Annons

Åldra film / crossprocessing av negativ film

Produkter
(logga in för att koppla)

Memento

Ny medlem
Hej!

Jag undrar om det finns något sätt att åldra en film, för att på sätt få lite konstiga färger. Finns det? Eller finns det något annat sätt att få annorlunda färger? Gärna något sätt som går relativt snabbt.

Är det någon som har provat att crossprocessa negativ färgfilm? Har någon något resultat att visa upp? Många säger att det blir motsatsen till vad det blir med crossprocessing av dia, mindre kontrast, och mindre färgmättnad. Stämmer det? Någon som kan visa något exempel?

Tack på förhand!

Mattias

Ang C-41 i E-6 så har jag hört det också, plus att man måste tydligen pressa den 3-4 steg också.

Jaha okej, jag har hört att man måste överexponera filmen två steg, men också att det inte stämde... Någon som vet vad som är rätt?

Är det någon som vet hur man åldrar en film?

Mattias

Memento skrev:
Jaha okej, jag har hört att man måste överexponera filmen två steg, men också att det inte stämde... Någon som vet vad som är rätt?

Överexponera filmen två steg ger väl snarlikt resultat som att pusha den 3-4 steg?

Jag antar att du låter filmen ligga och drälla ett par år och ser vad som händer.

jrydberg skrev:
Överexponera filmen två steg ger väl snarlikt resultat som att pusha den 3-4 steg?

Jag antar att du låter filmen ligga och drälla ett par år och ser vad som händer.
Eller så är det raka motsatsen; att pressa filmen är att medvetet underexponera den och överframkalla. När man kör dia i neg-kemi bör man överexponera ett steg eller två för bästa resultat.

Problemet med att låta filmen ligga och dra ett par år är att dagens film är så stabil att den knappt påverkas på ett par år. Jag körde en 400UC utan märkbar skillnad efter att den legat vid elementet i två år. Värme och strålning är två saker som påverkar filmen. Släng in en rulle i mikron och se vad som händer! =)

ANNONS
Götaplatsens Foto