Tja!
Jo, Metz gör sjyssta blixtar och är nog det givna valet om man ska ha samma blixt till flera märken.
Jag har själv en 54 MZ3 som jag köpte för något år sedan och använde med Canons galma FD-kameror (de innan EOS kom). Då fick jag med en sko som heter SCA 3102 som är till EOS.
Dock fungerar inte den skon 100% tillsammans med 20D, och ännu sämre med 10D. Allt fungerar utom TTL-bilxt. På 10D händer inget, på 20D grymt överexponerat.
Lösningen enligt Metz hemsida är den senaste vaianten på samma blixtfot, nämligen 3102 M3 som kom nyligen. Det är den som Metz rekommenderar till 10D/20D. Jag har beställt en sådan från Cyberphoto för 485 spänn, vilket borde lösa problemet. De som tidigare inte fått 10D och Metz att fungera har bara kunnat prova med SCA-adaptern 3102 M2, för det var ett tag innan M3-adaptern kom.
På amerikanska sidor har jag dock sett att Metz låter uppdatera äldre 3102-adaptrar gratis som man skickar in den. Något sådant har jag inte hört talas om här. Är det någon som gjort det får nå gärna säga till, så slipper jag betala 500 spänn för en ny adapter.
Till dig/er som köper en Metz ny eller begagnad idag, se till att det är den senaste blixtskon ni får med. Acceptera ingen hyllvärmarblixt med en äldre adapter - kräv att få den senaste om ni köper en ny.
/Jens