Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om man nu skulle försöka sig på ett försök att byta fokus en smula och närma sig Terjes egna krishantering.. Det finns en alldeles utmärkt krönika om ett aktuellt fall, skrivet av Paul Ronge. Min första tanke vara att saxa några klipp därifrån men jag fann hela texten vara så insiktsfull att den borde läsas i sin helhet. Ni hittar den på http://www.paulronge.se/ola-lindholms-tappade-trovardighet. Det finns flera spår där som löper parallellt med Terje.

Ja, att den modell av krishantering som TH försökt tillämpa är inte funktionabel. När vargen (!) huffar och puffar fungerar det inte att försöka hålla emot utan det är lika bra att gå ut med ett erkännande och en vederhäftig förklaring på en gång. Ingen vittring utan byte och ingen rök utan eld... Han borde ha gett sig om inte förr så åtminstone i samband med debatten med Glöersen. Att lova någon att tillsammans med expert granska orginal som inte finns är inte särskilt smart.

F.ö. rekommenderar jag verkligen boken "När Janne Josefsson ringer – Så klarar du pressen" av Paul Ronge. Hade Terje läst den innan det började osa katt hade han kommit mycket mer helskinnad ur detta...

Jag har inte läst den, men man kan ju vara säker på att granskare och nyfikna blir än mer nyfikna och ihärdiga ju mer man nekar och ju slirigare och orimligare förklaringarna blir. Just ogenomtänkta lögner och förklaringar i upprört tillstånd har tendens att vara ungefär lika täta som ett durkslag.

Nu ska man komma ihåg att Ronge bara är en sida. Ibland när media tillfrågar olika experter (populärt ord i sammanhanget...) av hans typ så kan de ha helt olika åsikter om hanteringen är bra eller inte. I vissa fall är det förstås så att det är uppenbart att den är katastrofal och trådens ämne är nog ett sådant exempel.
 
Uppenbarligen så är du inte ens kapabel att ens komma ihåg frågan så alla svar från dej nu kommer jag att se som en lögn av den enkla anledningen att du förtjänar att bli behandlad som du själv behandlar andra. Sorry, du är redan körd, eller lika körd som du anser Terje vara och den "körda nivån" är det enbart du som lägger...

Och...

/Leif

Är du sann?!? Du är ansiktet för griniga gubbar. Gå nu och klappa katten, krama om frugan där hon står och kokar potatisen och så tänker du: Det var nog bra att den där skojaren blev avslöjad... Nu kommer de flesta fotointresserade i Sverige se på fotografier på ett annat sätt. Vad är ett foto?
 
Jga tycker nog att man ska lägga största äran på Gunnar Glöersen, vilken var den som offentligt gick ut i sin blogg och ifrågasatte. Och det var inte främst bilderna som bidrog till avslöjandet, utan Glöersens kunskaper och erfarenheter hur lodjur beter sig. Han var bombsäker på att allt var fejk, både bilder och berättelser, utifrån dessa erfarenheter och kunskaper. Hade han inte tagit upp det hela i bloggen, skulle vi kanske suttit här idag och lika godtroget betraktat den smått fantastiska lodjursbilden i nya numret av Camera Natura?

Ja, det var rätt strongt gjort. Jag trodde att han var ute och cyklade och att den anonyme journalist som tipsade Glöersen hade ett horn i sidan till Hellesø av någon anledning. Att jag var tämligen säker på att Glöersen och den anonyme journalisten vimsade berodde helt på Hellesøs rykte som duktig naturfotograf. Jag hade då sett rätt få av Hellesøs bilder och var inte imponerad. Tråkiga, mörka och suddiga, så jag intresserade mig inte för hans bilder efter att ha sett några.

Jag visste dock att Hellesø hade ett gott rykte som naturfotograf och trodde förstås att det berodde på att en hel del folk tyckte att han gjorde bra saker och att han var ärlig.

När jag såg den svartvita bilden på ett lodjur på mycket nära håll så var den rätt omtumlande. Den såg helt enkelt inte verklig ut, men trots det så kunde jag inte riktigt förmå mig att tro att Hellesø hade fejkat den. Inte förrän det dök upp rätt solida bevis om saken.

All heder åt Glöersen, alltså. Åtminstone nästan all. Det hade nog varit ännu bättre om han hade snokat reda på lite bevis innan han ifrågasatte en hyllad naturfotograf. Då hade det inte var något att tjafsa om från början, och vi hade sluppit den tråkiga verbala fäktningen som förekom innan bevisen lades fram av Flashback-detektiverna.

Jag är fortfarande rätt nyfiken på vem den anonyme journalisten är ...
 
