Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

icehacker

Aktiv medlem
Mona har väl iallafall bett om ursäkt för vad hon har gjort, till skillnad från vissa andra..
Nja om jag minns rätt så har väl Terje också bett om ursäkt, 13 gånger i samma inlägg på sin egen blogg.

Men en av de stora grejerna tycker jag är fegheten från alla fototidningar som inte gör ett granskande reportage, ställ alla de obekväma frågorna rätt upp o ner. Det borde finnas någon som har kuraget att åtminstone göra ett försök.
 

acke

Avslutat medlemskap
Men en av de stora grejerna tycker jag är fegheten från alla fototidningar som inte gör ett granskande reportage, ställ alla de obekväma frågorna rätt upp o ner. Det borde finnas någon som har kuraget att åtminstone göra ett försök.
Det gäller även Fotosidan. Magnus, är det inte dags snart för en djupare intervju med TH?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det gäller även Fotosidan. Magnus, är det inte dags snart för en djupare intervju med TH?
Håller fullständigt med. Det skulle vara på tiden att någon svensk tidning tar upp detta rejält och går till botten med allt. Att fotosidan inte gör det är jag mycket förvånad över. Då Terje varit en flitig medlem här förr i åren, manipulerat användare även i forumen på denna sidan - då med sina bildkompositioner som innehöll ungefär 30 olika linjer, kvadrater och trianglar....

Detta handlar ju i högsta grad om etik och moral och vad vi försöker förmedla. En naturfotograf som Terje har stora möjligheter till att påverka, och vilka effekter - positiva, negativa detta kan få.

Tycker det är mycket fegt av fotosidan att inte skriva något djupare och längre av denna soppan - En av Sveriges genom tiderna största fotoskandaler.

Grymt dåligt...
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det var nog den mest nyanserade artikeln hittills i gammelmedia...

Nu skulle någon bara våga dra i själva sakfrågan också, varför Terje fortsätter med sina dimridåer...
Med hans senaste blogginlägg är det nog ingen som vågar ta i det. - Läs även inlägget före.

http://terjehelleso.wordpress.com/

Det känns som att media här tänker på hans personliga inställning till det än att man försöker se den stora bilden.
Tänk om alla tidningar som rapporterade om saker skulle ta hänsyn till personen i fråga. Då skulle man nog aldrig få fram något vettigt..
 

krukvaext

Aktiv medlem
Med hans senaste blogginlägg är det nog ingen som vågar ta i det. - Läs även inlägget före.

http://terjehelleso.wordpress.com/

Det känns som att media här tänker på hans personliga inställning till det än att man försöker se den stora bilden.
Tänk om alla tidningar som rapporterade om saker skulle ta hänsyn till personen i fråga. Då skulle man nog aldrig få fram något vettigt..
Visst är det så. Och när han går ut och säger att han inte vill tala om det, hur ska man då gå tillväga, egentligen?

Det enda som oftast har nämnts i media är ju den stora häxjakten gentemot Terje. Vet inte om det har funnits någon riktigt objektiv artikel gällandet det här fallet, det mesta handlar mest om allt han har varit tvungen att utstå.

Hans senaste två inlägg är ju däremot säkerligen komponerade endast för att Lisa Bjurwald skulle få lite mer kött på benen till sin subjektiv extraordinär-artikel. Trovärdigheten verkar vara det minsta bekymret i dagens media, även om jag inte riktigt är villig att kalla sådant "journalistik"... snarare en sub-genre, om ens det.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Visst är det så. Och när han går ut och säger att han inte vill tala om det, hur ska man då gå tillväga, egentligen?

Det enda som oftast har nämnts i media är ju den stora häxjakten gentemot Terje. Vet inte om det har funnits någon riktigt objektiv artikel gällandet det här fallet, det mesta handlar mest om allt han har varit tvungen att utstå.

Hans senaste två inlägg är ju däremot säkerligen komponerade endast för att Lisa Bjurwald skulle få lite mer kött på benen till sin subjektiv extraordinär-artikel. Trovärdigheten verkar vara det minsta bekymret i dagens media, även om jag inte riktigt är villig att kalla sådant "journalistik"... snarare en sub-genre, om ens det.
Inget av det som i vanlig media skrivits om Terje-affären kan kallas journalistik. Man har egentligen inte brytt sig om att förmedla någon form av verklighet, utan bara ordagrant tagit det som Terje sagt. Det känns på något sätt som att journalister har blivit lata eller om det bara är vanlig inkompetens det grunder sig i.

Att AB/SVD/DN osv inte bryr sig tillräckligt i frågan förstår jag. Men våra större fototidningar borde ju ha lagt manken till. Fotosidan har ju antagligen tagit stor del av det som skrivit i detta forum och på flashback. Då tycker man att de borde ha rätt mycket kött på benen för någon form av sammanställning, den kan man då skicka till Terje för att be honom om svar och att "vi kommer publicera denna, så om du vill svara på frågor är vi tacksamma".

Riktigt uselt arbete, och på något sätt känns det som att detta inte är en viktig sak. Inte ens för fototidningarna som har detta som sin genre. Vad är det då egentligen som är mer viktigt att belysa? Kanske att få ligga ute och fota novemberkåsan....
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Inget av det som i vanlig media skrivits om Terje-affären kan kallas journalistik. Man har egentligen inte brytt sig om att förmedla någon form av verklighet, utan bara ordagrant tagit det som Terje sagt. Det känns på något sätt som att journalister har blivit lata eller om det bara är vanlig inkompetens det grunder sig i.

Att AB/SVD/DN osv inte bryr sig tillräckligt i frågan förstår jag. Men våra större fototidningar borde ju ha lagt manken till. Fotosidan har ju antagligen tagit stor del av det som skrivit i detta forum och på flashback. Då tycker man att de borde ha rätt mycket kött på benen för någon form av sammanställning, den kan man då skicka till Terje för att be honom om svar och att "vi kommer publicera denna, så om du vill svara på frågor är vi tacksamma".

Riktigt uselt arbete, och på något sätt känns det som att detta inte är en viktig sak. Inte ens för fototidningarna som har detta som sin genre. Vad är det då egentligen som är mer viktigt att belysa? Kanske att få ligga ute och fota novemberkåsan....
Jag kan hålla med om att allmänna medier inte grävt ända till djupet i Terjeaffären, men å andra sidan tycker de sig nog inte behöva det heller. Det har framgått med stor tydlighet att han fuskat. Vissa medier har okritiskt tagit in hans försvarstal och det kan man diskutera.

Vi på Fotosidan har rapporterat om Terjeaffären vid ett flertal tillfällen när det kommit fram något nytt. Det är på Fotosidan som Terje själv erkänt att han fuskat.

Vi har gjort bedömningen att Terje inte är villig att svara exakt på vad som är gjord med vilka bilder. Vi har inte heller bedömt att vi i dagsläget kan få till en uppriktig intervju om varför han gjort som han gjort.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att allmänna medier inte grävt ända till djupet i Terjeaffären, men å andra sidan tycker de sig nog inte behöva det heller. Det har framgått med stor tydlighet att han fuskat. Vissa medier har okritiskt tagit in hans försvarstal och det kan man diskutera.

Vi på Fotosidan har rapporterat om Terjeaffären vid ett flertal tillfällen när det kommit fram något nytt. Det är på Fotosidan som Terje själv erkänt att han fuskat.

Vi har gjort bedömningen att Terje inte är villig att svara exakt på vad som är gjord med vilka bilder. Vi har inte heller bedömt att vi i dagsläget kan få till en uppriktig intervju om varför han gjort som han gjort.
Det förstår jag fullt ut Magnus, att Terje inte är intresserad av att prata om det som hänt. Men, köttet ni har på benen, och den version ni som tidning kan framställa enbart genom den fakta som finns är betydligt mer lik sanningen än det någon vågat publicera.

I de bästa artiklar man läst är oftast aldrig personen i fråga villig att delta. Utan det handlar om klassisk journalistik där man tar fram en artikel utifrån de bevis man har att gå efter. Jag tror nog Terje är betydligt mer villig att svara på frågor om en sådan artikel skulle visas för honom innan print, än om man bara går ut och frågar "Vi har några frågor till dig".

Jag förstår inte hur detta inte kan intressera en tidning som har sitt leverbröd inom Foto. En skandal av dessa proportioner borde ju ha blivit betydligt mer omskriven än vad den blivit. Eller så hade man i alla fall försökt gå till botten med det material man redan sitter på.

Som det ser ut idag har egentligen all media rapporterat samma sak. Och det är riktigt tråkigt att ingen verkar orka lägga manken till att göra ett ordentligt reportage. Det skulle ju kunna bli riktigt bra dessutom.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det förstår jag fullt ut Magnus, att Terje inte är intresserad av att prata om det som hänt. Men, köttet ni har på benen, och den version ni som tidning kan framställa enbart genom den fakta som finns är betydligt mer lik sanningen än det någon vågat publicera.
Vi vill gärna göra en lång intervju med Terje och få svar på när, hur och varför det började, varför han fortsatte och så vidare. Men det får vi inte nu.

Jag här kanske den journalist som haft tätast kontakt med Terje, hans fru och hans syster under den här affären. Terje har erbjudit oss en intervju, men jag tackade nej därför att jag inte bedömde att han talade sanning utan mer försökte rädda det som kunde räddas. Det fanns ingen anledning till oss att medverka till det (vilket andra gjort).

Vi kan publicera en lista över de bildfusk som kunnat beläggas, men det finns redan på nätet.

Vi kommer alltså inte längre just nu. Alla vet om att han fuskat och han har erkänt. Där står vi nu.

Jag förstår inte hur detta inte kan intressera en tidning som har sitt leverbröd inom Foto. En skandal av dessa proportioner borde ju ha blivit betydligt mer omskriven än vad den blivit. Eller så hade man i alla fall försökt gå till botten med det material man redan sitter på.
Terje är idag en av de tre mest kända fotograferna bland allmänheten i Sverige idag, och alla vet att han fuskat. Nyheten har verkligen nått ut.

Vi skriver när det händer något nytt i saken eller vi får till en uppriktig intervju.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Det faktum att Terje exempelvis har tagit upp att han har erkänt samtliga bilder (90+ lodjurs, 1 mårdhund, 2 grävling) samt att han öppet har suttit och ljugit till bland annat TV4 och SR om att det inte skall ha skett något inklistrande med djur innan december 2010. Finns det inget som helst medialt intresse att motbevisa sådana uttalanden, eller är det bara att köpa det och gå vidare så snabbt som möjligt? För bevisen finns ju, att det har skett utöver de erkända bilderna. Så jag förstår inte riktigt motstridigheten hos vissa...

De bildfusk som har kunnat beläggas återfinns på Flashback och till viss mån på terjadefoton.wordpress.com. Men allmänheten tenderar att ta anonyma bloggar tämligen oseriöst.

Alla vet om att han har fuskat och erkänt, men vad han har erkänt är ju inte ens allt det bevisade materialet.

EDIT: Om man är ute efter story, så skulle det ju kunna bli en hejdundrande story...
 
Senast ändrad:

Star2

Avslutat medlemskap
en fråga:
Förminskar Naturfotograferna/N bedrägeriet på sin nya hemsida?

Jag skrev här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/ny-webbsajt-for-naturfotograferna-n.htm

angående deras sida:
http://www.naturfotograferna.se/foereningen
där de först ger en lång, detaljerad beskrivning av ett annat bedrägeri på 60-talet, som omfattade en serie bilder på en duvhök och en nötskrika.
Därefter nämns på någon enstaka rad TH:s lodjursbilder (=2011), och man formulerar det som att "fixa till bilden lite".

Naturfotograferna begränsar terje-gate i både tid och omfattning, det största naturfotobedrägeriet i svensk historia (som får duvhöken från 60-talet att framstå som en liten gonattsaga).

Att jag reagerar på detta beror just på att Naturfotograferna/N håller svansen extra högt och förespråkar äkthet och öppenhet. Då bör de också vara öppna och äkta i sin historiebeskrivning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har de ändrat

en fråga:
Förminskar Naturfotograferna/N bedrägeriet på sin nya hemsida?

Jag skrev här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/ny-webbsajt-for-naturfotograferna-n.htm

angående deras sida:
http://www.naturfotograferna.se/foereningen
där de först ger en lång, detaljerad beskrivning av ett annat bedrägeri på 60-talet, som omfattade en serie bilder på en duvhök och en nötskrika.
Därefter nämns på någon enstaka rad TH:s lodjursbilder (=2011), och man formulerar det som att "fixa till bilden lite".

Naturfotograferna begränsar terje-gate i både tid och omfattning, det största naturfotobedrägeriet i svensk historia (som får duvhöken från 60-talet att framstå som en liten gonattsaga).

Att jag reagerar på detta beror just på att Naturfotograferna/N håller svansen extra högt och förespråkar äkthet och öppenhet. Då bör de också vara öppna och äkta i sin historiebeskrivning.
Vet inte om de ändrat sin sida sedan du skrev inlägget? Jag tycker i alla fall att din beskrivning av texten inte är rättvis. Sedan nämner de förstås heller inte något (kanske för att det är så accepterat) om alla betalgömslen kontra de bilder som vi ser i repris och åter repris från vissa av dessa ställen. Är bilderna därifrån att anses som äkta dokument på naturliga betéenden och naturliga händelser? Om detta kan man ju tvista in absurdum, men en kort information om denna diskusion (som jag tror kommer att bli nästa stora diskussion angående den äkta naturfotografin) borde kanske tas med i bilden i stället för att tas så lättvindligt. Kanske är jag överkänslig, men jag har sett allt för många bilder från samma vattentunna och samma gren och samma bilder från samma platser där fåglarna och fågelbilderna blivit en industri istället för en sällsam njutning fångad i ett ovanligt nära ögonblick. Det börjar bli tråkigt...
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jag skulle som jag tror många andra också se fotosidan gräva fram hela sanningen om Terje. Men i ärlighetens namn hur mycket än man vill "drömma". Har Fotosidan verkligen den "journalistisk kompetens" och framförallt det mod som ämnet kräver? En av journalistikens tidigare grunder. Att våga ifrågasätta?

Det här är ju större än en recension av av fotoprylar, tips på en utställning eller en skön intervju med någon elegant förmåga. Jag vill INTE ta ifrån Fotosidan något, för de är väldans bra på vad de gör. Men just det här fallet är något annat. Precis som när de andra medierna inte har samma fotointresse för grävandets skull. Att det hamnar lite mellan stolarna?
Jag skulle gärna motbevisas. Gärna!
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Är böjd att delvis hålla med dig Tony men har själva skaffat mig ett gömsle sedan ett par år tillbaka där det kommer till att bli av mera nu för att ta denna typ av bilder som du nämner.

Jag har haft och har så fortfarande den inställningen att det bästa är att i kamokläder smyga runt i naturen och få tillfällen att i bästa fall ta helt "ärliga" bilder, Men jag kommer framöver ta både och där jag kommer till att nämna om bilden är tagen från ett gömsle med åtelutfodring. Men fortfarande så blir jag mest tillfredställd om jag lyckas genom ren och skär envishet få bilden på mina strövtåg.

//R
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS