Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är råformaten komprimerade?
- Trådstartare ulltand
- Start datum
j777
Aktiv medlem
Tänk på att det finns både förstörande (typ jpeg) och icke förstörande (typ zip) komprimering. Förmodligen är råformaten lätt komprimerade med någon icke förstörande algoritm. För den lättroade så finns källkoden till dcraw (som tydligen de flesta raw-hanterare är baserade på) att läsa och där borde man kunna inse hur det står till.
ulltand
Aktiv medlem
För den lättroade så finns källkoden till dcraw (som tydligen de flesta raw-hanterare är baserade på) att läsa och där borde man kunna inse hur det står till.
Nja, hade nog tänkt mig en enklare lösning
Tack för namnet dcraw, det kände jag inte till.
Senast ändrad:
Jeppe
Aktiv medlem
Någon som har koll på om kamerornas råformat är komprimerade?
Canon använder förlustfri komprimering av sina råfiler.
Nikon och Sony har detta valbart, dvs man kan välja okomprimerat eller komprimerat (förlustfritt)
Just pga datans karaktär i en råfil + det faktum att de redan är komprimerade gör att ytterligare komprimering inte ger någon större effekt.
ulltand
Aktiv medlem
På dom nyare finns valet mellan okomprimerat, komprimerat och förlustfritt komprimerat.
Jag trodde råformaten alltid var förlustfria.
Falumas
Aktiv medlem
Jag trodde råformaten alltid var förlustfria.
Hos Nikon stämmer det inte. Jag kör dock förlustfritt komprimerat nu på min D700, men alla mina gamla D70 NEFar är komprimerade med förlust (eftersom det var enda alternativet på den).
/Karl
Mankan G
Aktiv medlem
D100 = Valbart med okomprimerat eller inte. Dock ökade tiden för processande av filer mångfalt om du valjer komprimerat. Vill minnas att varje bild tog ungefär 40 sek med komp nef innan den gröna lampan släcktes. Okomprimerat var mycket snabbare, ca 7-8 sek per bild.
D70/D50 = enbart komprimerade nef. Avsevärt kortare tid än med D100 pga snabbare processorer
D2 = valbart
D300 = valbart
Övriga kameror har jag ingen koll på.
Det finns ett test där kvalitetsskillnaderna har påvisats. Dock kommer jag inte ihåg adressen. Det är i de ljusaste delarna i motiven som skillnaderna kan ses i vissa fall. Enligt testet var det nästintill omöjligt att ens kunna påvisa skillnaderna i PS trots att hela arbetet gick ut på att just leta reda på dem.
D70/D50 = enbart komprimerade nef. Avsevärt kortare tid än med D100 pga snabbare processorer
D2 = valbart
D300 = valbart
Övriga kameror har jag ingen koll på.
Det finns ett test där kvalitetsskillnaderna har påvisats. Dock kommer jag inte ihåg adressen. Det är i de ljusaste delarna i motiven som skillnaderna kan ses i vissa fall. Enligt testet var det nästintill omöjligt att ens kunna påvisa skillnaderna i PS trots att hela arbetet gick ut på att just leta reda på dem.
Senast ändrad:
Brandin
Aktiv medlem
Ett litet tips
Det är ganska lätt att se om RAW filerna är komprimerade eller inte. Om alla filer är exakt lika stora så är de inte komprimerade, men om storlekarna skiljer sig så är de komprimerade.
Jmf med tex med (okomprimerade) Tiff-bilder de är alltid lika stora (vid samma upplösning). Men tex storleken på kompirmerade bilder (tex JPEG) alltid beror på innehållet i bilden.
Någon som har koll på om kamerornas råformat är komprimerade?
Jag har testat att komprimera ett par *.PEF-filer, och jag tycker inte jag får ner dem i storlek så mycket, bara 15-20%, men det kanske inte blir bättre med bildfiler?
Obs, ej omfattande test![]()
Det är ganska lätt att se om RAW filerna är komprimerade eller inte. Om alla filer är exakt lika stora så är de inte komprimerade, men om storlekarna skiljer sig så är de komprimerade.
Jmf med tex med (okomprimerade) Tiff-bilder de är alltid lika stora (vid samma upplösning). Men tex storleken på kompirmerade bilder (tex JPEG) alltid beror på innehållet i bilden.
Falumas
Aktiv medlem
TIF-filer kan också vara komprimerade, annars är att titta på storleken ett bra knep.
/Karl
MaagnusJ
Aktiv medlem
Det intressanta är ju om de är komprimerade med förlust eller ej. Då hjälper inte storleken till så mycket mer än att avgöra att om de är komprimerade eller ej.
Jag som var ganska säker på att de råformat alltid var förlustfria komprimerade eller ej komprimerade.
Jag har inte hittat någon inställning för detta i min D90.
Jag som var ganska säker på att de råformat alltid var förlustfria komprimerade eller ej komprimerade.
ulltand
Aktiv medlem
Så enkelt var det. Tack för tipset.
Kjell Andersson
Aktiv medlem
Hej
Pentax RAW filer är komprimerade, jag har en K10D där kan man också välja DNG som är okomprimerade, de blir lite större. En oförstörbar komprimering innebär att komprimeringsprogrammet struntar i innehållet och vad det betyder utan försöker bara packa hop data på bästa sätt enligt en eller annan algoritm.
Pentax RAW filer är komprimerade, jag har en K10D där kan man också välja DNG som är okomprimerade, de blir lite större. En oförstörbar komprimering innebär att komprimeringsprogrammet struntar i innehållet och vad det betyder utan försöker bara packa hop data på bästa sätt enligt en eller annan algoritm.
ulltand
Aktiv medlem
Kan tipsa om Wikipedias notis om komprimering: http://sv.wikipedia.org/wiki/Datakompression
Falumas
Aktiv medlem
Det intressanta är ju om de är komprimerade med förlust eller ej. Då hjälper inte storleken till så mycket mer än att avgöra att om de är komprimerade eller ej.
Har aldrig haft en D90 i min hand men på tyska är det så här i min D700. Hade bara manualen tillhands på tyska.
Das Menü »NEF-(RAW-)Einstellungen«: Typ
Im Menü »NEF-(RAW-)Einstellungen« > »Typ« im Aufnahmemenü stehen die folgenden Komprimierungsoptionen für NEF- (RAW-) Bilder zur Auswahl.
Verlustfrei komprimieren (Standardvorgabe)
NEF-Dateien werden mit einer verlustfreien
Komprimierung um ca. 20 bis 40 % der ursprünglichen
Dateigröße reduziert.
Komprimieren
NEF-Dateien werden mit einer verlustbehafteten
Komprimierung um ca. 40 bis 55 % der ursprünglichen
Dateigröße reduziert.
Nicht komprimieren
NEF-Bilder werden unkomprimiert gespeichert. Der
zum Speichern
/Karl