Annons

Är "piratblixt" mycket sämre till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

arldic

Aktiv medlem
Skall köpa ny blixt, skulle vilja ha en som
passar både Canon 20D och Minolta 7hi. Men då förmodar jag att jag blir tvungen att köpa piratblixt. Är dessa avsevärt sämre än orginal?
Vet ni vilken blixt som skulle passa?
(Skall gå att vinkla i sidled, gärna med Strob också? priset är av mindre betdylse)

/dick

Metz har modeller med utbytbara adaptrar för olika kamerasystem. Flera av dessa har de funktioner som du efterfrågar.

Förr var Metz det bästa blixtmärket. Metz har haft lite problem med Canons 10D, men det borde inte vara några problem idag. Annars finns det inga invändningar mot Metz. Själv funderar jag på en Metz 70 för att få mer kraft än i Canons blixtar.

Sigma gör en väldigt populär modell som är en kopia av Canons 550 EX men känns plastigare. Den funkar dock bara till ett system.

arldic skrev:
Skall köpa ny blixt, skulle vilja ha en som
passar både Canon 20D och Minolta 7hi.
/dick
är det inte så att det är olika "blixtskor" till dessa kameror så det spelar kanske inte någon roll om du köper pirat eller orginal. om du skall ha en blixt alltså..

Re: Re: Är "piratblixt" mycket sämre till 20D?

thompan skrev:
är det inte så att det är olika "blixtskor" till dessa kameror så det spelar kanske inte någon roll om du köper pirat eller orginal. om du skall ha en blixt alltså..
Jo,de har olika blixtskor.
Men metz har olika skor, du köper t.ex metz blixt för canon och kompletterar med en metz minolta sko.

Magnus tack för tipset.

Vi kan göra en liten jämförelse mellan två blixtar för 2000:-

Orginal:
Canon Speedlite 220EX
Ledtal 22, ej zoomhuvud, ej ledbart huvud.

Pirat:
Metz 44 AF-4 / 44 AF-4i
Ledtal 44, Zoomreflektor, ledbart huvud + en massa funktioner. Kostar dessutom 150:- mindre.

Så om du inte har så mycket pengar så verkar piratblixten mycket mer prisvärd.

KalZoom skrev:
Vi kan göra en liten jämförelse mellan två blixtar för 2000:-

Orginal:
Canon Speedlite 220EX
Ledtal 22, ej zoomhuvud, ej ledbart huvud.

Pirat:
Metz 44 AF-4 / 44 AF-4i
Ledtal 44, Zoomreflektor, ledbart huvud + en massa funktioner. Kostar dessutom 150:- mindre.

Så om du inte har så mycket pengar så verkar piratblixten mycket mer prisvärd.

Ja, Metz verkar synerligen intressant.

Tja!

Jo, Metz gör sjyssta blixtar och är nog det givna valet om man ska ha samma blixt till flera märken.

Jag har själv en 54 MZ3 som jag köpte för något år sedan och använde med Canons galma FD-kameror (de innan EOS kom). Då fick jag med en sko som heter SCA 3102 som är till EOS.

Dock fungerar inte den skon 100% tillsammans med 20D, och ännu sämre med 10D. Allt fungerar utom TTL-bilxt. På 10D händer inget, på 20D grymt överexponerat.

Lösningen enligt Metz hemsida är den senaste vaianten på samma blixtfot, nämligen 3102 M3 som kom nyligen. Det är den som Metz rekommenderar till 10D/20D. Jag har beställt en sådan från Cyberphoto för 485 spänn, vilket borde lösa problemet. De som tidigare inte fått 10D och Metz att fungera har bara kunnat prova med SCA-adaptern 3102 M2, för det var ett tag innan M3-adaptern kom.

På amerikanska sidor har jag dock sett att Metz låter uppdatera äldre 3102-adaptrar gratis som man skickar in den. Något sådant har jag inte hört talas om här. Är det någon som gjort det får nå gärna säga till, så slipper jag betala 500 spänn för en ny adapter.

Till dig/er som köper en Metz ny eller begagnad idag, se till att det är den senaste blixtskon ni får med. Acceptera ingen hyllvärmarblixt med en äldre adapter - kräv att få den senaste om ni köper en ny.

/Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto