Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Kommentar #5 till senaste blogginlägget är lite kul om man läser första bokstaven i varje rad :)

I övrigt är det nog som Terje själv skriver - att han inte mår bra, vilket kanske förklarar att bloggen ser ut som den gör.
Borttagen nu, TH har stenkoll på forumen han aldrig läser :)
 
Senast ändrad:

matti

Aktiv medlem
Är man någorlunda normalt funtad borde det som hänt Terje och hans försök att 'skynda förbi' och 'bagatellisera' det hela efteråt, så småningom leda till någon form av existentiell kris. Kanske där han är nu...!?
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Kommentar #5 till senaste blogginlägget är lite kul om man läser första bokstaven i varje rad :)

I övrigt är det nog som Terje själv skriver - att han inte mår bra, vilket kanske förklarar att bloggen ser ut som den gör.
Vad bildades det för ord då? Är inte lika snabb som Terje trots att jag läser tråden ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
S
n
u
s
e
n

(Fast med stora bokstäver eftersom varje rad påbörjade en mening. Av någon anledning ändrar Fotosidan-forumet det till små utan att jag vill det.)
 

gitte edelman

Aktiv medlem
S
n
u
s
e
n

(Fast med stora bokstäver eftersom varje rad påbörjade en mening. Av någon anledning ändrar Fotosidan-forumet det till små utan att jag vill det.)
Det var bara beröm i själva meningarna, men jag antar att eftersom de första bokstäverna bildade namnet till ett bortsprunget kattdjur så kunde man tolka inlägget som en ulv i fårakläder. :)
 

Nhqp

Ny medlem
Så tråkigt att höra om dessa mobbare.
Nu hoppas jag att de lämnar dig ifred.
Undrar hur de orkar hålla på!?
Självklart orkar du kämpa emot..
Era bilder är en stor inspiration för mig.
Nu önskar jag dig lycka till :)


Kommentar av Johanna | december 5, 2011
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Ha ha var den signerad av Terje eller?
Klippt och klistrad! :)

Han ska ju ha ett uppehåll med skrivandet. Det försöket har gjorts innan och misslyckats.

Terje har bara sig själv att skylla även om han ständigt skyller på andra. Som man bäddar får man ligga?

Det är väldigt svårt att ta en lögnare som mörklägger allt... på allvar.

Först när han öppnar korten kan han börja att lägga allt bakom sig. Då har han börjat göra lite rätt för sig. Att stundom spela en stark hjälte och stundom spela en ynkligt offer, borde vara lika förvirrande för Terje själv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En oerhört vinklad text, ja, som inte borde tas på alltför stort allvar.
Absolut. Allt TH säger är förstås "oerhört vinklat" och allt du och dina kompisar säger (t ex i den här tråden) är fullständigt neutralt och opartiskt.

Uppriktigt sagt känns det ganska olustigt och lite skrämmande att din kommentar är att texten "inte borde tas på alltför stort allvar".
 

krukvaext

Aktiv medlem
Absolut. Allt TH säger är förstås "oerhört vinklat" och allt du och dina kompisar säger (t ex i den här tråden) är fullständigt neutralt och opartiskt.

Uppriktigt sagt känns det ganska olustigt och lite skrämmande att din kommentar är att texten "inte borde tas på alltför stort allvar".
Jag har inte påstått att allt Terje säger är vinklat, utan snarare att själva artikeln är ytterst vinklad. Även om delar av det som skrivs av Terje är oerhört svårt att tro på.

Du vet väl lika väl som jag att det s.k. "drevet" pågår eftersom han fortfarande sitter och ljuger och verkligen inte alls står för vad han har gjort, trots citatet:

- Jag vet vad jag har gjort, och det står jag för.

Att de har haft självmordstankar, visst, det kan jag verkligen förstå med en sådan pass stor omställning, men nu var det ju knappast drevet som pushade på de tankarna utan snarare det faktum att han blev ertappad och att hans fru fick reda på att han hade ljugit för henne i alla dessa herrans år. Att deras facebook-konton har blivit hackade är svårt att tro på då han i September skrev han skulle ta bort sin facebook helt.

Själva texten genomsyrar ju överdrifter och i vissa fall för mig, och säkerligen flertalet andra, uppenbara lögner.

Det mest skrattretande är ju undersökningen som skall vara utförd av Terjes bror och syster, och att det i själva verket sitter folk med multipla konton på Flashback. Det låter snarare som ett sätt att försöka underminera utmärkelsen som tilldelades Flashbacktråden & Terjadefoton, som hade över 800 personer som medverkade allt som allt, vissa med ett inlägg, vissa med flera. På tal om Terjes bror så har han själv hotat att skada administratörerna på terjadefoton-bloggen via ett öppet brev, men det nämns inte alls.

Förlusten av inkomsten är ingen annan än Terjes fel. Inte Flashbacks.

Han har fått säga sin version till media, ja, men den versionen stämmer inte, och det är just därför "drevet" fortfarande existerar. Och lika fort som Terje erkänner, så dör drevet ut. Men tydligen så vill han inte att det ska dö ut.


Det är rätt skrämmande hur många förutfattade meningar som verkar finnas om utredningen och tråden i sig.
 

eek

Aktiv medlem
jag tycker inte artikeln gav mycket, terje´s ord rakt av, inte grävande eller fakta baserat..

va som än kommer fram från vilket håll/riktigning/för/emot eller om man ska dra några slusatser, så vill jag ha fakta och nått som styrker det som påstås..
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att de har haft självmordstankar, visst, det kan jag verkligen förstå med en sådan pass stor omställning, men nu var det ju knappast drevet som pushade på de tankarna utan snarare det faktum att han blev ertappad ...
Visst. På samma sätt som mobbarna kan hävda att det inte är deras fel att den mobbade är ful/dum/fet/klumpig/äcklig/avvikande på annat sätt.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Visst. På samma sätt som mobbarna kan hävda att det inte är deras fel att den mobbade är ful/dum/fet/klumpig/äcklig/avvikande på annat sätt.
...

Han har ju själv sagt att han hade självmordstankar då han blev avslöjad, gick ut i skogen och allt det. Det handlade inte om några personliga påhopp, det handlade om att hela hans karriär som han hade byggt upp via lögner och manipulationer alla dessa år (de senaste åren iallafall) , fullständigt raserades.
 
Senast ändrad:

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Absolut. Allt TH säger är förstås "oerhört vinklat" och allt du och dina kompisar säger (t ex i den här tråden) är fullständigt neutralt och opartiskt.

Uppriktigt sagt känns det ganska olustigt och lite skrämmande att din kommentar är att texten "inte borde tas på alltför stort allvar".
Varför är det skrämmande?
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Absolut. Allt TH säger är förstås "oerhört vinklat" och allt du och dina kompisar säger (t ex i den här tråden) är fullständigt neutralt och opartiskt.

Uppriktigt sagt känns det ganska olustigt och lite skrämmande att din kommentar är att texten "inte borde tas på alltför stort allvar".
Jag har tidigare beklagat om det är faktum att Terje och hans nära och kära utsätts för förföljelse, hot, och hatiska anonyma angrepp. Det gör en sjuk att tänka på. Har jag sagt och säger jag igen.
För egen del anser jag att han däremot kommer att få leva med att man, som denna tråd gör, kräver att få veta omfattningen av fusket och att man skämtar om saken. Speciellt om affären är så obetydlig som han vill låta påskina.
Träffar jag mannen nere på puben i morgon (The Victoria i Durham, så kanske inte helt sannolikt) kan jag framföra allt jag skrivit direkt til honom - utan att skrika, gorma, hota eller använda pejorativa uttryck eller dra in hans släkt i härvan. Jag vill veta hur länge han har visat fram manipulerade bilder, samtidigt som han manipulerat sina beundrare och elever - och jag kommer att flika in och annan rolighet om Snusar. Kanske har jag blivit för engelsk, men jag tycker att det kan jag väl i alla få roa mig med det, eftersom jag efter att ha sett närporträtt på Snusen i fråga drog slutsatsen att det inte lönar sig att ens försöka med naturfoto. Nu, när jag ser hans obehandlade bilder, ser jag att det inte är något omänskligt som krävs för att fotografera natur så som han gör nu i oklippt tillstånd. Så Snusen är för mig en lustig mytisk figur. Vore jag ej allergisk mot katter skulle jag kanske skaffa mig en - gärna gul och kanske med namnet Snusen.
Om man inte får skämta - är det för att saken anses vara lika stor som de tragiska händelser som utspelar sig i världshistoriens krigs- och nöddrabbade områden?
Nähä, då så.
 

PMD

Aktiv medlem
För att det tyder på att den som skrev det inte kan eller vill skilja på gärning och person, alltså en lynchmobbsmenatlitet som jag trodde vi var ganska förskonade från i civiliserade samhällen som det här.
Nej, det tyder snarare på att Erik inte tillmäter uttalanden av Hellesø speciellt stort sanningsvärde.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS