Annons

Är Photoshop på väg ner i skiten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det gjorde det ju också. Ibland hittade typograferna konstigheter som de påtalade.

F.ö. undrar jag om himmelsbytande mäklarfotografer varudeklarerar sina bilder som montage. Annars vore det kanske bra om Photoshops nya himmelsbytarfunktion lade in en sån kommentar bland metadata för bilden.
När det gäller grafikerna på DN så kan man nog med viss rätt påstå att deras stenhårda militanta fackliga kamp drev upp lönerna och att det bidrog att till att veckotidningar och månadsmagasin senare kom att börja tryckas utomlands istället för i Sverige. Ibland gränsade den fackliga kampen till rent sabotage.

Det var exv. mycket lätt att gå förbi en pappersbana i tryckeriet och i förbifarten orsaka ett pappersbrott. Att leda om pappret och starta om tog tid och det ledde ibland till att det inte kom några tidningar till Gotland den dagen. Särskilt grafikerna i dagspressen hade en särställning eftersom de tryckte verklig färskvara. Det gjorde morgontidningarna extra sårbara.

Ledningen på DN var nog dödströtta på grafikerna och det var nog ett mycket enkelt beslut att helt göra sig av med dem för gott och låta journalisterna läsa in texterna istället.

De som är intresserade av den fackliga kampen på DN under denna tid kan läsa "Typerna och den datoriserade draken", som skrevs av ordföranden i GPK Sture Ring (grafiska personalklubben på DN ). De tidningsfotografer som eventuellt utkämpar en liknande kamp nu kanske kan lära sig något av de misstag grafikerna begick då men de är tyvärr i en mycket sämre sits för de har aldrig varit särskilt många och de har heller aldrig varit tillnärmelsevis så välorganiserade som grafikerna. Grafikerna var ju Sveriges verkligt självmedvetna arbetararistokrati. Det var också därför det var ett så svårt fackligt avbräck när de krossades av arbetsgivarna.
 
Senast ändrad:

rronnbac

Aktiv medlem
Jag vet inte hur du Jonas tror att ett företag som Adobe funkar, att de bara sitter och killgissar lite eller?

Så är det inte alls: Det pågår en kontinuerlig analys av försäljning, trender på marknaden, efterfrågan etc och långsiktig strategi, och utifrån det gör teamet sina utvecklingplaner.

Jag vet inte hur många gånger jag hört termen Photoshop-dödare, och hört profetior om hur än det ena än det andra programmet minsann ska ta över, allt medan Photoshop växt sig starkare för var dag som går.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag vet inte hur du Jonas tror att ett företag som Adobe funkar, att de bara sitter och killgissar lite eller?

Så är det inte alls: Det pågår en kontinuerlig analys av försäljning, trender på marknaden, efterfrågan etc och långsiktig strategi, och utifrån det gör teamet sina utvecklingplaner.

Jag vet inte hur många gånger jag hört termen Photoshop-dödare, och hört profetior om hur än det ena än det andra programmet minsann ska ta över, allt medan Photoshop växt sig starkare för var dag som går.
Nu har det inte skett med Photoshop men om vi tar premiere som exempel så då är nog svaret ja till viss del. Hade svaret varit nej då hade Adobe fixat de värsta sakerna men nu gjorde de inte så och då har folk lämnat främst till danvichi ressolve. Och det är inget jag sitter och hittar på utan det är fakta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vet inte hur du Jonas tror att ett företag som Adobe funkar, att de bara sitter och killgissar lite eller?

Så är det inte alls: Det pågår en kontinuerlig analys av försäljning, trender på marknaden, efterfrågan etc och långsiktig strategi, och utifrån det gör teamet sina utvecklingplaner.

Jag vet inte hur många gånger jag hört termen Photoshop-dödare, och hört profetior om hur än det ena än det andra programmet minsann ska ta över, allt medan Photoshop växt sig starkare för var dag som går.
Har Adobe någonsin tjänat mer pengar än när de ändrade sin affärsmodell och fick alla att betala och inte som tidigare bara företagen - många andra körde ju tjuvkopior då få med skattade pengar hade råd att köpa programmet. De gjorde väl all time high för något är sedan. På köpet slipper de anstränga sig längre för att folk ska uppgradera som förr i tiden - pengarna bara strömmar ju in ändå. På sätt och vis är det affärsmässigt begåvat men på sikt kan det visa sig som en kortsiktig affärsidé då folk förr eller senare kommer upptäcka att det faktiskt händer mer på andra ställen där de fortfarande har större incitament att anstränga sig än Adobe. Möjligen ska man se de här nya funktionerna som ett sätt att övertyga användarna att man fortfarande hänger med.
 

PMD

Aktiv medlem
Att få folk att teckna abonnemang är en lysande affärsidé. En hel del abonnenter lär ha dålig koll på sina abonnemang, och någon hundralapp i månaden känns inte som en stor utgift, men det är en stor inkomst för bolaget som håvar in pengarna månad efter månad.
 

Third eye

Aktiv medlem
Blir en retuchare eller editerare amatör nu om de använder de nya funktionerna tro?

Testade en skum länk idag och förlängde Adobe alla program 1 år för 89€, så nu är jag kvar ytterligare 1 år i amatörträsket med Ps, Lr och Pp :)
 

Frasan

Medlem
Med släpper här om dagen av en funktion för att byta himmel då Adobe gör det som en stor grej detta.
Men hur många som arbetar med Photoshop i yrket har frågat efter denna funktion? Såklart att folk gör det i yrket men då gör de en snygg mask och gör det manuellt utan att förlitar sig på någon automatiskt funktion.

Är man runt i olika forum är det knappast detta som användare efterfrågar.

så ska man tolka gårdagen släpp med att Photoshop mer och mer börjar gå mot totala amatörer och instagramfolk de som gillar häftiga filter istället för att göra Photoshop till ett professionellt verktyg.

Adobe har ju länge varit ute och cyklat med lightroom och lightroom classic och verkar som Adobe är ett riktigt stel och tungrott företag. Vi har ju redan sett att det skitit sig med premiere då flera lämnat.
Du förefaller att ha en riktigt trist inställning till andra fotointresserade människor. Om du nu tycker att möjligheten att lägga/byta himmel eller andra mer eller mindre automatiserade förlopp är onödiga så är det väl bara för dig att låta bli dessa funktioner. Adobe försöker att vara tillgängligt för en bredare grupp, amatör eller proffs, delvis beroende på konkurrens från andra mjukvaruutvecklare. Ditt högdragna och arroganta inlägg tillför inget positivt enligt mig utan syftar enbart att tala om att "jag är professionell". Hybris är ett annat namn på den företeelsen. Varför kan du inte glädjas åt att människor tycker att redigering är kul och att det underlättar om det finns mer guidning och hjälpfunktioner i programmet. Det är ju inte så att Adobe tar bort funktioner som kräver mer erfarenhet för att det ska bli bra. Eller hur?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Du förefaller att ha en riktigt trist inställning till andra fotointresserade människor. Om du nu tycker att möjligheten att lägga/byta himmel eller andra mer eller mindre automatiserade förlopp är onödiga så är det väl bara för dig att låta bli dessa funktioner. Adobe försöker att vara tillgängligt för en bredare grupp, amatör eller proffs, delvis beroende på konkurrens från andra mjukvaruutvecklare. Ditt högdragna och arroganta inlägg tillför inget positivt enligt mig utan syftar enbart att tala om att "jag är professionell". Hybris är ett annat namn på den företeelsen. Varför kan du inte glädjas åt att människor tycker att redigering är kul och att det underlättar om det finns mer guidning och hjälpfunktioner i programmet. Det är ju inte så att Adobe tar bort funktioner som kräver mer erfarenhet för att det ska bli bra. Eller hur?
Precis fast om han är lika slarvig i sina produktleveranser till kunder som han är i sin korrläsning så trollar han snabbt bort titeln professionell.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du förefaller att ha en riktigt trist inställning till andra fotointresserade människor. Om du nu tycker att möjligheten att lägga/byta himmel eller andra mer eller mindre automatiserade förlopp är onödiga så är det väl bara för dig att låta bli dessa funktioner. Adobe försöker att vara tillgängligt för en bredare grupp, amatör eller proffs, delvis beroende på konkurrens från andra mjukvaruutvecklare. Ditt högdragna och arroganta inlägg tillför inget positivt enligt mig utan syftar enbart att tala om att "jag är professionell". Hybris är ett annat namn på den företeelsen. Varför kan du inte glädjas åt att människor tycker att redigering är kul och att det underlättar om det finns mer guidning och hjälpfunktioner i programmet. Det är ju inte så att Adobe tar bort funktioner som kräver mer erfarenhet för att det ska bli bra. Eller hur?
Klart det inte är någonting positivt att Adobe klantat till det men jag till skillnad mot många andra sitter jag inte och avgudar allt Adobe gör utan kritiserar de. Adobe har inte ett bra CV så därefter är jag som sagt mer och mer skeptiskt vad hur de vill utveckla Photoshop eller helt ge upp program som bridge eller bara göra så lite som möjligt lightroom.
 
  • Angry
Reaktioner: afe

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jonas, om du korrläser det du skriver innan du postar (och gärna tänker genom det ordentligt) är nog chansen större att åtminstone någon tar dig på allvar.
Brukar väl heta att de som klagar på sådant, är de som har slut på argumentet. Men absolut kan jag bli bättre på att korrekturläsa.
 

afe

Aktiv medlem
Brukar väl heta att de som klagar på sådant, är de som har slut på argumentet. Men absolut kan jag bli bättre på att korrekturläsa.
Jag tycker att man normalt inte ska anmärka på språk och stavning i forum, men ibland är dina inlägg nästan obegripliga och verkar vara skrivna i affekt. Det gör förstås att många antingen inte förstår vad du menar, eller irriterar sig på din attityd. Bara det faktum att många direkt kan se att du skapat en ny tråd genom att läsa rubriken säger rätt mycket ...
 
ANNONS