Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Hur vet du att de utsätts för sådant?
Hon skrev ordet "om", så hon menar väl att hon inte vet om det är sant, men om det är sant så vore det en tragedi, och det är jag beredd att hålla med om. Om (inom ett antal situationstecken) det nu skulle vara sant. Men den enda som vet är Terje, jag vet inte, Erland vet inte, hon som skrev artikeln vet definitivt inte.

Men artikeln i sig är oerhört subjektiv, och det skulle behövas en mer objektiv syn på det hela.
 
Senast ändrad:

xlxl67

Aktiv medlem
Man kan väl fråga sig varför han måste uttala sig mer om detta dvs "erkänna" alla manipulerade bilder. Det är ju vad många av hans kritiker vill.

Dock är det ju så att han byggt upp en väldigt stor bubbla med foton på påhittade/förtrollade möten med djuren och detaljerade texter till detta etcetcetc...

Det bästa vore nog att tala om vilka bilder som är manipulerade och ge en förklaring till hur detta har kunnat hända för det är nog många som undrar.

Om drevet (hittar inget bättre ord för gillar inte att bunta ihop massa mskor till ett begrepp) fortsätter efter det är det för jäkligt...
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
...

Han har ju själv sagt att han hade självmordstankar då han blev avslöjad, gick ut i skogen och allt det. Det handlade inte om några personliga påhopp, det handlade om att hela hans karriär som han hade byggt upp via lögner och manipulationer alla dessa år (de senaste åren iallafall) , fullständigt raserades.
Det är sant Erik!

Och nu används påstådda SU-tankar för att få uppmärksamhet i sin roll som ett oskyldigt litet offer som utsätts av attacker ifrån ren ondska.

Skulle de varit i närheten äkta då tycker jag verkligen att han skulle söka professionell hjälp i god tid.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Hur vet du att de utsätts för sådant?
Yep, ordet 'om' var av betydelse där.

F.ö.:
Självmordstankar skulle jag nog också ha om och ifall jag satt mig i den sits Terje har snitsat till åt sig. Som det har påpekats tidigare - han kan skatta sig lycklig över att han blev avslöjad innan bubblan blivit ännu värre och han ställt ut och talat i Riksdagen och sålt böcker och bilder i större omfattning.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Om du tycker att TH framställer sig som "ett oskyldigt litet offer" måste du ha läst en annan artikel än den jag länkade till.
"Han talar lugnt och välartikulerat och tycks fullt medveten om den skada han åsamkat sin karriär.

- Jag vet vad jag har gjort, och det står jag för."

Det är den enda sektionen jag finner som inte riktigt faller in på oskyldigt litet lamm-tråden.

Å andra sidan så är den delen lögn, han står inte för det han har gjort. Så jag skulle nog vara beredd att hålla med Henriks tidigare inlägg.

Sedan, själva artikeln är ju mest en sammanfattning av hans två senaste blogginlägg. Två inlägg som skiljde sig rätt rejält från normen som annars har rått den senaste veckan/veckorna eller så. Coincidence? Njae... men fin krydda för artikeln.

Du får gärna besvara mitt tidigare svar till dig en sida bak, eller kände du att du hade lite fel, månne?
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Här är en till.

Det är väl knappast oväntat att journalister inte gillar att Flashback fick ett journalistpris? Det hotar ju de traditionella journalisternas priviligierade ställning.
Måste bara få inflika att journalister har en priviligierad ställning i journalistik på samma sätt som utbildade läkare är priviligierade inom kirurgi.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag kan inte se att du ställer några frågor som jag skulle kunna besvara.
För all del, låt mig förnya ditt minne. Jag skrev aldrig att det var en frågeställning, utan undrade snarare om du hade något att bidra med till den dåvarande konversationen. Bjuda in till dans, så att säga. För det kan väl inte vara så att jag möjligtvis hade rätt?


Visst. På samma sätt som mobbarna kan hävda att det inte är deras fel att den mobbade är ful/dum/fet/klumpig/äcklig/avvikande på annat sätt.
...

Han har ju själv sagt att han hade självmordstankar då han blev avslöjad, gick ut i skogen och allt det. Det handlade inte om några personliga påhopp, det handlade om att hela hans karriär som han hade byggt upp via lögner och manipulationer alla dessa år (de senaste åren iallafall) , fullständigt raserades.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Måste bara få inflika att journalister har en priviligierad ställning i journalistik på samma sätt som utbildade läkare är priviligierade inom kirurgi.
Nej, det finns ingen legitimering av journalister helt enkelt för att staten inte anser att det är farligt för allmänheten med olegitimerade journalister.

Hm, det kanske borde införas en journalistlegitimering ...?
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Nu är jag inte med riktigt... "Riktiga" journalister har väl som kår också en historia av att skada enskilda människor som nu Flashback anklagas för. Att det sedan finns en ansvarig utgivare har ju inte lindrat skadan, någon liten fällning här och ursäkt där. Det är väl inte läge för journalister att slå sig för bröstet för kårens räkning. De dåliga exemplen är lite för många.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Måste bara få inflika att journalister har en priviligierad ställning i journalistik på samma sätt som utbildade läkare är priviligierade inom kirurgi.
En Journalist behöver inte vara intresserad av att få fram en sanning.

Idag är tyvärr journalister mer säljare än upptäckare. Besökare/Sålda nummer, står över sanningen. I jakten på detta snedvrider man innehåll och rubriker.
Det är väl ingen som egentligen tar tex Aftonbladet som en seriös nyhetskälla. Det är ju mer nya "en Dingding värld" :).
 

vbg_snake

Aktiv medlem
En Journalist behöver inte vara intresserad av att få fram en sanning.

Idag är tyvärr journalister mer säljare än upptäckare. Besökare/Sålda nummer, står över sanningen. I jakten på detta snedvrider man innehåll och rubriker.
Det är väl ingen som egentligen tar tex Aftonbladet som en seriös nyhetskälla. Det är ju mer nya "en Dingding värld" :).
Det är väl bara att se tillbaka på hur denna skandalen omskrevs. Hur bra journalistik var det? Jag tror inte en enda korrekt fråga är ställd till Terje. Patetiskt
 

MrKarisma

Aktiv medlem
En Journalist behöver inte vara intresserad av att få fram en sanning.

Idag är tyvärr journalister mer säljare än upptäckare. Besökare/Sålda nummer, står över sanningen. I jakten på detta snedvrider man innehåll och rubriker.
Det är väl ingen som egentligen tar tex Aftonbladet som en seriös nyhetskälla. Det är ju mer nya "en Dingding värld" :).
Helt korrekt. Eller, jag skulle inte ens anse det du skriver som en åsikt, utan mer som uppenbara fakta. Förstår ändå inte hur det kan fortsätta... men de flesta människor är väl inte som vi antar jag?
 

gitte edelman

Aktiv medlem
En replik till Lisa Bjurwalds extremt subjektiva artikel ligger nu uppe på bloggen:

http://terjadefoton.wordpress.com/2011/12/09/i-den-stora-vida-medievarlden-ar-det-latt-att-ga-vilse/

En ytterst välskriven sådan, läsvärt.
Tack för cf:en. Att skjuta på Flashback är ju att skjuta på budbäraren. Hur ofta har man inte sett att folk som åkt fast för olika saker och säger att dom är ledsna glömmer att precisera om dom är ledsna för det dom gjort - eller för att dom åkte fast. Att skylla på Flashback för sina våndor tyder på att det är det senare som gäller i fallet vi diskuterar.
 

PMD

Aktiv medlem
Sveriges Radio sänder ett reportage om Flashback och Hellesø-avslöjandet med anledning av att Flashback fick Sveriges Radios journalistpris ”Årets Medieorm”.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2795&grupp=9346

Lördagen den 10:e december 2011, klockan 11:03. I trailern för programmet tyckte jag det lät som att Hellesø intervjuas i programmet.
Det var, som väntat(?), ett reportage som var ganka kritiskt till Flashback och som lät Hellesø komma till tals utan några direkt skarpa frågor från intervjuaren.

Finns att lyssna på via sr.se ett tag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS