Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vbg_snake

Aktiv medlem
Lite trist att alla som visar lite empati i denna historia skall misstänkliggöras och drämmas till med storsläggan av det fåtal tongivande i tråden som tycks driva någon personlig form av hat-vendetta mot TH. Om man läser vad som numera skrivs i tråden finns väl ingen som försvarar Terjes fuskande, eller inte vill att fuskandet skall upp på bordet? (vilket inte är samma sak som att spekulera i huruvida TH skulle tjäna på att lägga korten på bordet eller inte.) Ingen påstår väl heller att han personligen inte är ansvarig för vad han ställt till med? Jag har gått in och kollat profilerna hos er som tar till de djupaste brösttonerna så fort någon närmar sig något som kan uppfattas som empati i denna fråga, eller försökt nyanser den, och måste säga att jag inte riktigt förstår vad som driver er? Ingen av er verkar ju ha några beröringspunkter med TH:s fotograferande? Ingen av er är väl själv drabbade av hans fuskande på något sätt? Personligen tycker jag att en del av er beter er på ett sätt som för tankarna till min bardoms skolgårdar, vilket inte var en så trevlig miljö alla gånger. Det brukar också vara en indikation på att allt inte står rätt till med den egna självkänslan om man har behov av att kliva på andra för att känna sig sedd.

Detta är inget försvar för TH:s fuskande, men däremot ett försvar för allas rätt att uttrycka sin åsikt och även ett försvar för att man måste försöka lyfta sig till att skilja person från handling. Ingen människa kan reduceras till att bara vara en fuskande naturfotograf och inget mer. Om man tror det har man nog djupa brister i sin egen verklighetsuppfattning.
Du har helt rätt, man kan inte reduceras ner till endast en fuskande naturfotograf. Däremot kan du reduceras ner till väldigt mycket annat också. Det som har hänt är ingen fd händelse, detta utspelar sig hela tiden, eftersom han fortfarande kör på i samma manipulationsanda. Därför är det personen Terje som idag står i centrum, inte hans bedrägeri i stort.

Du däremot skall få tycka som du vill, och gärna påpeka att de som inte tycker som du är omogna människor med dålig självbild. Ja du, jag undrar vem som har problem med sitt inre.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag attackerar ingen, men sätter fingret på ett ganska tydligt fenomen som jag tror de flesta lagt märke till som följt den här tråden. När det gäller mina inlägg så berör den absoluta majoriteten av dessa Terjes fuskande. Men jag har alltid haft svårt för mobbning, och jag tycker att en del ägnar sig åt en form av nätmobbning, där dessutom den berörda inte har någon möjlighet att försvara sig. Dessutom tycker jag att det är lågt att påstå att alla som inte är beredda att fortsätta spotta på TH skulle vara manipulerade av densamme.

TH har ju för fan förstört hela sitt liv med detta fuskande. Dessutom har han sabbat sin relation till sina vänner och nära. Visst ingen annan har hjälp honom i detta, men icke desto mindre måste man inse att detta är en personlig tragedi som han kanske aldrig lyckas resa sig ur. Om man inte tycker att detta är straff nog så tycker jag att proportionerna i detta helt spårat ur.
Ja, det är ingen annan som sabbat hans relation med sina vänner, det har han själv på ett väldigt fint utstuderat sätt gjort.

Han skickade ett julkort till en av sina kompisar i Norge, och skröt om sin senaste lodjursbild. Hans kamrat i Norge verkade ha tagit väldigt illa vid sig, som så många andra. Varför är det alltid synd om personen som sätter sig själv i knipa? När kommer konsekvenstänkandet in? Han tar ju inte ens konsekvensen av sitt handlande då han uppenbarligen fortfarande blåljuger.

Nej, jag har svårt att känna sympati för människor som upphäver sig själva genom att trycka ner andra, för det är just detta Terje så länge har gjort. Nu står han med byxorna nere, och då tycker du det är synd om honom.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Du har helt rätt, man kan inte reduceras ner till endast en fuskande naturfotograf. Däremot kan du reduceras ner till väldigt mycket annat också. Det som har hänt är ingen fd händelse, detta utspelar sig hela tiden, eftersom han fortfarande kör på i samma manipulationsanda. Därför är det personen Terje som idag står i centrum, inte hans bedrägeri i stort.

Du däremot skall få tycka som du vill, och gärna påpeka att de som inte tycker som du är omogna människor med dålig självbild. Ja du, jag undrar vem som har problem med sitt inre.
Instämmer till 100%
 

JazzBass

Aktiv medlem

Orden
, dubbelspelet, attityden...
(... sen har du bilderna också ja!)

Det finns fortfarande de som ser upp till en fd tysk ledare som på sin tid lurade ett helt folk.

En del är just så där oerhört skickliga med retoriken att du (tex Magnus) sväljer allt med hull och hår... och fortsätter att tro på den starka upplevelsen som du fick. Hur osann den än är.

Men visst har du rätt att stötta TH. Läs bloggen och låt magin ifrån förr, ta ny fart under dina vingar.
Nu får du ge dig. Javisst, det var ett dubbelspel. Javisst, han har fuskat. Javisst, han har haft en stenhård attityd mot andra som lånat hans bilder som inspiration. Javisst, han har grundlurat en väldigt massa människor. Men när blev ALLT han någonsin sagt och gjort osant eller falskt? Världen är inte svartvit och ingen är perfekt.

Slutdebatterat med dig i denna tråd för min del.

Alf109 sa:
TH har ju för fan förstört hela sitt liv med detta fuskande. Dessutom har han sabbat sin relation till sina vänner och nära. Visst ingen annan har hjälp honom i detta, men icke desto mindre måste man inse att detta är en personlig tragedi som han kanske aldrig lyckas resa sig ur. Om man inte tycker att detta är straff nog så tycker jag att proportionerna i detta helt spårat ur.
Precis.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Nu får du ge dig. Javisst, det var ett dubbelspel. Javisst, han har fuskat. Javisst, han har haft en stenhård attityd mot andra som lånat hans bilder som insporation. Javisst, han har grundlurat en väldigt massa människor. Men när blev ALLT han någonsin sagt och gjort osant eller falskt? Världen är inte svartvit och ingen är perfekt.

Slutdebatterat med dig i denna tråd för min del.



Precis.

När det han sagt blev osant eller falskt?

Han har haft föreläsningar där grundprincipen har varit - du är ingen riktig fotograf om du måste efterbehandla dina bilder. Hur många gånger har man inte sett Terje skriva detta.

Detta är bara en liiiiiten del i allt han gått omkring och spridit. Så om vi nu tittar på ovanstående, hur tror du folk som ser upp till Terje och naturfoto i stort reagerar när han säger en sån sak? Självklart blir det en stor press. Det blir otillräcklighet, folk tvivlar på om man nånsin kommer lyckas ta ett bra kort.

Brutus Östling uttryckte detta så tydligt i Glöersens Blogg: Brutus själv hade sagt till sin fru efter han hade sett Terjes lodjursbilder att han kanske borde söka sig efter ett nytt jobb.

Jag tror inte du själv förstår vilken slagkraft en person som Terje haft inom naturfoto. Flera tusen besökare har besökt hans blogg varje månad. Du kan ju se på kommentarerna i hans blogg hur folk reagerade när någon skrev något om hans bilder. Det blev stämning som heter duga. Där har vi kollektiv mobbning styrd av en man.

Nej du, det finns ingen möjlighet att Terje kommer undan som ett offer i denna härva, speciellt inte efter hur han försökt sopa igen alla spår.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
En viss korrelation finns nog där. Och jag skrev faktiskt "givande och intressanta och att hans föreläsande hade ett bra innehåll".
Jag är medveten om det. Poängen var, att med bra retorik kan man få allt innehåll att bli trovärdig, intressant och där med bra. :)

Vad som är bra rent i komponering kan också tvistas om i det oändliga.
Bra är subjektivt.
 

gpq

Aktiv medlem

Orden
, dubbelspelet, attityden...
(... sen har du bilderna också ja!)

Det finns fortfarande de som ser upp till en fd tysk ledare som på sin tid lurade ett helt folk.

En del är just så där oerhört skickliga med retoriken att du (tex Magnus) sväljer allt med hull och hår... och fortsätter att tro på den starka upplevelsen som du fick. Hur osann den än är.

Men visst har du rätt att stötta TH. Läs bloggen och låt magin ifrån förr, ta ny fart under dina vingar.
Henrik, eftersom du inte svarade när jag senast försökte ta en ot-diskussion vidare med hjälp av meddelandefunktionen:
Vad vinner du på att provocera JazzBazz så? Hitlerjämförelsen är ju ganska överdriven. Sväljer allt med hull och hår? Jag tycker att det Magnus säger verkar ganska sunt och balanserat. Antingen så är du väldigt snäv med hur du tolkar saker (som du vill) eller så är du bara ute efter att retas. Om du inte håller med får du gärna använda fotosidans meddelandefunktion för att berätta hur du tänker,
 

alf109

Aktiv medlem
Du har helt rätt, man kan inte reduceras ner till endast en fuskande naturfotograf. Däremot kan du reduceras ner till väldigt mycket annat också. Det som har hänt är ingen fd händelse, detta utspelar sig hela tiden, eftersom han fortfarande kör på i samma manipulationsanda. Därför är det personen Terje som idag står i centrum, inte hans bedrägeri i stort.

Du däremot skall få tycka som du vill, och gärna påpeka att de som inte tycker som du är omogna människor med dålig självbild. Ja du, jag undrar vem som har problem med sitt inre.
Du förstod tydligen inte vad jag skrev, så jag får väl försöka en gång till då:

"Personligen tycker jag att en del av er beter er på ett sätt som för tankarna till min bardoms skolgårdar, vilket inte var en så trevlig miljö alla gånger. Det brukar också vara en indikation på att allt inte står rätt till med den egna självkänslan om man har behov av att kliva på andra för att känna sig sedd."

Detta betyder inte att man behöver nå konsensus i alla lägen, eller att andra behöver tycka som mig i sakfrågan (där jag för övrigt har ungefär samma uppfattning som de allra flesta). Men om du inte tycker att mobbning i olika former, vilket är det jag syftar på, är fel får du givetvis tycka det. Men det var detta jag skrev om vilket säkert är ganska tydligt för de flesta som läser vad jag faktiskt skriver, och inte nöjer sig med att läsa vad någon annan vill påstå att jag tycker.

När det gäller att affären TH fortfarande utspelar sig, så visst det kanske den gör för en del. Men jag skulle tro att ganska många resonerar som så att i och med den första fejkade bilden och den första fejkade storyn var fotografen i fråga redan rökt. För många spelar det inte så stor roll om det handlar om 10, 100 eller 1000 fejkade bilder och storysar. Om du pysslar med dokumentär fotografi måste du vara ärlig hela tiden, annars är du körd. TH:s nuvarande agerande i sin blogg till exempel påverkar egentligen inget i sakfrågan, han är redan avslöjad som fuskare, utan är nog mer ett uttryck för en desperation att försöka upprätta någon form av självrespekt, även om resultatet blir det motsatta.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Henrik, eftersom du inte svarade när jag senast försökte ta en ot-diskussion vidare med hjälp av meddelandefunktionen:
Vad vinner du på att provocera JazzBazz så? Hitlerjämförelsen är ju ganska överdriven. Sväljer allt med hull och hår? Jag tycker att det Magnus säger verkar ganska sunt och balanserat. Antingen så är du väldigt snäv med hur du tolkar saker (som du vill) eller så är du bara ute efter att retas. Om du inte håller med får du gärna använda fotosidans meddelandefunktion för att berätta hur du tänker,
Ett exempel i duktig retorik, när någon utnyttjar den till något dåligt för sin vinnings skull.

Du har fått meddelande!
 

vbg_snake

Aktiv medlem
När det gäller att affären TH fortfarande utspelar sig, så visst det kanske den gör för en del. Men jag skulle tro att ganska många resonerar som så att i och med den första fejkade bilden och den första fejkade storyn var fotografen i fråga redan rökt. För många spelar det inte så stor roll om det handlar om 10, 100 eller 1000 fejkade bilder och storysar. Om du pysslar med dokumentär fotografi måste du vara ärlig hela tiden, annars är du körd. TH:s nuvarande agerande i sin blogg till exempel påverkar egentligen inget i sakfrågan, han är redan avslöjad som fuskare, utan är nog mer ett uttryck för en desperation att försöka upprätta någon form av självrespekt, även om resultatet blir det motsatta.
Mig spelar det ingen roll heller om det handlar om 10, 100 eller 1000 fejkade bilder. För mig spelar det roll när det började och ärligheten bakom sina uttalanden. Han vill ju bli förlåten vilket han skriver i sin blogg. Hur kan han själv tro att ett förlåtande skall komma utan att behöva visa en ärlig sida?

Han var rökt från bild 1: Men där stannade inte detta, han försöker nu vrida och vända på varje sten för att så lätt som möjligt kunna komma tillbaka. Det är väl denna del som intresserar rätt många just nu verkar det som.

Och mobbing i alla sammanhang tar jag avstånd från. Klassar du detta som mobbing undrar jag hur du definierar det.
 

eek

Aktiv medlem
vilken rundgång det är på denna tråd..

själv hade jag sagt tidigare att jag inte skulle skriva igen, men då började terje skriva helt galna saker på sin blogg & även andra människor i sina bloggar om att han är människa och förlåtelse osv..
svarade för övrigt en blogg men han/den valde att ta bort sitt inägg..

förlåtelse & empati får man inte automatiskt av mig bara för man är människa, man ska prata & säga saningen, lägga allt på bordet och förklara varför och ångra sig vare sig man gjort..allt det där tycker jag terje har kvar..

och om nån gör det så kan jag förlåta oavsett va den personen gjort mig..

jag har haft hela tiden haft en ganska hård linje gentemot naturfotografen terje, vilket kvarstår och jag har hela tiden utgått från naturfotografin i fokus (finns ju många andra aspekter som folk kan va arga för) om att han måste bort från naturfotografin istort & professionellt, för att inte skada naturfotografin mer än han redan gjort..det är inget hat mot terje som person eller nått som jag ser som nått slags straff..
privat personen terje har jag hela tiden ösnkat lycka till att komma tillbaka i livet..

och bara för att jag bryr mig om naturfotografin´s dokumentärt seende och förtroende så har jag kallats, sparkare, gam, varg, hyena, sten kastare, grin olle och massa annat..


helst borde han gjort så här..

1. laggt allt på bordet..
2. håll tyst, inga dumma inlägg om "hets" / alla andra naturfotografer fuskar också / att han ska tillbaka som naturfotograf precis som innan med en gång, utan satsat helt på att komma tillbaka till ett normalt liv..

dock så har det varit intressanta inlägg i tråden tex angående det niklas forsberg tagit upp, att han troligtvis befinner sig i konst fotografi segmentet snarare än dokumentär naturfotografin, vilket kanske han befann sig i från början & propagerade för.
dock så tycker jag att all fotografi är konst..:)

Stinas sammanställning var helt klockren också och bra inlägg från massa andra natur/fotografer tex Birgitta Edelman osv..

/Erik
 
Senast ändrad:

VeraVardig

Aktiv medlem
I min mening är inte förlåtelse lika med ansvarsfrihet.
Terje försöker blanda ihop begreppen hej vilt. Detta är manipulation.

Förlåtelse tar tid, ibland flera år. När man väl har förlåtit är det upp till den som svikit att bygga upp förtroendet igen, detta har Terje missat helt.

Terje anser att förlåtelse kan krävas. Han är en hård man med mycket liten respekt för andra individer.

Detta är min åsikt.
Förlåta kan jag men jag glömmer aldrig.
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
´

Man får ju förstås tycka vad man vill om Terje, men jag tycker han har handlat högst mänskligt i hela den här historien, med allt vad det innebär. Att kräva att han skulle agera mycket annorlunda än han gjort är att kräva att han ska vara nåt annat än en människa. Det är så lätt att bara hacka ner på allt han skriver och säger nu, det är svårare att tänka sig hur man själv skulle agera i samma situation. Men man behöver inte svälja allt han säger med hull och hår för det.

Det är ung som att tycka synd om alla som sysslar med bedrägerier och åker fast?

Jag hoppas ju innerligt att Terje börjat gå i terapi- långvarig sådan, för att komma fram till
orsaken varför han gjort som han gjort. Jag är ganska säker på att detta är ett mönster han haft i många många år och att han behöver hjälp med detta, men tyvärr, den här sortens människor söker inte proffshjälp.

Jag kan inte tycka synd om Terje. Jag tycker synd om alla de han blåst, alla de som han plockat bilder av etc. Däremot tycker jag detta är tragiskt och det har jag skrivit om tidigare, men tycka synd om en bedragare, det gör inte jag.

Mvh
/chi
 

Maud

Aktiv medlem
Jag hoppas ju innerligt att Terje börjat gå i terapi- långvarig sådan, för att komma fram till
orsaken varför han gjort som han gjort. Jag är ganska säker på att detta är ett mönster han haft i många många år och att han behöver hjälp med detta, men tyvärr, den här sortens människor söker inte proffshjälp.
Istämmer både i, att det sannolikt är gamla invanda mönster han lever efter, för han verkar sakna all insikt och att han borde gå i terapi. Jag har också undrat, om inte de närstående ser och man får hoppas att de gör det, för livet fortsätter ju, även sedan den här stormen lagt sig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS