Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är vi många som fotograferar inomhus utan blixt denna årstid.

Produkter
(logga in för att koppla)
Christer1 skrev:
Vad hade du fått med med ditt sätt att fotografera?

Jg skulle tippa närmsta stolsraden och resten i mörker.
Christer

Om inte annat så skulle ju han med ryggen mot oss bli extremt överexponerad, om ljuset ska räcka en bit alltså...

Jag kör väldigt mkt med mitt Sigma 30mm/f1.4 på min 350D. Både inomhus och utomhus. Oftast på max Iso 800 (om det krävs) och ofta även på full öppning (f1.4). Skärpedjupet blir ju väldigt kort och det är lätt att missa men det är väldigt kul att slippa blixten också många gånger.

Ett exempel på kvällsbild tagen på full öppning:
Vid ses vid gula paviljongen

Senast ändrad:
Re: Bor man i Norrbotten

Zebulah skrev:
får man vara glad över att man kan fota UTOMHUS utan blixt den här tiden på året :)

Nä, precis! Blir det mörkt kl 14 så hinner man ju knappt ut ibland ens. :)

En fråga till Christer, går det att få iso 3200 även på en 350D med rysshacket? Blir förstås rätt brusigt då antar jag i så fall. Men jag måste nog skaffa mig nåt bra brusreduceringsprogram. Vad rek ni? Billigt o bra helst.

Det är väl Noice Ninja & Neat Image som gäller. NI kan du dra hem demo på & testa, antar att det finns till NN också...

//Larsa

Denna bild är tagen med en gammal Minolta D7i vid 800 Asa & reducerad i NI. Ska tillägga att bruset vid 800 från den kameran är klart kraftigare än från 3200 Asa på min DSLR.

Uttryck skrev:

En fråga till Christer, går det att få iso 3200 även på en 350D med rysshacket? Blir förstås rätt brusigt då antar jag i så fall. Men jag måste nog skaffa mig nåt bra brusreduceringsprogram. Vad rek ni? Billigt o bra helst.
Karin, Nej vad jag vet finns det inget rysshack till 350:an än. Men även om du kör 1600 bör du tvätta.

Jag har testat Noise Ninja och Neat Image mot Noiseware när jag använde 300Dn förra sommaren och med NW kunde jag ENKELT ta bort bruset och ändå BEHÅLLA strukturen i bilden men det lyckades jag inte med dom andra lika bra, dom tog tyvärr bort en del struktur också.
Se vad jag skrev till Andreas i länken ovan och på min FS-sida.

Om du skulle skaffa dig Noiseware PRO-plugin till Photoshop kan jag emaila mina NW-Funktionsmakron till dig som jag med mycket arbete har gjort under hösten.

Dom gäller för 20D men jag skulle tro att du kan använda 800- och 1600-filtren även på 350:an

Det är i alla fall lättare att börja med dom än från scratch och sedan finjustera för din kamera.
Christer

Jag kör med en Canon 350D och 17-85 f4-5.6 IS, de har fått jobba hårt nu under julhelgen. Har kört nästan allt inomhus på ISO 1600 och det har funkat väldigt bra. Som Larsa skriver innan så får man försöka tajma när folk är någorlunda stilla för att få helskarpa bilder.

Slutartiderna har vanligen legat runt 1/4 - 1/8s, och det känns faktiskt som om det här objektivet har varit mer användbart än ett par-tre stopp ljusstarkare fast optik. I och med det större skärpedjupet så behöver man ju inte sätta fokus helt "rätt" heller, det kan vara svårt med liten sökare och stearinljus.

Jag brusreducerar knappt alls, jag tycker att ISO 1600 ofta ser tillräckligt bra ut. Här en bild från midnattsmässan på julafton, 1/4s, f4.5, ISO 1600:

Bilagor

• 24-dec-178.jpg
    24-dec-178.jpg
    54.7 KB · Visningar: 327
Men barn är sällan lätta att fånga när dom är stilla så där funkar sällan mitt 17-85mm IS objektiv (även om det är trevligt annars).

Börjar också bli lite "allergisk" mot brus, i alla fall i färgbilder (på svartvitt kan det nästan vara snyggt däremot) så nån brusreducerar ska jag skaffa.

Tycker bruset börja bli rätt synligt (i alla fall för mig) redan på iso 800.

Christer, du mailade väl mig tidigare om Noiseware tror jag? Har ju bara Photoshop 6 tyvärr, det fanns väl inte plug in till den va?

Uttryck skrev:
Christer, du mailade väl mig tidigare om Noiseware tror jag? Har ju bara Photoshop 6 tyvärr, det fanns väl inte plug in till den va?
Enligt NW´s spec. är det bara från 7:an och framåt NW har support, tyvärr för pluginversionen. Standalone Versionerna börjar redan vid 2E men då måste man köra brusprogrammet separat.

Christer1 skrev:
Ja, Andreas du måste brustvätta för att det skall bli bra. Jag har haft 300D och vid 1600 är det lätt att få bra bilder. Lite svårare vid 3200 eftersom bruset ökar rejält då.

Så här gjorde jag en gång i tiden.
Jag började med gratisversionen av Noiseware se:

http://www.imagenomic.com/

sedan köpte jag Standalone standardversionen för cirka 195 kr
och i somras uppgraderade jag till PRO-pluginversionen till Photoshop och i den har jag skapat egna funktionsmakron.
Naturligtvis kan man också köra i batch med Automatisera-funktionen i CS.

Du kan testa alla betalversioner gratis i 14 dagar.
Christer

Laddar ner stand-alone grejen nu. Om det fungerar bra så är ju 195kr "ingenting", iaf inte jämfört me andra fotoprylar.
Tack för tipset.

ANNONS
Götaplatsens Foto