Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hlangmo

Aktiv medlem
Hva er rart med det?
Stiller du spørsmål ved fotografiet stiller du og spørsmål med fotografen og da må hun tåle at Terje sender henne en melding og spør om innlegget hennes.

Selv om Terje jukset med gaupebildene og mye av tingene rundt det så betyr ikke det at han har gjort eller gjør det med alt han gjør.

Og ikke er vel nødvendigvis alt som står her og på flashback sant selv om mye er det?

Jeg forsvarer ikke det Terje har gjort, men han som alle andre fortjener en sjangse til. Han er ikke den første som jukser og ikke blir han den siste.
Og skal jeg være helt ærlig så tviler jeg på at alle som skriver her er feilfrie og aldri har gjort noe de helst ikke skulle gjort.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jeg forsvarer ikke det Terje har gjort, men han som alle andre fortjener en sjangse til. Han er ikke den første som jukser og ikke blir han den siste.
Og skal jeg være helt ærlig så tviler jeg på at alle som skriver her er feilfrie og aldri har gjort noe de helst ikke skulle gjort.
Han är helt säkert inte den första och helt säkert inte den sista, men jag känner inte till något fall där någon jukset och lämnat felaktiga uppgifter på detta sättet. Hade Ole Nordman gjort det så hade ingen brytt sig, men nu var det en respekterad fotograf som till och med lämnade felaktiga fotouppgifter till naturvårdare som han visste satte in stora resurser felaktigt på grund av hans terjade bilder.

Som fotograf tror jag hans chanser till återupprättelse är så små att en andra chans känns meningslös.

/Karl
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hela debatten efter Terjehistorien handlar ju om att många undrar över ett antal bilders äkthet. De frågorna har ju mig veterligen inte besvarats och jag tror att det därför som denna tråd då och då väcks till liv.

För övrigt tycker jag att ugglebilden ser helt ok ut, fast med kraftigt vinjettering.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Selv om Terje jukset med gaupebildene og mye av tingene rundt det så betyr ikke det at han har gjort eller gjør det med alt han gjør.
Nej jag har tittat på Terjes bilder i över 20 års tid, mycket bra bilder. Jag har uppskattat hans föreläsningar. Han är en väldigt bra inspiratör som kan få andra att se på andra sätt på deras egna bilder. Eller var, för tyvärr är nu inte hans ord lika mycket värda.

Men det är tyvärr som så att lodjursbilderna (som han inte ens har fotograferat) bara är den tydliga toppen på ett isberg.
Så han får allt finna sig i misstänksamheter från alla möjliga håll.
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Hvorfor skulle dette gjøre Terje til en dårligere fotograf eller foredragsholder? Han vil da fortsatt kunne lære folk å se på bilder på en andre måter enn de er vant til.

Han er vel en av de som har gjort mest for nordisk naturfoto gjennom årene.

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg synd i de som bærer sånt voldsomt nag til Terje og det han har gjort at de ikke klarer å la det ligge.
Om man ikke klarer å stole på Terje eller bildene hans så må vel det beste være å ikke følge med på hva han gjør.

Desverre virker det som om veldig mange har bestemt seg for å gjøre alt de kan for at han ikke skal få noen nye sjangser og det blir feil.

Men nå er det kveld her fra meg. Dere får fortsatt ha en hyggelig kveld hvor enn dere er.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hvorfor skulle dette gjøre Terje til en dårligere fotograf eller foredragsholder? Han vil da fortsatt kunne lære folk å se på bilder på en andre måter enn de er vant til.
Håkon, du verkar sitta isolerad på en egen planet.

Nej Terje är inte en sämre fotograf. Men han själv har i åratal tyckt att han inte är bra nog med tanke på alla de manipuleringar han har gjort.
Terje har stått i över 30 år o pratat varmt och ömt om de ÄKTA bilderna med känslor i(ja i alla fall fotografens egna känslor för bilden).
Och så visar det sig nu att det är INGENTING värt.
Vad skall Terje tala om då?

Terje har bränt ALLA sina skepp, han har kapat förtöjningarna till ALLA sina värderingar.
Kvar blev det tyvärr ett minne av lögner.
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Ja jeg sitter helt alene, fullstendig isolert fra omverdenen.

Så det du egentlig sier er at Terje har manipulert i alle år og ikke har noen ekte bilder? Du mener at alt Terje har gjort bare er juks?

Jeg vet hva Terje står for, men jeg skjønner jo at du og mange andre her har bestemt dere for å gjøre det dere kan for at han aldri skal kunne få nye muligheter. At nå skal dere gjøre det dere kan for at han skal trykkes så langt ned som mulig.

Det må jo være helt fantastisk å være helt feilfri. For med din og andre sin rolle som dommere ovenfor Terje så må jo dere være helt perfekte og feilfrie.

Gratulerer. Dere er isåfall de eneste feilfrie jeg vet om.
 

Jevemo

Ny medlem
Valdigt markliga manniskor som haller en san har ovasentlig debatt vid liv bara for att sjalva fa en chans att synas

Bottnar val i avundsjuka forstas?


Naja det ar val sant man vaxer i fran med tiden...
 
Valdigt markliga manniskor som haller en san har ovasentlig debatt vid liv bara for att sjalva fa en chans att synas

Bottnar val i avundsjuka forstas?


Naja det ar val sant man vaxer i fran med tiden...
Tänk om Terje en endaste gång kunde bemöta kritik med en gnutta av den ödmjukhet han påstår sig besitta i sådana stora mått, och enkelt förklara: Jag förstår att du undrar om det här fotot är äkta eller inte. Det är sådana funderingar jag kommer att få leva med, men just det här fotot är äkta och det enda jag gjort i Photoshop är att vinjettera och ljusa upp lite. Men nej, Terje går i vanlig ordning till fullskalig attack i sann drama queen anda och försöker att helt ta ära och heder av den som vågar ifrågasätta den "store" Norrmannen.
 

Jevemo

Ny medlem
Tänk om Terje en endaste gång kunde bemöta kritik med en gnutta av den ödmjukhet han påstår sig besitta i sådana stora mått, och enkelt förklara: Jag förstår att du undrar om det här fotot är äkta eller inte. Det är sådana funderingar jag kommer att få leva med, men just det här fotot är äkta och det enda jag gjort i Photoshop är att vinjettera och ljusa upp lite. Men nej, Terje går i vanlig ordning till fullskalig attack i sann drama queen anda och försöker att helt ta ära och heder av den som vågar ifrågasätta den "store" Norrmannen.
Det kan ju vara som sa att Terje ar sa trott pa att hela tiden bli attackerad att han totalt trottnat pa att vara odmjuk?

Debatten om hans bilder har ju tagit sana proportioner att hela saken blivit lojlig

Hade det varit barn som hallit pa att tjafsa hade jag mojligen forstatt det, men det handlar ju om forhallandevis vuxna manniskor som inte ger upp utan driver en fullstandig mobbningskampanj mot honom

Terje har gjort en tabbe och den ska tydligen forfolja honom restaen av livet

Det ar en djavla tur att inte folk vet vilka tabbar jag gjort
Da hade jag val blivit korsfast
Minst...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det kan ju vara som sa att Terje ar sa trott pa att hela tiden bli attackerad att han totalt trottnat pa att vara odmjuk?

Debatten om hans bilder har ju tagit sana proportioner att hela saken blivit lojlig

Hade det varit barn som hallit pa att tjafsa hade jag mojligen forstatt det, men det handlar ju om forhallandevis vuxna manniskor som inte ger upp utan driver en fullstandig mobbningskampanj mot honom

Terje har gjort en tabbe och den ska tydligen forfolja honom restaen av livet

Det ar en djavla tur att inte folk vet vilka tabbar jag gjort
Da hade jag val blivit korsfast
Minst...

Terje har också svårt med matematik :)
And it goes on...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det kan ju vara som sa att Terje ar sa trott pa att hela tiden bli attackerad att han totalt trottnat pa att vara odmjuk?
Terje har inte visat ödmjukhet under någon del av utredningen av hans manipulationer. I stället angep han den förste avslöjaren hårt och osakligt, ridande på sin status som "naturfotograf" och nedvärderade honom såsom "jägare". Inte förrän han har blivit överbevisad har han vidgått någon av bildmanipuleringarna, som av allt att döma har pågått längre tid än de flesta anar.

Debatten om hans bilder har ju tagit sana proportioner att hela saken blivit lojlig
Det här är ett fotoforum, där diskussion om de manipulerade bilderna är höggradigt relevant, också långt efter avslöjandet. På Flashback fortsätter grävandet, och det har visat att förfalskning, plagiat och annan manipulering har förekommit betydligt längre bakåt än vad som först kom fram. Och Terje har inte vid något enskilt tillfälle vad jag vet vidgått manipuleringar som inte har pekats ut och påvisats med övertygande bevisning. Någon brist på proportioner kan jag inte se. I samhället i övrigt är den här historien för länge sedan glömd.

Hade det varit barn som hallit pa att tjafsa hade jag mojligen forstatt det, men det handlar ju om forhallandevis vuxna manniskor som inte ger upp utan driver en fullstandig mobbningskampanj mot honom
Srora ord du tar i din mun. Här har inte förekommit någon mobbning av Terje, men däremot har Gunnar Glöersen mobbats av Terjes vapendragare. Den mobbningskampanjen har du således ingenting emot, när du försöker vända på det till att Terje är mobbad?

Terje har gjort en tabbe och den ska tydligen forfolja honom restaen av livet
Nej, Terje har inte gjort en tabbe. En tabbe brukar betyda att man klantar till det utan djupare avsikt, men det kan också användas för avsiktliga bedrägerier och brott. Men det täcker inte systematiskt bedrägeri under decennier.

Terje har systematiskt undet mycket lång tid manipulerat både bilder och människor, och han har fortsatt med det även efter avslöjandet om lodjuren, som visade sig bara vara toppen av ett isberg. Den ovanligt långvariga och hårdnackade oärligheten gör att det inte finns någon grund för förtroende gentemot Terje, och det kommer sannolikt att förfölja honom under lång tid. Men det är inget som vi kan styra över. Terje har helt enkelt förbrukat sitt förtroendekapital fullständigt. Den "andra chans" som ibland efterfrågas har han haft, tredje, fjärde och femte också. Hur menar du att man ska förhålla sig till en person som upprepat och ständigt visar sig opålitlig?

Det ar en djavla tur att inte folk vet vilka tabbar jag gjort
Da hade jag val blivit korsfast
Minst...
Kanske det vore klädsamt att inte förvrida proportionerna? Den här diskussionstråden handlar specifikt om Terjes manipulering av bilder och hans sätt att bemöta dem som ifrågasätter såväl bilderna som hans uttalanden. Den finns här, därför att det ligger oss nära. Många vill att naturfoto ska göras inom vissa etiska ramar, och många motsätter sig upphovsrättsbrott. Ur det perspektivet är diskussionen här relevant. Dina tabbar har ingenting med saken att göra, såvida du inte aktivt med råd eller dåd har deltagit i Terjes manipulering.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag får kliva in här innan det blir urspårat.

Håkon och Bosse. Jag vill bara poängtera att personangrepp inte är ok (varken på Terje eller andra forummedlemmar). Likaså är raljerande inlägg inte heller något som vi vill se. Det är alldeles ok att "försvara" Terje och det är bra med olika synsätt på det hela men gör det på ett trevligt sätt och bemöt de argument som läggs fram. Cocuyo skriver ett sakligt inlägg som är alldeles perfekt att bemöta på en sansad nivå.

@Håkon, jag tycker också att det är rimligt att nämna att du har ekonomiska intressen i saken eftersom du arrangerar workshop med Terje. http://www.hakonlangmo.blogspot.se/2012/10/workshop-med-terje-helles.html
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS