Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

ÅNGEST! Canon eller Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)
tycker bara det är konstigt att rekomendera ett objektiv när man inte testat nåt av alternativen eller vet vilka krav köparen har och ingen vet hur petig du är med dina bilder...
Skulle man inte kunna rekommendera någon viss produkt/vara om man inte har testat flera andra? Jag rekommenderar utifrån mina krav och erfarenheter!
Ett annat exempel: jag har nyligen köpt ett 70-200/4 L USM och det tycker jag är mycket bra och fullt tillräckligt för mig och mina behov. Men det finns "bättre", eller i vart fall dyrare, som ju tyvärr ofta verkar vara en "mätare" på hur "bra" något är.

tycker bara det är konstigt att rekomendera ett objektiv när man inte testat nåt av alternativen eller vet vilka krav köparen har och ingen vet hur petig du är med dina bilder...

Riktig tonårslogik, löjligt värre!

Hur vet du, om han har testat alla förekommande objektiv på marknaden, innan sitt val?

Alla rekommenderar, ur sin egen synvinkel, det objektiv man använder, om det är bra, - handhavandet, skärpan, priset, konstigt vore det väl annars!

Någon större skillnad mellan dagens objektiv är det knappast i skärpan (datorberäknade), för normalbruk upp till förstoringar A4, några kan visserligen få citronexemplar, bara att testa, justera på garantin eller helt byta ut.
Materialet i uppbyggnaden, glaskvalitéen, m.a.o. livslängden för ett tufft handhavande avgör, för en proffs, men det gäller inte för en mindre stressad och aktsam hobbyfotograf.

Bra skrivet! När man läser på forumet så blir det ofta mycket fokus på skärpa, och då undrar en annan:

Hur många av er har fastnat för en fin bild pga lysande skärpa? vilka bilder kommer ni ihåg? De som är mycket skarpa eller de som berör? Spännande, häftiga eller vackra bilder kan förvisso bli sämre av dålig skärpa men en dålig, ointressant bild blir aldrig bra av perfekt skärpa!

Förlåt om jag avviker från ämnet men ibland undrar man hur det tänks här.

Riktig tonårslogik, löjligt värre!

Hur vet du, om han har testat alla förekommande objektiv på marknaden, innan sitt val?

Alla rekommenderar, ur sin egen synvinkel, det objektiv man använder, om det är bra, - handhavandet, skärpan, priset, konstigt vore det väl annars!

Någon större skillnad mellan dagens objektiv är det knappast i skärpan (datorberäknade), för normalbruk upp till förstoringar A4, några kan visserligen få citronexemplar, bara att testa, justera på garantin eller helt byta ut.
Materialet i uppbyggnaden, glaskvalitéen, m.a.o. livslängden för ett tufft handhavande avgör, för en proffs, men det gäller inte för en mindre stressad och aktsam hobbyfotograf.

Bra skrivet! När man läser på forumet så blir det ofta mycket fokus på skärpa, och då undrar en annan:

Hur många av er har fastnat för en fin bild pga lysande skärpa? vilka bilder kommer ni ihåg? De som är mycket skarpa eller de som berör? Spännande, häftiga eller vackra bilder kan förvisso bli sämre av dålig skärpa men en dålig, ointressant bild blir aldrig bra av perfekt skärpa!

Förlåt om jag avviker från ämnet men ibland undrar man hur det tänks här.

Lugn o fin nu allihopa... Jag tackar för alla tips och rekomendationer. Var bara ute efter lite input från andra innan jag bestämmer mig. Nu råkar jag fåt svar på en annons och jag har hittat ett Canon 28-135IS USM i Götet till ett bra pris, blir nog till att sätta sig i bilen och köra 22mil enkel resa och sedan hem igen :0)

Tack igen...

ANNONS
Götaplatsens Foto