Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Valdigt markliga manniskor som haller en san har ovasentlig debatt vid liv bara for att sjalva fa en chans att synas

Bottnar val i avundsjuka forstas?


Naja det ar val sant man vaxer i fran med tiden...
Njae, det märkliga är väl snarare att det alltid dyker upp folk i den här tråden som försöker försvara Hellesø och förringa hans fuskande?

(Det dyker också med jämna mellanrum upp folk som förringar den här tråden och tycker att folk som deltar i den borde göra något annat. Vad kan sådant bottna i?)
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Njae, det märkliga är väl snarare att det alltid dyker upp folk i den här tråden som försöker försvara Hellesø och förringa hans fuskande?

Det er vel ingen som forsvarer det han har gjort? Men når man leser tråden her skulle man tro han hadde tatt livet av noen eller skadet dere personlig.

Det Terje gjorde var galt, men han har bedt om unnskyldning og det er ikke så mye mer han kan gjøre. Han prøver å gå videre og det mener jeg dere og skal gjøre.

Om det er slik at dere ikke kan se på Terjes bilder uten å tenke at de er manipulert så må jo det beste være å ikke se på bildene hans. Det er vel ingen som tvinger dere å besøke bloggen hans, eller å lese det han skriver?

Jeg har lært å tilgi å gå videre, og jeg vender ikke ryggen til en venn selv om han gjort noe han ikke skulle ha gjort. Det er menneskelig å feile og jeg er heller ikke feilfri.
 

Jevemo

Ny medlem
Njae, det märkliga är väl snarare att det alltid dyker upp folk i den här tråden som försöker försvara Hellesø och förringa hans fuskande?

(Det dyker också med jämna mellanrum upp folk som förringar den här tråden och tycker att folk som deltar i den borde göra något annat. Vad kan sådant bottna i?)
Minst lika markligt finner jag dem som utmalar honom till "Samhallets fiende Nr 1" efter att ha gjort en dumhet.

Jag visste inte att det fanns sa manga felfria manniskor som kan sitta och doma honom bara for en sa banal sak

Jag forsvarar inte Terjes manipulering av Lodjursbilderna men jag tycker att det kan vara nog med tjafs om det nu
Det har ju tappat alla proportioner
 

PMD

Aktiv medlem
Det Terje gjorde var galt, men han har bedt om unnskyldning og det er ikke så mye mer han kan gjøre. Han prøver å gå videre og det mener jeg dere og skal gjøre.
Hellesø har inte besvarat frågor om ett antal bilder som av Flashbackgrävarna har konstaterats vara manipulerade. (Bevisning för dessa bilder får nog anses vara lika stark som för de bilder som Hellesø har erkänt vara manipulerade).

Hellesø behöver förstås inte svara på dessa frågor, men så länge han inte ger ordentligt besked om omfattningen av sitt bildfuskande så får han faktiskt finna sig att den saken fortfarande diskuteras, och att frågor ställs.

Om det er slik at dere ikke kan se på Terjes bilder uten å tenke at de er manipulert så må jo det beste være å ikke se på bildene hans. Det er vel ingen som tvinger dere å besøke bloggen hans, eller å lese det han skriver?
Själv besöker jag inte Hellesøs blogg, men jag kan inte direkt klaga på folk som gör det och som hittar underligheter som de försöker få svar på. Jag tycker att de har all rätt i världen att ställa frågor och tycker att det är lite småfånigt att argumentera för att de skulle sluta med det.
 

PMD

Aktiv medlem
Minst lika markligt finner jag dem som utmalar honom till "Samhallets fiende Nr 1" efter att ha gjort en dumhet.
Ja, det låter lite märkligt. Var finner jag dem? Inte i den här tråden, åtminstone.

(Och det var knappast en dumhet som Hellesø gjorde).

Jag visste inte att det fanns sa manga felfria manniskor som kan sitta och doma honom bara for en sa banal sak
Jag bryr mig inte om kristen tradition. Graden av felfrihet hos en kritiker påverkar inte kritikens giltighet. Det är argumenten som räknas.

Jag forsvarar inte Terjes manipulering av Lodjursbilderna men jag tycker att det kan vara nog med tjafs om det nu
Det har ju tappat alla proportioner
Proportionerna är inte så jätteborttappade. Hellesøs bildfuskande var nyhetsstoff i media i ett par veckor (men inte så jättehögt på prioritetslistan). Sen har ingenting märkts, i stort sett, utom att den här tråden väcks till liv lite då och då med långa uppehåll.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Tilgi å gå videre?

Nå er det ingen hemmelighet at jeg skal arrangere workshop med Terje. Det er vel heller ingen hemmelighet at jeg gjør dette for at jeg mener at Terje fortsatt er en god fotograf og inspirator til tross for det han har gjort.
Jag respekterar din åsikt, som du deklarerar på bloggen 24 september i år, och hoppas att du inte är förd bakom ljuset. Jag ber dig också lika uppriktigt respektera andra, som inte har samma uppfattning som du. Jag till och med beundrar din inställning om att förlåta och gå vidare, men för att man ska förlåta behövs nästan att den felande visar ånger över tilltaget, och kanske det också skulle underlätta om den man vill förlåta också vore snar att förlåta när något har gått honom förnär. Och visst, jag är tämligen oberörd av den sidan, då jag inte har haft Terje som idol, så att jag genom att inte vara personligt berörd inte heller har något att förlåta. Jag kände faktiskt överhuvudtaget inte till mannen innan den här historien uppdagades.

Och du bör måhända bara finna dig i att alla bilder Terje visar kommer att ifrågasättas av en eller annan. Det är inget konstigt med det. Vi har ju lärt oss att det förekommer fusk i rejäl omfattning från det hållet, och att ifrågasätta är inte mobbning. Tvärtom tycker jag nog att det ser ut som om de allra flesta har en förlåtande attityd, men jag tror att det är väldigt långt till att man skulle kunna lita på Terje.
 
Senast ändrad:

VeraVardig

Aktiv medlem
Jag vill endast diskutera bilden!

Vi är få som är experter på fotoredigering, jag har flera års erfarenhet och utbildning i Photoshop.
Detta gör mig inte till expert!

Jag lyfte denna fråga för att få era åsikter då jag vet att det finns flera här inne som kan långt mer än vad jag kan när det gäller fotoredigering och manipulering.

Reaktionerna som några har haft på detta är oroväckande.
Vi måste kunna diskutera Terje Hellsös bilder på en mogen nivå med respekt för varandra.

Jag kan ha fel! Självklart! Jak kan också ha delvis rätt eller helt och hållet rätt i mina funderingar kring den aktuella bilden.

Notera att jag känner med Terje Hellesö och jag hoppas verkligen att han får rätsida på sitt yrkesliv.
Personen Terje är jag inte beredd att diskutera! Det är ointressant!

Jag har respekt för honom som person men jag har tappat respekten för fotografen Terje Hellsö.
Det är skillnad på dessa två!
 

Mesch

Aktiv medlem
Minst lika markligt finner jag dem som utmalar honom till "Samhallets fiende Nr 1" efter att ha gjort en dumhet.

Jag visste inte att det fanns sa manga felfria manniskor som kan sitta och doma honom bara for en sa banal sak

Jag forsvarar inte Terjes manipulering av Lodjursbilderna men jag tycker att det kan vara nog med tjafs om det nu
Det har ju tappat alla proportioner
Nä det är inte samhällets fiende nummer ett inte ens nummer 895 förmodligen. det är bara en fotograf, föreläsare och författare som visat sig:

1: under lång tid använt andras bilder som sina egna och hävdat saker som inte är sant.
2: föreläst om den sanna oförvanskade bilden samtidigt som han ljugit och förvanskat bilder själv
3: stulit andras texter och dessutom 20år senare försökt lura till sig tillstånd att använda dem.

Kort sagt TH har gjort mycket nedriga saker under lång tid. Det är ganska få som lyckas samla på sig en sådan livslögn som han.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vi är få som är experter på fotoredigering, jag har flera års erfarenhet och utbildning i Photoshop.
Detta gör mig inte till expert!

Jag lyfte denna fråga för att få era åsikter då jag vet att det finns flera här inne som kan långt mer än vad jag kan när det gäller fotoredigering och manipulering.

Reaktionerna som några har haft på detta är oroväckande.
Vi måste kunna diskutera Terje Hellsös bilder på en mogen nivå med respekt för varandra.

Jag kan ha fel! Självklart! Jak kan också ha delvis rätt eller helt och hållet rätt i mina funderingar kring den aktuella bilden.

Notera att jag känner med Terje Hellesö och jag hoppas verkligen att han får rätsida på sitt yrkesliv.
Personen Terje är jag inte beredd att diskutera! Det är ointressant!

Jag har respekt för honom som person men jag har tappat respekten för fotografen Terje Hellsö.
Det är skillnad på dessa två!
Min amatörmässiga bedömning av denna bilden efter att bara ha tittat på bilden är att den inte är manipulerad.

/Karl
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vi är få som är experter på fotoredigering, jag har flera års erfarenhet och utbildning i Photoshop.
Detta gör mig inte till expert!


Jag lyfte denna fråga för att få era åsikter då jag vet att det finns flera här inne som kan långt mer än vad jag kan när det gäller fotoredigering och manipulering.

Reaktionerna som några har haft på detta är oroväckande.
Vi måste kunna diskutera Terje Hellsös bilder på en mogen nivå med respekt för varandra.

Jag kan ha fel! Självklart! Jak kan också ha delvis rätt eller helt och hållet rätt i mina funderingar kring den aktuella bilden.

Notera att jag känner med Terje Hellesö och jag hoppas verkligen att han får rätsida på sitt yrkesliv.
Personen Terje är jag inte beredd att diskutera! Det är ointressant!

Jag har respekt för honom som person men jag har tappat respekten för fotografen Terje Hellsö.
Det är skillnad på dessa två!
Här har du en manipulerad bild från Terje som inte är manipulerad i photoshop: http://terjehelleso.se/wp-content/uploads/2012/10/1803.jpg
Har aldrig själv lyckats få till en välexponerad måne och nattlandskap i en och samma bild.

Du länkade tidigare till en bra sida. Läs varje blogginlägg på den sidan så kommer du lättare förstå hur du kan se ifall en bild är manipulerad eller ej.
 

Mesch

Aktiv medlem
Här har du en manipulerad bild från Terje som inte är manipulerad i photoshop: http://terjehelleso.se/wp-content/uploads/2012/10/1803.jpg
Har aldrig själv lyckats få till en välexponerad måne och nattlandskap i en och samma bild.

Du länkade tidigare till en bra sida. Läs varje blogginlägg på den sidan så kommer du lättare förstå hur du kan se ifall en bild är manipulerad eller ej.
Hur menar du nu? Är bilden manipulerad eller inte enligt dig?

Själv ser jag det som omöjligt att ta bilden med en exponering, fast det var länge sedan jag tog någon månbild senast :)
 

VeraVardig

Aktiv medlem
Photoshop är inte allt här i världen. Inte ens i kameravärlden.
Hej!
Jag reagerade på bilden i de områden som jag påpekat i tidigare inlägg.
Låt oss ta diskussionen till slut innan vi går in på lagfrågan.

Vilken art är det? Vikt?
Grenarnas position och sammanfogning?
Skugga precis över stammens övre del?
Belysningen av uggla?

Vad ser du?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej!
Jag reagerade på bilden i de områden som jag påpekat i tidigare inlägg.
Låt oss ta diskussionen till slut innan vi går in på lagfrågan.

Vilken art är det? Vikt?
Grenarnas position och sammanfogning?
Skugga precis över stammens övre del?
Belysningen av uggla?

Vad ser du?
Det är en Berguv (http://sv.wikipedia.org/wiki/Berguv). En stor tung uggla (vår största uggla). Som sitter på en gren. Jag ser inget som helst märkligt med den bilden.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!
Jag reagerade på bilden i de områden som jag påpekat i tidigare inlägg.
Låt oss ta diskussionen till slut innan vi går in på lagfrågan.

Vilken art är det? Vikt?
Grenarnas position och sammanfogning?
Skugga precis över stammens övre del?
Belysningen av uggla?

Vad ser du?
Ser ut som en berguv, men det är bara en gissning på tofsarna. Finns i hela Sverige. Vikt okänt.
Grenarna ser jag inga problem med. Bilden är för liten. Ser ut som någon tagit en tugga av själva stammen, men det finns ingen anledning att manipulera den delen ändå.

Tror du finner det det du vill lättare om du bildgooglar uv och jämför fåglar.
 

VeraVardig

Aktiv medlem
Det är en Berguv (http://sv.wikipedia.org/wiki/Berguv). En stor tung uggla (vår största uggla). Som sitter på en gren. Jag ser inget som helst märkligt med den bilden.
Härligt med ett rakt svar.

Bilden är för liten för att jag ska kunna se det jag vill se.

Kan Terje ha ljusat upp bilden på vissa ställen som tex grenarna och på själva ugglan?
Något "känns" fel med bilden. Jag vill gärna veta vad det är.

Uppljusning är ju enligt vissa regler inte manipulation men jag tycker att Terje borde skriva vad han gjort med bilden. Den kan ju annars uppfattas felaktigt.
 

VeraVardig

Aktiv medlem
Ser ut som en berguv, men det är bara en gissning på tofsarna. Finns i hela Sverige. Vikt okänt.
Grenarna ser jag inga problem med. Bilden är för liten. Ser ut som någon tagit en tugga av själva stammen, men det finns ingen anledning att manipulera den delen ändå.

Tror du finner det det du vill lättare om du bildgooglar uv och jämför fåglar.
Tack för svaret!

Jag ska fnurla vidare på vad det är exakt jag tycker känns fel.
Just nu håller jag på att analysera bilden. Jag återkommer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS