånt bara skulle funka även över nätet.
Har dålig erfarenhet av Scandinavian Photo då jag beställde en lins i år fick avbryta beställningen då de höjde priset efter beställning var lagd och la den på Cyberphoto istället. Har fått linsen och kan rekommendera Cyberphoto. Denna erfarenhet är en av orsakerna att jag frågar efter om olika fotoaffärer kan rekommenderas att handla ifrån.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Lär nog dyka upp en del begagnade D5 nu när D6 kommer. Men D500 är riktigt fin den med, jag sålde dock min när jag köpte D850. Enda nackdelen med D500 var bruset som blir påtagligt vid 6400 med även vid 3200. Så beroende på vad du ska fotografera ska du fundera över, dels FX eller DX men också vilket hus som lämpar sig bäst.
Fotograferar skog i dåligt ljus eller med landskap med ND filter på 10-15 stop på stativ eller frihand med mulltippla exponeringar. Manuellt fokus. Ibland öppna landskap. Jag har en 12 år gammal D300 som genererar mycket brus. Denna var tänkt som en kort mellansteg innan jag går över till FF. Ekonomin har dock satt käppar i hjulet. Nu siktar jag på D850 eller D880. Om D300 går sönder måste jag dock köpa en D500 eller mer troligt D810. De kostar ungefär lika mycket.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fotograferar skog i dåligt ljus eller med landskap med ND filter på 10-15 stop på stativ eller frihand med mulltippla exponeringar. Manuellt fokus. Ibland öppna landskap. Jag har en 12 år gammal D300 som genererar mycket brus. Denna var tänkt som en kort mellansteg innan jag går över till FF. Ekonomin har dock satt käppar i hjulet. Nu siktar jag på D850 eller D880. Om D300 går sönder måste jag dock köpa en D500 eller mer troligt D810. De kostar ungefär lika mycket.
Utifrån det du beskriver så kan nog en D810 vara ett riktigt bra alternativ till D850.

Självklart är D850 en rakt igenom ännu bättre kamera, men några av de absolut största fördelarna jämfört mot D810 är påtagligt bättre autofokus (i synnerhet för den som fotograferar sport), snabbare serietagning och enormt mycket bättre videofunktioner. Med tanke på vad du verkar vilja fotografera så verkar inte någon av de sakerna så viktiga för dig.

Sedan har förstås D850 ytterligare högre upplösning än D810, vilket säkert är positivt för dig, däremot är de ganska lika sett till dynamiskt omfång på bas-iso, där står sig D810 fortfarande väldigt bra.

Sedan har ju D850 dessutom trevliga saker som inbyggt wifi, upplysta knappar och fokusstackning - frågan är hur viktiga de är för dig.

Men, jämfört med D300 är en D810 ett rejält steg upp i bildkvalitet och den är ju avsevärt billigare att köpa än en D850.
 

esbtse

Aktiv medlem
Utifrån det du beskriver så kan nog en D810 vara ett riktigt bra alternativ till D850.

Självklart är D850 en rakt igenom ännu bättre kamera, men några av de absolut största fördelarna jämfört mot D810 är påtagligt bättre autofokus (i synnerhet för den som fotograferar sport), snabbare serietagning och enormt mycket bättre videofunktioner. Med tanke på vad du verkar vilja fotografera så verkar inte någon av de sakerna så viktiga för dig.

Sedan har förstås D850 ytterligare högre upplösning än D810, vilket säkert är positivt för dig, däremot är de ganska lika sett till dynamiskt omfång på bas-iso, där står sig D810 fortfarande väldigt bra.

Sedan har ju D850 dessutom trevliga saker som inbyggt wifi, upplysta knappar och fokusstackning - frågan är hur viktiga de är för dig.

Men, jämfört med D300 är en D810 ett rejält steg upp i bildkvalitet och den är ju avsevärt billigare att köpa än en D850.
Har inte hängt med i utvecklingen av senaste tekniken, ett medvetet val då jag behövde läsa in mig på konstteori och modern konst för att använda dessa kunskaper praktiskt.
Läste teknisk fotografi och ateljé fotografi kurser under 80 och 90-talet dels med storformat och digital kamera, Zoon system, hur fotografera glas osv. Har kunnat använda kunskaperna i jobbet. Läste också kurser i PS och natur fotografi i Sverige och på distans i USA under 2000 talet första årtionde.

Håller nu på att repetera optik och läsa på om olika typer av autofokusmotorer, AF sensorer samt IBIS och pixel shift.

Har Wifi hemma i lokalnätet men hittills har jag klarat mig med kortläsare. En nackdel med en kortplats i D300 är att man måste formatera om kortet mellan varje tömning för att undvika problem.
Använder mest Bas Iso eller under 800. Upplysta knappar är bra och om det går att stänga av okularet. Jag siktar på att kunna skriva ut i A1-A2 format så jag antar FF sensor är viktig och det kan vara bra med 46 Mpix om man skall kroppa. Fokusstacking kan också vara trevligt men inte nödvändig. Går ju göra manuellt lika så panorama.
Har funderat på att komplicera med video och drönare i ett nytt projekt att fotografera ett lokalt naturområde och lägga ut på nätet men det finns inga fasta planer. Just nu är det fråga om ekonomi och avsluta ett äldre projekt i som handlar om fotografering i Tyresta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har dålig erfarenhet av Scandinavian Photo då jag beställde en lins i år fick avbryta beställningen då de höjde priset efter beställning var lagd och la den på Cyberphoto istället. Har fått linsen och kan rekommendera Cyberphoto. Denna erfarenhet är en av orsakerna att jag frågar efter om olika fotoaffärer kan rekommenderas att handla ifrån.
Jag såg det och när sånt händer är det väldigt viktigt att verkligen reda ut varför det blev på detta sätt. Om jag minns din historia rätt, så var det en bundling som innnehöll två produkter där egentligen bara den ena skulle vara nedsatt i pris. Möjligen var det ett rent missstag av SP. Det händer av olika säl att butiker gör fel i sin produktadministration och de flesta förbehåller sig rätten att korrigera felen om de uppenbart missat. Få företag kommer ge bort ett objektiv eller kamerahus gratis för att personalen av misstag satt priset till 0 eller vålsamt lågt pris. Vad jag vet så meddelade de dig det korrigerade felaktiga priset på huvudprodukten i bundlingen. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla till ett pris som satts av ett rent misstag eller systemfel om det nu varit ett sådant.

Hoppas du fick ett lika bra pris då av Cyberphoto.

Jag var i många år den som byggde produktadministrativa systemen som användes under 15 år av Sveriges då största distributör/grossist av IT och även kameraprodukter för bl.a. Sony, KonicaMinolta, HP, Panasonic och Ricoh samt hundratals andra tillverkare. Det hände att de prislistor vi fick även av dessa innehöll felaktigheter och rent av nollpriser. Vi hanterade dessa med automatik som använde olika algoritmer för att automatiskt skapa våra utpriser. Just av dessa skäl så förbehöll sig detta företag att korrigera felaktigheter i efterhand. Detta gällde även situationer där kunder av misstag fick betala för mycket av exakt samma skäl. Dessa kunder krediterades i efterskott.

Få företag som vill överleva har ett intresse att medvetet jäklas med sina kunder i dag och jag tror inte heller att det gäller exv. Scandinavian. Det är väl ändå rätt OK att ett företag som av misstag satt helt fel pris i efterhand får möjlighet att göra just detta så länge de informerar kunden innan köp genomförs och vad jag vet så fick du ju chansen att dra dig ur en affär du inte ville genomföra.
 
Senast ändrad:

ehde

Medlem
Jag tycker vi ska vara rädda om de få butiker vi har kvar. Jag tillhör de som gärna stöder dessa genom att faktiskt handla där, så de andra som bara går dit för att klämma och känna innan ni beställer på nätet från annat håll kan göra det. Efter ombildningen säljer Kameradoktorn numera både Fuji och Sony m.m. och det gör att det åtminstone finns några olika seriösa fotobitiker i Stockholm att välja mellan.

Har bara gott att säga om Kameradoktorn. Köpte en defekt Sony-zoom där och just i fall som dessa är det verkligen att föredra att handla via en fysisk butik. Jag har tidigare på den tiden det var svårt att få tag i Sony-grejor även i Stockholm, köpt på nätet från USA och Frankrike och lyckligtvis gick ju det bra då men jag har även erfarenheter från att försöka få tillbaka pengar från en nätbetalning av en konferens i USA och det var ett helvete som kostade många dagar av frustration över företag som varken svarade på telefon eller mail. De pengarna fick vi tillbaka först efter flera månader när VISA till slut gick in och vred om armen på de eventrufflarna. Varför gick det så här då? Jo något så banalt som å och ä i mitt namn. Första betalningen bombade och en utan å och ä gick igenom och sedan trodde systemet och företaget att jag var två olika personer. Därav två faktureringar istället för en.

Kameradoktorn ordnade ett nytt objektiv så snabbt de kunde. Hade inte varit lika enkelt att reda ut det över nätet. Det finns många som känt sig kallade som näthandlare och sälja gillar de alla men det finns många som knappt kan stava till retur eller problemhanteringsansvar. Det har dock blivit bättre över tid tror jag. Även Scandinavian tycker jag varit väldigt schysta med de problem de hjälpt mig med.

Innan IT-bubblan häcklades osexiga gamla postorderföretag i Borås av Percy Barnevik och Stael von Holstein m.fl. som "BC" eller before computer men de hade till skillnad från "AC"-företagen i "den nya hippa ekonomin" hanterat returer och reklamationer i över 100 år, till skillnad mot alla nya glada amatörer som då drabbade en allmänhet som förväntade sig att sånt bara skulle funka även över nätet.
Percy Barnevik?🤣Fd VD på ABB?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Percy Barnevik?🤣Fd VD på ABB?
Ja det var ju han vad jag vet som bytte definition på B.C. (som ju innan stått för Before Christ). Percy definierade om det till "Before Computer". Han kan ju ha plockat upp det i United Bluff eller så men han missade sällan ett tillfälle att idiotförklara en stor del av de som faktisktb byggde upp IT-industrin i Sverige och resten av världen. Percy verkade då ha fått för sig att det var 15 åringarna som gjort det då det begav sig.

Jag undervisade många av dessa ungdomar själv så jag är hyfsat klar över att det inte var de som lyfte Sverige som IT-nation just då, även om de kom att ge fina bidrag till den utvecklingen senare.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Mycket bra butik tycker jag och jag har köpt en hel del kameror och objektiv och annat där genom åren. Väldigt trevlig personal och väldigt hjälpsamma. har endast gott att säga om dom faktiskt.
Om något inte är väldigt mycket billigare någon annanstans har jag alltid försökt att inhandla min utrustning där. Så tummen upp!
 

LAHO

Medlem
Har inte handlat på Kamera doktorn sedan de omstrukturerades. Vad är eran erfarenhet är de ett seriöst företag i dag?
Fundera på att köpa en Nikon D850 där om några år när ekonomin tillåter.
Kameradoktorn är en mycket seriös, professionell butik med mycket kunnig och trevlig personal. De ger 6 månaders garanti på begagnade hus och objektiv. Köper all min utrustning där. Hade trassel med ett begagnat objektiv, vilket åtgärdades genom beg. garantin och det blev som nytt. Tycker som andra här , att en sådan butik skall man stödja. Jag skulle bli mycket bekymrad om de försvann, vem skall man då handla av ? Vem att då diskutera med ? Kan varmt rekommendera dem och du kan känna dig lugn och trygg i dina inköp där.
 
ANNONS