Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Falumas

Aktiv medlem
Karl; historia är historia!

/K

Historian vi känner är i många fall förvanskad eller utsuddad. Desutom väldigt ofta bara kvalificerade gissningar.

Det TH gör nu är ju dömt att misslyckas eftersom det mer eller mindre fortfarande finns folk som aktivt med soppan och att det finns 1000-tals andra som kommer ihåg vad som hände. THs barnbarnsbarn kan säkerligen radera historien så att den glöms bort.

/Karl
 

MattiasL

Aktiv medlem
Karl; historia är historia!

/K
Nja, det är att ta i. Historia är berättelsen om det förflutna. Grundläggande och väldokumenterade fakta kanske inte kan ifrågasättas i någon större grad, men motiven och anledningarna till hur saker blev som de blev tolkas utifrån olika perspektiv. Det är därför vi har konflikter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du att Terje är oskyldig, och att Wikipedia sysslar med historieförfalskning?
Nej
Jag menar att det som är borttaget är ngt som kan vara besvärande till den grad att det är svårt att ställa sig upp igen. Och det tycker jag inte att Wiki skall stödja.
Men det kan gott stå att Terje har blivit påkommen med att otillåtet klippa in andras bilder i sina egna. Lite kort och torrt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du att Terje är oskyldig, och att Wikipedia sysslar med historieförfalskning?
Just den här texten:
Man brukar säga att det är vinnaren som skriver historien.
Vem är då utan synd?

Hade jag en annan tanke med, skriven i ett oeftertänksamt ögonblick. Jag utvecklar inte det vidare o lägger ner det.
Så blir David gladare också :)
 

denstorre

Aktiv medlem
Nej
Jag menar att det som är borttaget är ngt som kan vara besvärande till den grad att det är svårt att ställa sig upp igen. Och det tycker jag inte att Wiki skall stödja.
Men det kan gott stå att Terje har blivit påkommen med att otillåtet klippa in andras bilder i sina egna. Lite kort och torrt.
Njae, det handlar om lite mer än att klippa in andras bilder i sina egna. Vi pratar om någon som ställer sig och tar emot pris för något han inte gjort. Ingen som funderar över att någon annan har missat sina chanser på grund av att Terje tyckte det var trevligt att få uppmärksamhet?
Och sen har vi ju en hyfsad uppsättning plagiat i publicerade texter. Det är inte heller lite kort och gott. Det är faktiskt olagligt.
 

afe

Aktiv medlem
Om det bara skulle lite kort och torrt att TH råkade bli påkommen med sitt fusk, och inget om uteslutningar ur N, tillbakadraget pris etc, borde det vara likadant för t.ex Lance Armstrong - en bra cyklist som råkade bli påkommen med otllåtna preparat i kroppen, men inget om segrar i TdF och hur de hanterades.

Du får ursäkta, men det känns minst sagt lite tunt ...
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Om det bara skulle lite kort och torrt att TH råkade bli påkommen med sitt fusk, och inget om uteslutningar ur N, tillbakadraget pris etc, borde det vara likadant för t.ex Lance Armstrong - en bra cyklist som råkade bli påkommen med otllåtna preparat i kroppen, men inget om segrar i TdF och hur de hanterades.

Du får ursäkta, men det känns minst sagt lite tunt ...
Ja alla människor som gjort dumma, brottsliga eller otrevliga saker borde ta bort det och ändra Wiki. Så att alla verkade vara trevliga.....vissa här tycker att det ska vara så
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om det bara skulle lite kort och torrt att TH råkade bli påkommen med sitt fusk, och inget om uteslutningar ur N, tillbakadraget pris etc, borde det vara likadant för t.ex Lance Armstrong - en bra cyklist som råkade bli påkommen med otllåtna preparat i kroppen, men inget om segrar i TdF och hur de hanterades.

Du får ursäkta, men det känns minst sagt lite tunt ...
Jo jag tycker att även det skall vara med i texten.
Men den kan fortfarande vara "torr".
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt var man skall dra gränsen men är man en offentlig person så får man tåla lite mer än en vanlig "Svensson". Det är säkert jättemånga som gjort fel på jobbet och använt vita lögner på anställningsintervjuer som inte alls förtjänar att bli uthängda på Wikipedia.

Hade TH haft heder i kroppen hade han faktiskt raderat lite mer. Tar man bort att man av olika anledningar inte längre är medlem av hedersamma organisationer/klubbar/föreningar så bör man givetvis ta bort att man kommit med i dom också.

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Och jag antar att det är du eller Terje som bestämmer vad som är textmässigt sakligt :)
Uppriktigt sagt så skiter jag i vilket. JAG vet ju vad Terje har gjort.
Visst har jag nickat en hälsning när man passerar men jag har inte pratat med honom sedan det kom ut. Jag tror han skäms.
O det är sällan man ser honom, det var iofs sällan innan också.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS