Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är vi många som fotograferar inomhus utan blixt denna årstid.

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag har lagt blixten på hyllan och fotograferar privata innomhusbilder nästan helt blixtfritt nu på vintern.

Det blir bilder med underbart djup och dynamik och som korrekt avbildar det som människan ser och inte platta blixtbilder.

Det vore trevligt att byta erfarenheter med någon annan som också fotar på detta sätt och med allt det tilläggsarbete i form av brusreducering och skärpning som fordras för att få bilden bra.

Du som också fotar så här vad använder du i så fall för verktyg och kamerautrustning?

Jag försöker alltid fota utan blixt, just av den anledningen du anger.

Det är inte lätt, men till min hjälp har jag en precis inköpt Sigma 20/1.8. Antiskaken i min D7D är naturligtvis också till stor hjälp!

I stort sätt har jag kommit fram till att ovan i kombination med ISO-1600 ger acceptabla bilder.

Som nybörjare i systemkameravärlden är jag djupt fascienerad av att det över huvudtaget går att få till några bilder alls. =)

Ibland är det ju tyvärr nödvänligt med blixt. Försök fota barn inomhus i dunkel ljusbelysning så upptäcker du det ;)

Men ett tips kan ju vara att sätta blixtkompensationen på runt -1 och vinkla upp den i taket. Samtidigt som man har största bländaren och ISO 400. Då kan man komma ner på acceptabla slutartider samtidigt som inte blixten stör allt för mycket. Så gör jag iaf.

andreasc89 skrev:
Ibland är det ju tyvärr nödvänligt med blixt. Försök fota barn inomhus i dunkel ljusbelysning så upptäcker du det ;)
Men att alltid plocka fram och rikta blixten skulle nog göra att man missade många bilder också. Barn är snabba..

Jag plåtar aldrig någonsin med blixt hemma, inne eller i dunkel belysning. Blixten används endast som upplättnintg ute i solsken eller för att få till speciella effekter. Stora bländare och höga isotal används i stället. Brusreducering i Noise Ninja efter behov.

1600iso, f,2,8 och befintligt glödljus en novembereftermiddag.

Bilagor

• crw_3084.jpg
    crw_3084.jpg
    13.9 KB · Visningar: 1,666
Jag fotar oftast utan blixt inomhus, men med barn och djur är det inte lätt... Då brukar jag köra med 1. Olympus is-3000 med extern blixt på andra ridån, eller 2. Konica Hexar med dess anpassade blixt som tar "två exponeringar på samma bild" som det stod i deras försäljningsbroschyr (om jag minns rätt). Det blir hyfsat i båda fallen. 3. Olympus mju 800 digital inställd på "antiskak" och utan blixt, där tyvärr upplösningen försämras, men bilderna utan blixt blir skapligt skarpa.

Edit: Snygg bild Lotta! Hann inte se den innan jag skrev mitt inlägg.

Ja Johan med 2,8 objektiv brukar det räcka med ISO 1600 beroende på vilken stämningsbelysning som damerna vill ha. Det är ju dom som bestämmer om ljuset även om jag vädjar att få det lite uppskruvat.
Men nu över jul med i stort sett bara ljuslågor och hårt dimmad elbelysning har det fått bli ISO 3200 också och mycket fast hållen kamera. Lite rörelseoskärpa på personer som skrattar och gestikulerar ger ju bara karaktär åt bilden. Det viktiga är ju att kameran inte rör sig så hela bilden blir oskarp. Jag använder inte stativ.

Under ett antal månader har jag filat på hemmagjorda 20D-3200 och 20D-1600 filter till Noiseware Professional CS-plugin för att få brustvätten precis så anpassad att strukturen i bilden blir kvar men bruset borttvättat. Ibland får jag köra brustvätten 2 ggr. när damerna har dragit ner för mycket på ljuset.
Det fina med Noiseware är att man dessutom kan skärpa samtidigt som man tvättar och det finns inbyggd automatisk haloskontroll som ser till att det inte blir överskärpa.

Andreas, du är i fel ISO-härad, såg att du har 300D. Med rysshacket kan du köra 3200 på den, bilderna blir visserligen betydligt brusigare än på 20D men det går att tvätta bort. Barn leker ju inte i stearinljus så 1/100 till 1/200 kan du nog få till.

Den här bilden är tagen med 20D i RAW med Tokinaobjektiv bländare 3,5 ISO3200 och 1/13 sek och naturligtvis ingen blixt.

Bilden överensstämmer exakt med hur människan uppfattar situationen och färgerna är korrekta.

Enda skillnaden är att bilden nu är ljusare än verkligheten.

Bilagor

• julklappsutdelning2 fs.jpg
    julklappsutdelning2 fs.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,573
Har alltid älskat denna fotoform & säger som Lotta, blixten använder man till upplättning... Händer dock ibland att jag lättar upp lite försiktigt även inomhus, dock mycket sparsamt...

Jag fick upp ögonen för handhållet foto i befintligt svagt ljus för ganska så många år sedan när jag köpte min första mätsökarkamera. Högkänslig neg. färg eller sv.film & en stadig hand.

Ang. barn & längre slutartider så är jag väl medveten om problemet men har alltid gjort så att jag inväntar stunden dom stannar upp. Den kanske inte blir lång men den kommer:) Tycker personligen ofta att de bilderna blir så bra, när barnen stannar till & man får kontakt...

Använder nu D7D med härliga AS som gör att åtminstone inte mina skakningar går fram, detta plus ljusstark optik typ 50/1.7 & 28-75/2.8 & 1600Asa är en revolution för mig! Händer ofta att man i stearinljuskenet är nere på 1/4 sek. men då vill det till att de på bilden inte är för yviga i sina rörelser:)

En riktigt ljusstark, kortare, fast optik på detta nu så...

//Larsa

Larza,
Har just skaffat ett Sigma EX 14/2,8 HSM för dessa inomhusbilder. Fick det tyvärr inte till jul.

Har ännu inte hunnit skaffa mig egen erfarenhet av det men så här skriver Cyberphoto om det så jag hoppas mycket på det:

Toppklass!
Vi vill påstå att detta är bland de bästa fasta vidvinkelobjektiven man kan köpa. Oerhört skarp även vid full bländaröppning, välbyggd och HSM-motor (Canon, Nikon, Sigma) för snabb och exakt autofokus. Som lök på laxen har den väldigt bra närgräns.

Måste anses som billig jämfört med Nikons och Canons motsvarande objektiv. Vid ett tidigt test av Canons flaggskepp EOS 1Ds (det var alltså inte vi som gjorde testet) användes denna istället för Canons egen 14/2,8 då Sigman gav bättre bildresultat. Imponerande!

Christer

Låter mycket intressant Christer!

Överhuvudtaget så är jag intresserad av ett gäng ljusstarka sigmor från 30mm & nedåt, vilken eller vilka det blir får vi se... Denna 14 verkar ju dock vara extremt intressant...

//Larsa

Kan ju passa på att rekomendera min nya bästa kompis Sigma 20/1.8. Gjorde väldigt bra ifrån sig under julhelgen - värt att ta en titt på.

johan_erkers skrev:
Kan ju passa på att rekomendera min nya bästa kompis Sigma 20/1.8. Gjorde väldigt bra ifrån sig under julhelgen - värt att ta en titt på.
Johan, jag tittade på det också när jag köpte 14-objektivet.

Det som fick mig att ta 14 istället var att Cyberphoto skrev att hela bilden blev skarp först vid bländare 8 och eftersom jag skall använda det just inomhus med i stort sett full bländare valde jag 14.

Men jag har inte hunnit testa så noga än så jag får återkomma om jag gjort ett bra köp eller ej.
Christer

Christer1 skrev:
Andreas, du är i fel ISO-härad, såg att du har 300D. Med rysshacket kan du köra 3200 på den, bilderna blir visserligen betydligt brusigare än på 20D men det går att tvätta bort. Barn leker ju inte i stearinljus så 1/100 till 1/200 kan du nog få till.

Kanske skulle våga dra upp ison lite mer. Går sällan över 400 nu. Har rysshacket installerat men har bara kört kanske en bild på iso 3200 bara för att testa.

andreasc89 skrev:
Kanske skulle våga dra upp ison lite mer. Går sällan över 400 nu. Har rysshacket installerat men har bara kört kanske en bild på iso 3200 bara för att testa.
Ja, Andreas du måste brustvätta för att det skall bli bra. Jag har haft 300D och vid 1600 är det lätt att få bra bilder. Lite svårare vid 3200 eftersom bruset ökar rejält då.

Så här gjorde jag en gång i tiden.
Jag började med gratisversionen av Noiseware se:

http://www.imagenomic.com/

sedan köpte jag Standalone standardversionen för cirka 195 kr
och i somras uppgraderade jag till PRO-pluginversionen till Photoshop och i den har jag skapat egna funktionsmakron.
Naturligtvis kan man också köra i batch med Automatisera-funktionen i CS.

Du kan testa alla betalversioner gratis i 14 dagar.
Christer

Jag fotar nästan alltid med blixt inomhus. Jag brukar vinkla den rakt uppåt och så använder jag alltid en bouncer. Jag tycker aldrig mina bilder blir platta. Kanske ibland att ljuset inte faller så som jag vill, men då får man väl experimentera lite.

Hade jag haft ett 50mm f/1.8 så kanske jag hade prövat utan blixt, men jag gillar inte att använda höga iso-tal. Så blixt med iso 100 är jag nöjd med. :)

Christer:

Har inte märkt av det, tycker att det ser bra ut redan vid 2.8. Men redan vid 1.8 är resultatet ok - om än inte superskarpt.

Priset är också en sak, 20mm är billigare än 14 =)

Tagen alldeles nyss i brasans sken. 50/1.7, 800Asa 1/15 sek & As förstås.

//Larsa

Bilagor

• marcus.jpg
    marcus.jpg
    50.2 KB · Visningar: 449
Christer1 skrev:
Bilden överensstämmer exakt med hur människan uppfattar situationen och färgerna är korrekta.

Just detta du skriver här blir inte alltid så rätt i mångas ögon. Jag har själv studerat detta en del då jag tagit en bild & sen suttit & jämfört med verkligheten. När bilden & verkligheten stämmer så bra överens som möjligt så upplever man ofta bilden som "dassig", utan sting. Av någon anledning så upplever jag detta mer på skärm än på papper?

Våra ögon (vår hjärna) har ju större tollerans med verkligheten än det vi ser på ett foto men om man verkligen studerar verkligheten i ett glödlampsbelyst rum ser man ju att den inte har dessa lysande färger som man oftast får med blixt.

//Larsa

silfver skrev:
Jag fotar nästan alltid med blixt inomhus. Jag brukar vinkla den rakt uppåt och så använder jag alltid en bouncer. Jag tycker aldrig mina bilder blir platta. Kanske ibland att ljuset inte faller så som jag vill, men då får man väl experimentera lite.

Hade jag haft ett 50mm f/1.8 så kanske jag hade prövat utan blixt, men jag gillar inte att använda höga iso-tal. Så blixt med iso 100 är jag nöjd med. :)
Kan du ladda upp en bild så vi får se hur djupt du menar. Gärna en bild som sträcker sig genom ett par rum som den jag bifogar. I den hitre delen av lokalen är det nästan helt mörkt (mycket mer än vad som syns på bilden) och i den bakre är det normalt ljus.

Bilden är tagen med Canon 16-35/2,8 på 2,8 ISO3200 och 1/100.
Vad hade du fått med med ditt sätt att fotografera?

Jg skulle tippa närmsta stolsraden och resten i mörker.
Christer

Bilagor

• canonmöte fs 2.jpg
    canonmöte fs 2.jpg
    46.9 KB · Visningar: 398
ANNONS
Götaplatsens Foto