Annons

Är Photoshop på väg ner i skiten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Brukar väl heta att de som klagar på sådant, är de som har slut på argumentet. Men absolut kan jag bli bättre på att korrekturläsa.
Fast är inte hela tråden och topic ett gnäll utan argument? Allt är skit och funktioner som inte är släppta än är ännu sämre. Men vad som är skit och elände har du inte presenterat än...bara att att photoshop riktigar sig till amatörer och Premiere är övergivet av proffsen.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Inte att undra på att det kostar skjortan att anlita en "professinonell" fotograf när Ni använder häften av Eran tid att sitta här och tjafsa.

Har sagt det förut och säger det igen - Fotosidans forum är den största sandlådan av alla. Säg vad Ni vill och lägg ner sen. Men inte så. Vem *fan* bryr sig om vad jonaz18 säger och ändå måste Ni bemöta honom gång på gång.

Det enda han säger att är att ALLT inom foto är helt åt HELVETE. Förutom då hans PROFESSIONELLA kunskaper. Och hans morala avståndstagande från "fel" uppdragsgivare.

Men efter det här så nästa gång jag kommer in har Ni lyckats fylla 50 nya sidor om ingenting.

Eller något nytt som är åt HELVETE och jordens undergång.

Hur F*n orkat Ni tjafsa med honom? Hur f*n? Därför att Ni är fotosidan och Erat liv går ut på det.....
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Klart det inte är någonting positivt att Adobe klantat till det
Mot bättre vetande "kan" jag inte låta bli att bemöta det här.
(Att avsluta en debatt med dig påminner lite om att kasta bort en bumerang...)

Adobe har INTE "klantat till det". De har lagt till en funktion som - av tråden att döma - såväl amatörer som professionella ser värdet av. Det är ingen funktion som poppar upp av sig själv och som kräver att du använder den. Adobe har inte tagit bort något. Allt som superavancerade användare (med hävdelsebehov?) vill göra kan de fortfarande göra. Den elitistiske redigeraren kan fortfarande utföra sina magiska trollkonster med sina djupa photoshop-kunskaper och inhösta omgivningens beundrande sus; balsam för självkänslan.
Det enda som hänt är att det blivit unset lättare att ändra himlen.
Den elitisktiske redigeraren kan alltså inte använda just det tricket för att imponera längre, utan måste söka andra vägar...

Är det detta som är problemet?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Klart det inte är någonting positivt att Adobe klantat till det men jag till skillnad mot många andra sitter jag inte och avgudar allt Adobe gör utan kritiserar de. Adobe har inte ett bra CV så därefter är jag som sagt mer och mer skeptiskt vad hur de vill utveckla Photoshop eller helt ge upp program som bridge eller bara göra så lite som möjligt lightroom.
Vaddå inte har ett bra CV? Adobe är och har varit ett av IT-branschens absolut viktigaste företag ända sedan 1980-talet. På många sätt har de varit mycket viktigare än både Apple och Microsoft när det gäller applikationer och standards. De står bakom ett antal av marknadens grafiska applikationer som alltjämt är industristandard samt en hel del annat som är defacto standards. TIFF, DNG, Adobe RGB, PDF-standarden för dokumentutbyten samt XMP-metadatastandarden som även W3C står bakom har alla tagits fram av Adobe och då har jag vara berört de viktigaste. De har i många år varit branschen och kommer förmodligen vara det i många år än!

Även om de numera har konkurrenter, så måste alla fortfarande förhålla sig till Adobe. De står starkare än de flesta och stålarna bara dånar in även under corona-tider genom den smarta men omstridda prenumerationsmodellen. Vilka andra kan skryta med något liknande? När många mjukvarutillverkare nu går på knäna och rear ut sina applikationer såom både DxO och Capture One m.fl. gjort, så ser man inget sånt på samma sätt från Adobe, vad jag kunnat se i alla fall. Kameratillverkarna ska vi inte tala om för ingen av dem tjänar några pengar nu.

Jonas och några med honom verkar inte kunna se skogen för alla träden. Att dessutom inte förstå att systemkameramarknaden med tillhörande efterbehandlingsmjukvara för datorer är en flugskit i sammanhanget i jämförelse med telefon- och surfplattemarknaden är en brist. Vi såg siffror alldeles nyligen på sålda "units" av systemkameror och de hamnade tydligen på ca 10 miljoner enheter totalt 2019 och det lär bli än värre i år. Hur många telefoner säljs det på samma tid? 100 gånger fler?

Att porta applikationer från PC till telefonerna och dessutom ge dessa användarvänliga smarta funktioner är väl bara smart och om detta även leder till korsbefruktning och nya funktioner i gamla knöliga datorprogram, så är väl de användarna bara att gratulera.

Även jag har kritiserat Adobe både för prenumrrationsmodellen och deras usla IT-säkerhet, då de för ett antal år sedan blev hackade och robbade på användardatabasen med även mitt kontokortsnummer och allt och det var en kritik jag tycker de förtjänade då det drabbade många men om ni tror att det bara varit Adobe som givit exempel på brister i IT-användningen, så tror ni svårt fel om ni gör det. Man måste faktiskt även ge Adobe mycket beröm för allt bra de gjort genom åren också och att kritisera dem för funktioner som i allt väsentligt pekar framåt tycker jag mest låter som personlig utvecklingströtthet och förändringsobenägenhet hos de som gnäller över det.
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag tycker att man normalt inte ska anmärka på språk och stavning i forum, men ibland är dina inlägg nästan obegripliga och verkar vara skrivna i affekt. Det gör förstås att många antingen inte förstår vad du menar, eller irriterar sig på din attityd. Bara det faktum att många direkt kan se att du skapat en ny tråd genom att läsa rubriken säger rätt mycket ...
Jag håller med ibland kanske jag borde läsa igenom bättre.

Problemet är väl att det är ett fåtal som skriver på detta forum och de flesta tycker allt är bra som olika tillverkare gör.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fast är inte hela tråden och topic ett gnäll utan argument? Allt är skit och funktioner som inte är släppta än är ännu sämre. Men vad som är skit och elände har du inte presenterat än...bara att att photoshop riktigar sig till amatörer och Premiere är övergivet av proffsen.
Jag undrar om Photoshop är på väg bort från proffs till amatörer, jag har aldrig sagt att det är så utan det är en spekulation med tanke på historian.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Inte att undra på att det kostar skjortan att anlita en "professinonell" fotograf när Ni använder häften av Eran tid att sitta här och tjafsa.

Har sagt det förut och säger det igen - Fotosidans forum är den största sandlådan av alla. Säg vad Ni vill och lägg ner sen. Men inte så. Vem *fan* bryr sig om vad jonaz18 säger och ändå måste Ni bemöta honom gång på gång.

Det enda han säger att är att ALLT inom foto är helt åt HELVETE. Förutom då hans PROFESSIONELLA kunskaper. Och hans morala avståndstagande från "fel" uppdragsgivare.

Men efter det här så nästa gång jag kommer in har Ni lyckats fylla 50 nya sidor om ingenting.

Eller något nytt som är åt HELVETE och jordens undergång.

Hur F*n orkat Ni tjafsa med honom? Hur f*n? Därför att Ni är fotosidan och Erat liv går ut på det.....
Du jobbar inte möjligtvis på Adobe med dessa starka argument?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mot bättre vetande "kan" jag inte låta bli att bemöta det här.
(Att avsluta en debatt med dig påminner lite om att kasta bort en bumerang...)

Adobe har INTE "klantat till det". De har lagt till en funktion som - av tråden att döma - såväl amatörer som professionella ser värdet av. Det är ingen funktion som poppar upp av sig själv och som kräver att du använder den. Adobe har inte tagit bort något. Allt som superavancerade användare (med hävdelsebehov?) vill göra kan de fortfarande göra. Den elitistiske redigeraren kan fortfarande utföra sina magiska trollkonster med sina djupa photoshop-kunskaper och inhösta omgivningens beundrande sus; balsam för självkänslan.
Det enda som hänt är att det blivit unset lättare att ändra himlen.
Den elitisktiske redigeraren kan alltså inte använda just det tricket för att imponera längre, utan måste söka andra vägar...

Är det detta som är problemet?
Adobe har klantat det med Adobe premiere som jag tidigare skrivit om.

Men jag förstår inte varför ska jag skriva om något jag tycker är dåligt på ett positivt sätt?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vaddå inte har ett bra CV? Adobe är och har varit ett av IT-branschens absolut viktigaste företag ända sedan 1980-talet. På många sätt har de varit mycket viktigare än både Apple och Microsoft när det gäller applikationer och standards. De står bakom ett antal av marknadens grafiska applikationer som alltjämt är industristandard samt en hel del annat som är defacto standards. TIFF, DNG, Adobe RGB, PDF-standarden för dokumentutbyten samt XMP-metadatastandarden som även W3C står bakom har alla tagits fram av Adobe och då har jag vara berört de viktigaste. De har i många år varit branschen och kommer förmodligen vara det i många år än!

Även om de numera har konkurrenter, så måste alla fortfarande förhålla sig till Adobe. De står starkare än de flesta och stålarna bara dånar in även under corona-tider genom den smarta men omstridda prenumerationsmodellen. Vilka andra kan skryta med något liknande? När många mjukvarutillverkare nu går på knäna och rear ut sina applikationer såom både DxO och Capture One m.fl. gjort, så ser man inget sånt på samma sätt från Adobe, vad jag kunnat se i alla fall. Kameratillverkarna ska vi inte tala om för ingen av dem tjänar några pengar nu.

Jonas och några med honom verkar inte kunna se skogen för alla träden. Att dessutom inte förstå att systemkameramarknaden med tillhörande efterbehandlingsmjukvara för datorer är en flugskit i sammanhanget i jämförelse med telefon- och surfplattemarknaden är en brist. Vi såg siffror alldeles nyligen på sålda "units" av systemkameror och de hamnade tydligen på ca 10 miljoner enheter totalt 2019 och det lär bli än värre i år. Hur många telefoner säljs det på samma tid? 100 gånger fler?

Att porta applikationer från PC till telefonerna och dessutom ge dessa användarvänliga smarta funktioner är väl bara smart och om detta även leder till korsbefruktning och nya funktioner i gamla knöliga datorprogram, så är väl de användarna bara att gratulera.

Även jag har kritiserat Adobe både för prenumrrationsmodellen och deras usla IT-säkerhet, då de för ett antal år sedan blev hackade och robbade på användardatabasen med även mitt kontokortsnummer och allt och det var en kritik jag tycker de förtjänade då det drabbade många men om ni tror att det bara varit Adobe som givit exempel på brister i IT-användningen, så tror ni svårt fel om ni gör det. Man måste faktiskt även ge Adobe mycket beröm för allt bra de gjort genom åren också och att kritisera dem för funktioner som i allt väsentligt pekar framåt tycker jag mest låter som personlig utvecklingströtthet och förändringsobenägenhet hos de som gnäller över det.
Kolla historiken på Adobe Premiere angående Adobes CV. Har skrivit om det längre upp.

Adobe var framåt och bra för 10-20 år sedan men idag verkar det mest bestå av indier och trötta gubbar om man ska dra en snabb slutsats på deras utvecklarforum.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Adobe har klantat det med Adobe premiere som jag tidigare skrivit om.

Men jag förstår inte varför ska jag skriva om något jag tycker är dåligt på ett positivt sätt?
Inte på nödvändigtvis på ett positivt kanske, men på ett nyanserat och hyggligt välformulerat (och korrläst) sätt. Då kommer du att bli tagen på ett mycket större allvar än när du svingar storsläggan och förutspår död åt diverse globala miljardindustrier. När du sen gör det i ordval som idioter osv är det omöjligt att ta dig på allvar.

Förmodligen grävde du din egen grav när du påstår att Adobe inte har ett bra CV.
Lägg upp ditt eget CV bredvid så jämför vi...
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Adobe har klantat det med Adobe premiere som jag tidigare skrivit om.
Så när du undrar om Photoshop är på väg "ner i skiten" är det egentligen Premiere du menar?
Logiskt...!

Problemet, Jonas, är väl att du använder ett väldigt drastiskt språk och argumenterar ur en så snäv synvinkel att man (jag) undrar över din förmåga att se saker ur ett vidare perspektiv.
Du ser något som inte passar in i ditt sätt att se världen och låter sedan som en gammaltestamentlig domedagsprofet, helt tondöv för ens möjligheten tolka världen på andra sätt.
Du påstår saker, men verkar ha svårt att skilja på dina egna åsikter och fakta och din arguentation, i de fall den alls finns, är inte särskilt övertygande.

Men en sak skall jag i alla fall ge dig, du är en mästare på att skapa livskraftiga forumtrådar... ;-)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Se där, även Adobe :) i en fyra år gammal avdammad tråd. Bra research måste jag tillstå.

Verkar dock som om det var ett erbjudande med påtagliga praktiska förhinder. Detta känns igen från perioden då man ville fasa ut Lightroom Classic. När folk letade efter installationsfilerna, så var det nära omöjligt att hitta dem på Adobes site. De som tidigare köpt den fristående versionen upptäckte också att deras licenser och länkar till filerna försvunnit från "mina sidor" och i stället försetts med länkar till Creative Cloud. Hoppas fler hittar till info denna gång.

Det är ändå lite märkligt att Adobe behöver krypa till detta kors. De flesta som vill ha programmen sitter ju redan fast i sin prenumeration men Adobe tänker väl på framtiden, då en del av den installerade basen kanske svarar på andras rabatterade erbjudanden som kan vara bra mycket billigare över tid med friköpta mjukvaror än Adobes rabattrerade prenumerationer.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kolla historiken på Adobe Premiere angående Adobes CV. Har skrivit om det längre upp.

Adobe var framåt och bra för 10-20 år sedan men idag verkar det mest bestå av indier och trötta gubbar om man ska dra en snabb slutsats på deras utvecklarforum.
Jonas, vad är det för fel på just indier i detta sammanhang? I Indien finns nog fler engelsktalande än i USA t.o.m. Det är en mycket dynamisk IT-driven engelskspråkig ekonomi numera som just språkligt är bra mycket mer integrerad i den globala IT-världen än exv. Sverige. Vi gör nog ett stort misstag om vi underskattar just indierna idag.

Redan när jag besökte en väldigt välbeställd familj i Kerala och Kollam eller Quilon som det hette 1976, så talade dessa välutbildade ungdomarna bara engelska med varann i denna familj. De kunde inte ens längre skriva ordentligt på det lokala språket Malayalam! .... och detta var alltså för över 40 år sedan. Redan då tillverkade man egna jaktplan i Bangalore (Hindustan) och efter det har man knappast legat på latsidan. Numera har man både utvecklat atomvapen, har ett eget rymdprogram och just i Bangalore ligger även deras motsvarighet till Silicon Valley. Vad har vi i Sverige idag? .... minnet av en industri vi exporterat till just Indien och Kina? Det är väl snart dags att dagens söndercurlade unga börjar gnugga sömnen ur ögonen, börjar studera stenhårt och kavlar upp ärmarna om det ska bli någon framtid.

..... och så ständigt denna åldersdiskriminering som nästan alltid får stå helt oemotsagd. Kan vi inte komma vidare från den slappheten tror du? Den klär vare sig dig eller andra här på Fotosidan (ja du är ju tyvärr inte ensam i detta) och den berikar knappast några CV:n idag heller.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Se där, även Adobe :) i en fyra år gammal avdammad tråd. Bra research måste jag tillstå.
Tråden skapades för sex år sen och var aktiv senast i augusti detta år innan det inlägg jag refererade till skrevs.
Avdammad är nog inte riktigt rätt beskrivning.

Min research bestod i att klicka på en länk i ett email, eftersom jag har bevakning av den tråden. :–)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tråden skapades för sex år sen och var aktiv senast i augusti detta år innan det inlägg jag refererade till skrevs.
Avdammad är nog inte riktigt rätt beskrivning.

Min research bestod i att klicka på en länk i ett email, eftersom jag har bevakning av den tråden. :–)
Näha, ja du kanske har ett bättre förslag på benämning.

Jag bara refererade till att jag i de forum jag besökt faktiskt inte sett någon Adobe-rabatt på Creative Cloude-prenumerationer under den tid då både Capture One och DxO har haft flera erbjudanden var vid olika tidpunkter. I det fallet har rabatterna legat kring 30%. Frågan jag ställer mig är om man verkligen tjänar några pengar då eller om man bara försöker köpa marknadsandelar.
 

PMD

Aktiv medlem
Näha, ja du kanske har ett bättre förslag på benämning.
Aktiv tråd, kanske? :)

Jag har förstås ingen insikt i Adobes avsikter, och jag vet inte riktigt vad jag ska gissa på. Det kan ju vara ett försök av Adobe att behålla kunder och försvara marknadsandelar, men med tanke på hur krångligt det tycktes vara att utnyttja erbjudandet (och hur obskyrt det presenterades) så undrar jag vad de egentligen har för sig.

Med cirka 85% rabatt är det kanske inte ett direkt lönsamt agerande.
 
ANNONS