Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Han verkar ju enbart godkänna kommentarer som hyllar honom eller tycker synd om honom.
Eller så skriver han de kommentarerna själv.

Jag kommenterade själv och det var då inget "elakt" i vad jag skrev, däremot lite kritik, men kommentaren försvann.
 

Mesch

Aktiv medlem
Han verkar ju enbart godkänna kommentarer som hyllar honom eller tycker synd om honom.
Eller så skriver han de kommentarerna själv.

Jag kommenterade själv och det var då inget "elakt" i vad jag skrev, däremot lite kritik, men kommentaren försvann.
Inte det minsta förvånad. Han försöker bygga upp sin lilla värld.
 

yens

Aktiv medlem
Inte det minsta förvånad. Han försöker bygga upp sin lilla värld.
Han har ju släppt igenom två kommentarer (eller skapat?....) som skriver ungefär, "visst gjorde du fel, men det är förlåtet nu, eftersom du är en fantastisk fotograf och jag kommer följa dig för alltid".

Det är väl för att balansera upp bilden och få besökare att tro att han verkligen är ledsen för det han gjort och att han tar det på allvar. Vilket han uppenbarligen inte gör eftersom han tar bort alla inlägg med någon form av seriös diskussion kring utbredningen av hans fusk. Men han har väl fortfarande inte kommit på vilka bilder han fuskat med...
 

gitte edelman

Aktiv medlem
. Men han har väl fortfarande inte kommit på vilka bilder han fuskat med...
Ja, jag tror att du pekar på ett problem som går väldigt djupt ner - både i tid och i fråga om personlighet. Att i lång tid (åratal, verkar det som) leva med att janus-ansikte, där man i sten predikar att 'man kan inte växa som fotograf ifall man efterbehandlar bilderna i datorn' och samtidigt inse att ens eget fotograferande inte kan leva upp till detta, måste vara ett dilemma man inte löser med att säga att man begick 'ett fel' och att alla gör misstag och förlåt och nu är detta i det förgågna.
Varför ansåg han att han måste klistra in alla dessa djur? Tydligen för att hans 'straighta' foto inte räckte till. Och började det hela med knappnål innan det blev silverskål - dvs. började det med mindre suddande och fixande och växte till allt mer vidlyftiga ingrepp? Är det därför han inte ens VET vilka bilder han manipulerat? Har han länge levat med en vidgande klyfta mellan det höga ideal han predikat och de bilder han kunnat prestera? En klyfta han smetat över med kloningsverktyg och annat?
Jag tror han har ett stort personligt problem att gripa tag i, förutom alla de som redan diskuterats i ett antal tusen inlägg här ovan. Han vidhåller att han är en god fotograf, men höll inte bilderna ens i hans egna ögon redan för länge sedan? Han är fortfarande i 'denial' i alla fall.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Även malin rensar kommentarer i sitt senaste blogginlägg. Det intressanta är att hon släpper igenom en kommentar där Terje anklagas för att skriva kommentarer om sig själv med falska namn. Antagligen släppte hon igenom den eftersom att det inte finns bevis för att han gör det och att hon inte tror på det.

Mina kommentarer däremot som enbart innehöll fakta, funderinga och kritik, skrev till och med att jag önskar Terje lycka till, de lät hon inte publiceras.
Troligen för att hon vet att det jag skrev stämmer.

Jag undrar varför Malin hjälper terje på det sätt hon gör. Det bästa borde vara att hjälpa honom att göra det rätta istället.

http://malinhelleso.wordpress.com/2011/12/03/undran/#comments
 

Mesch

Aktiv medlem
Även malin rensar kommentarer i sitt senaste blogginlägg. Det intressanta är att hon släpper igenom en kommentar där Terje anklagas för att skriva kommentarer om sig själv med falska namn. Antagligen släppte hon igenom den eftersom att det inte finns bevis för att han gör det och att hon inte tror på det.

Mina kommentarer däremot som enbart innehöll fakta, funderinga och kritik, skrev till och med att jag önskar Terje lycka till, de lät hon inte publiceras.
Troligen för att hon vet att det jag skrev stämmer.

Jag undrar varför Malin hjälper terje på det sätt hon gör. Det bästa borde vara att hjälpa honom att göra det rätta istället.

http://malinhelleso.wordpress.com/2011/12/03/undran/#comments
Terje sköter Malins blogg oxo?
 

eek

Aktiv medlem
att kritiska inlägg försvinner är bevisat, vilket isig säger massor, men man ska va försiktig med att säga att de positiva är han själv som skriver, finns inget som styrker det..
 

Mesch

Aktiv medlem
att kritiska inlägg försvinner är bevisat, vilket isig säger massor, men man ska va försiktig med att säga att de positiva är han själv som skriver, finns inget som styrker det..
Nä, det är sant. Känns dock som om det finns indicier för det. Det kan ju lika gärna vara design bara sett nyhetsmorgon och köpt deras bild rakt av.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Ja, jag tror att du pekar på ett problem som går väldigt djupt ner - både i tid och i fråga om personlighet. Att i lång tid (åratal, verkar det som) leva med att janus-ansikte, där man i sten predikar att 'man kan inte växa som fotograf ifall man efterbehandlar bilderna i datorn' och samtidigt inse att ens eget fotograferande inte kan leva upp till detta, måste vara ett dilemma man inte löser med att säga att man begick 'ett fel' och att alla gör misstag och förlåt och nu är detta i det förgågna.
Varför ansåg han att han måste klistra in alla dessa djur? Tydligen för att hans 'straighta' foto inte räckte till. Och började det hela med knappnål innan det blev silverskål - dvs. började det med mindre suddande och fixande och växte till allt mer vidlyftiga ingrepp? Är det därför han inte ens VET vilka bilder han manipulerat? Har han länge levat med en vidgande klyfta mellan det höga ideal han predikat och de bilder han kunnat prestera? En klyfta han smetat över med kloningsverktyg och annat?
Jag tror han har ett stort personligt problem att gripa tag i, förutom alla de som redan diskuterats i ett antal tusen inlägg här ovan. Han vidhåller att han är en god fotograf, men höll inte bilderna ens i hans egna ögon redan för länge sedan? Han är fortfarande i 'denial' i alla fall.
Nja, jag tror förvisso att han säkerligen inte vet den totala omfattningen då det troligtvis rör sig om hundratals bilder, men det känns ändå som att han borde ha ett visst hum om vissa bilder och huruvida de är manipulerade eller ej. Exempelvis vargbilden och några andra i princip bevisade bilder... han blånekar fortf. att de är manipulerade. Såklart. Däremot kan han ju inte ta sig i kragen och våga gå så pass långt att han ens kommer till ett partiellt erkännande.

Nedan följer ett utdrag från ett email från Terje förra veckan:

"Och när jag redovisar bilderna, så redovisar dem. Inte innan, och inte när andra "kräver" att jag ska visa bilderna. Jag har skrivit rätt mycket redan i min blogg, ett flertal av bilderna var ifrågasatta innan. Några av bilderna blir ifrågasatta fortfarande fast de ligger i bloggen.

Jag har i min blogg medgivit hittills vilka bilder jag manipulerat. Återkommer framöver med flera bilder som flera har ifrågasatt. Men, när jag väljer att visa fram bilderna. Inte innan!"

Såsom jag tolkar det så menar han fortfarande att han redan har erkänt den totala vidden av de manipulerade bilderna.

Anledningen till varför han agerar som han gör nu, är ju delvis för att han börjar bli mer och mer ointressant allt eftersom tiden går. Första gången hans besökarstatistik började sjunka så skrev han ett inlägg där hans blogg tydligen hade blivit hackad (...), ett inlägg som han tog bort några timmar efter att det hade postats. Och nu senast väljer han att lyfta fram sig själv på detta viset.

Utan uppståndelsen är han ingenting. En loser, en föredetting, och det tror jag att han vet. Men när "drevet" fortfarande är i full gång så riktas fortfarande en viss uppmärksamhet mot Terje Hellesö, och då får han sin lilla tid i rampljuset. Och om han skulle erkänna något, skulle intresset försvinna helt - och det enda som skulle finnas kvar vore hans trogna mini-harem.

Som han själv skriver, han har nu blivit en "hyperkändis".
 

gitte edelman

Aktiv medlem
"Och när jag redovisar bilderna, så redovisar dem. Inte innan, och inte när andra "kräver" att jag ska visa bilderna. Jag har skrivit rätt mycket redan i min blogg, ett flertal av bilderna var ifrågasatta innan. Några av bilderna blir ifrågasatta fortfarande fast de ligger i bloggen.

Jag har i min blogg medgivit hittills vilka bilder jag manipulerat. Återkommer framöver med flera bilder som flera har ifrågasatt. Men, när jag väljer att visa fram bilderna. Inte innan!"
Det ger en onekligen känslan av att han sitter och kurar och väntar på vilka av hans gamla manipulationer som folk genomskådar. Sedan, när dammet lagt sig/diskussionen drivits in i andra fåror (tex. om hur han blivit kölhalad) - och förhoppningsvis bara några beskyllningar poppat upp - kan han krypa fram med erkännanden i liten stil och därefter säga att han erkänt allt och saken nu är finito. Eller varför kan han inte rensa bordet nu? Är det för att han har guldklimpar i påsen som inte blivit avslöjade? Det får en ju att misstänka att så är fallet. Varför annars denna katt-och-råtta-lek?
 

yens

Aktiv medlem
Det ger en onekligen känslan av att han sitter och kurar och väntar på vilka av hans gamla manipulationer som folk genomskådar. Sedan, när dammet lagt sig/diskussionen drivits in i andra fåror (tex. om hur han blivit kölhalad) - och förhoppningsvis bara några beskyllningar poppat upp - kan han krypa fram med erkännanden i liten stil och därefter säga att han erkänt allt och saken nu är finito. Eller varför kan han inte rensa bordet nu? Är det för att han har guldklimpar i påsen som inte blivit avslöjade? Det får en ju att misstänka att så är fallet. Varför annars denna katt-och-råtta-lek?
Då underskattar han nog detta och andra forum... Det handlar inte om att folk vill honom illa, utan att folk är barnsligt förtjusta i sanningen, och de tänker inte låta honom vänta ut det här.
 

Mesch

Aktiv medlem
. Varför annars denna katt-och-råtta-lek?
Jag tror att han, med all rätt, är rädd för att när drevet slutar så finns inget efteråt.
Det spelar ingen roll att han är ökänd fotograf så länge han är fotograf.

Han mjölkar ut allt han kan för när det här tar slut är hans karriär slutligen helt över.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
I hans två senaste blogginlägg är han lite motsägelsefull. Ena sidan pratar han om mobbare och hur dessa giver han styrka. I nästa inlägg är han i totalt upplösningstillstånd och måste ta time out. Tror detta är 3e time-out inlägget sedan bloggen startade.

Brukar också oftast börja med samma sak. Slå ifrån sig med klor och annat innan han lämnar in - oerhört höga sympatipoäng....

Han gör även ett par fina blunders då han pekar på "vänner" som inte längre är "vänner". Och att dessa förr eller senare hade gett sig av. Det är ju ett stående bevis på en total avsaknad av mentaliseringsförmåga.

Det är nog detta sätt Terje kommer fortsätta leva sitt liv. Snubben är lika konkret som svart materia...
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Då underskattar han nog detta och andra forum... Det handlar inte om att folk vill honom illa, utan att folk är barnsligt förtjusta i sanningen, och de tänker inte låta honom vänta ut det här.
Jep, han har nog fått sitt straff iom att hans karriär är i spillror. Men han sitter tydligen och väntar och ser hur många bilder som avslöjas som fusk. Han tänker inte erkänna nåt som han inte blir tvungen till pg.a överväldigande bevis, verkar det som. Och eftersom han inte är i en domstol kan han ju vägra.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jep, han har nog fått sitt straff iom att hans karriär är i spillror. Men han sitter tydligen och väntar och ser hur många bilder som avslöjas som fusk. Han tänker inte erkänna nåt som han inte blir tvungen till pg.a överväldigande bevis, verkar det som. Och eftersom han inte är i en domstol kan han ju vägra.
Saken är ju den att ingen lär bevisa några bilder nu eller längre fram i tiden, då han illa kvickt tog bort samtliga av sina publikationer från Internet i samband med bevisningen. Det finns ingenting att ta ifrån, förutom hans blogg där han självfallet inte slänger upp något fusk. De bilder som redan har bevisats (eller i princip bevisats), bilder från före lodjurs-perioden återfinns på Internet i olika former, men utöver dem så är det tomt.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Saken är ju den att ingen lär bevisa några bilder nu eller längre fram i tiden, då han illa kvickt tog bort samtliga av sina publikationer från Internet i samband med bevisningen. Det finns ingenting att ta ifrån, förutom hans blogg där han självfallet inte slänger upp något fusk. De bilder som redan har bevisats (eller i princip bevisats), bilder från före lodjurs-perioden återfinns på Internet i olika former, men utöver dem så är det tomt.
Ja, alla gamla bilder är, och kommer därmed att förbli, besudlade. Bara att kasta dom på sophögen. Han försöker ju skrubba dom rena, en och en, på sin blog, men vem orkar följa den och (vederbörligen) hurra för varje omanipulerad bild som dyker upp där?
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag tror att han, med all rätt, är rädd för att när drevet slutar så finns inget efteråt.
Det spelar ingen roll att han är ökänd fotograf så länge han är fotograf.

Han mjölkar ut allt han kan för när det här tar slut är hans karriär slutligen helt över.
Ja när "drevet" slutar så fiins det inget mer. Då är han helt slut
 

afe

Aktiv medlem
Kommentar #5 till senaste blogginlägget är lite kul om man läser första bokstaven i varje rad :)

I övrigt är det nog som Terje själv skriver - att han inte mår bra, vilket kanske förklarar att bloggen ser ut som den gör.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS