Annons

Är ni nöjda med G3:an ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har nästan bestämt mig för G3:an men tänkte först höra hur nöjda ni är.

En annan kamera jag funderar på är ixus 400, men där finns ju inte möjlighet till telelins.

Konkurrenter till G3?

Skall jag slå till?

Känns den klumpig?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Den känns bra att arbeta med.

Har följande +
===============
+ ND filter är inbyggd, dvs man kan få lite längre tider vid lite ljusare förhållanden

+ Den tar CF minnen typ II (Microdrive) och batteriet räcker länge

+ Den ger bra bilder vid låga ISO tal.

+ Du kan maneullt ställa det mesta och dessutom skapa en egen profil som väljs på programratten

+ Man kan flytta runt fokuspunkten steglöst över hela skärmen

+ Spotmätningen verkar rätt bra.

+ Tar Canons EX blixtar

+ Den känns väldigt bra i handen och är relativt lätt.


+ Skärmen är flexibel, kan vinklas ut alternativt vändas och fällas in så den skyddas helt av kameran.


Minus:
======
- 400 ASA bilderna är extremt brusiga (bortskämd med min D60 kanske)

- Jag har i vart fall inte hittat nån spärr för om man stegar bländaren/slutaren i Tv/Av läge så långt att kameran felexponerar, det tänds bara den röda varningen man inte ser.... På mina andra kamror från Canon kan man i en CF funktion ställa att den slutar stega.

- Man ser inte varningarna i den optiska sökaren om man ändrar då man tittar, dioderna sitter för långt bort. På min Bessa T sitter de vid sökaren så man ser.

- Objektivet sticker ut en hel del så det är lite mickligt att packa kameran bra i en väska.


- Programshift i P läget funkar inte som på en SLR från Canon. Man måste hålla nere andra knappar i tillägg till tumhjulet.


Roine
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Instämmer i vad Roine säger.
Om man skaffar linsadaptern (295:-?) kan man montera vanliga 58mm filter på kameran, även polfiler eftersom kameran mäter genom optiken.
Bilderna sparas snabbt på kortet.
Är man van vid en systemkamera känns den mycket bra att använda.
Lagom stor, man håller den stadigt i handen, bra grepp.
När man kikar på bilderna går det snabbare om man använder hjulet (vid pekfingret) för att växla bild, använder man pilarna (tummen?) verkar det ta längre tid att få upp ny bild.
Lätt att stänga av displayen om man inte vill använda den.

Zoombrowsern i datorn tycker jag är lite ologisk, vissa kommandon ligger under högerklick och andra i menyn.

Sammanfattningsvis tycker jag det är en bra kamera som jag kan rekommendera.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Angående programvaran, installera DEN INTE!

Använd www.breezesys.com :s BreezeBrowser om du kör RAW och hans gratisversion av Downloader för att ladda ner filer.


Jag körde Canons ZoomBrowser till D30 ett tag, den äter formligen upp vissa bilder, blir bara svarta rutor kvar osv. Det kom vid ca 8 000 bilder i den version jag då hade.

Roine
 
ANNONS