Jag tror tyvärr inte han får särskilt mycket stöd utan han lär få bevisa själv att han förtjänar stöd, först och främst genom att helt öppet redovisa precis alla bilder som fejkats på ett eller annat sätt och hur de framställts. Något annat sätt är inte möjligt som jag ser det. När det är gjort tror jag det kan finnas en liten chans för honom att fortsätta som trovärdig naturfotograf. Men andra betvivlar säkert den saken. Du tycker ju fortfarande att det var fel av Glöersen att gå ut som han gjorde i sin blogg (vad jag kunnat förstå av det du skrivit efter avslöjandet). Där håller jag inte med dig, för du om någon borde ju förstå att historierna från lodjursskogen var ren och skär bluff? Skulle han hållit inne med det då, när han förstod att allt var ren lögn? och jag tycker inte han var oförskämd i det han skrev på något sätt.

Jo, så är det och det är väl det han lovat så jag ser inga problem med det.

Vad gäller Glörensen så står jag för vad jag skrivit och det är att han kunde ta de med Terje och bildexperter först.

Jag har varit med om många otroliga händelser i skogarna så för mej är inte ens lodjuret på en meter en omöjlighet och det är nog enda bilden som jag sagt nåt om och studerat lite mer. En vinterpäls på en Lo på sommaren är väl den klara antydningen till fusk och de som borde innebära en direkt kontakt med Terje innan bloggen. Bloggen hade ju han kunnat skriva ändå efter träffen med hänvisning att han pratat med Terje och att han nekat eller erkänt. Någon större brådska än så kan det ju inte varit? Mårdhund i norra Småland är ju inte någon omöjlighet då det finns järv ner mot Närke...

Jo visst har han svårt att få stöd och mycket jobb att förtjäna det men jag ger han heller stöd till de än att ständigt misstro han, enbart av mänsklig hänsyn.

/Leif
 
Leif Bength
Du klagade först på "anonyma nappsugare i "Flashpacket, sen när du får svar på tal, då säger du att det inte spelar någon roll om de är anonyma eller inte.
Backa gärna upp dina argument. :)
Och när det gäller att du är lite trångsynt, så är jag en till som håller med där.
MEN.. det bästa med att bestämma sig. Det är att man får ändra sig. Det gäller även dig. :)

Jag tänker inte dra upp mina sk Gringubbar... MEN... åter igen så har det varit dessa som ifrån start kämpat som en tung motpol mot de som avslöjat Terje. Hela tiden skall locket läggas på. Inget mer får komma fram.
Hur tänker de sk Gringubbarna tror ni? (gärna de som inte tillhör dem). Så att jag förstår. :)
Jag är nyfiken på sanningen, rättvisa och hur länge förövaren har levt detta dubbelliv.

Tycker det verkar som om du och Leif har något personligt som ni borde försöka reda ut? Kanske lite mer privat? Ganska ointressant för oss andra faktiskt.

Sedan har nog dom flesta här, liksom dig själv inte varit så speciellt insatta i Hellesös göranden och låtanden. Alltså betyder det inte att alla på FS knyter handen i byxfickan till skillnad från hjältarna på Flashback. Det är ju bra att det finns de som sätter en ära i att hitta falska bilder och har kompetens att få det gjort. Men kanske beror det mer på att de flesta på FS inte är här av den anledningen i första hand. De flesta av oss är varken intresserade av den typen av detektivarbete eller har kunskapen om det. Däremot skulle jag tro att ett snitt av oss är mer bevandrade i fotografi än snittet på Flashback, och det kanske är anledningen till att vi hänger på FS istället för FB, vad tror du?

Hur som helst blir jag lite fundersam över dina inlägg: Vad vill du egentligen? Och vad tycker du konkret skötts felaktigt av FS i detta fall? Om man kollar dina foruminlägg så lyckas jag inte hitta något som tyder på att du heller varit särskilt misstänksam tidigare, eller ens tänkt på detta innan affären TH?

Hur som helst blir detta käbblande ganska tröttsamt i längden.
Det vi vet är att en snubbe på Jägareförbundet släppte bomben, och att folk på Flashsback har grävt fram bildbevisen. I den här tråden handlar väl ganska mycket om att dels länka till nya bevis och misstankar för att uppdatera alla fotointresserade. Och dessutom tycker jag att det finns några som funderar över hur det hela kunde ske, och vad det berodde på att så många (hela naturfoto Sverige uppenbarligen) kunde köpa dessa så (i efterhand) uppenbara falsarium. Det finns också en grupp "hyenor" som förmodligen deltar mest för att de tycker att det är kul att spotta lite på någon som gjort bort sig, inte speciellt unikt alltså.
 
Leif Bength
Du klagade först på "anonyma nappsugare i "Flashpacket, sen när du får svar på tal, då säger du att det inte spelar någon roll om de är anonyma eller inte.
Backa gärna upp dina argument. :)
Och när det gäller att du är lite trångsynt, så är jag en till som håller med där.
MEN.. det bästa med att bestämma sig. Det är att man får ändra sig. Det gäller även dig. :)

Jag tänker inte dra upp mina sk Gringubbar... MEN... åter igen så har det varit dessa som ifrån start kämpat som en tung motpol mot de som avslöjat Terje. Hela tiden skall locket läggas på. Inget mer får komma fram.
Hur tänker de sk Gringubbarna tror ni? (gärna de som inte tillhör dem). Så att jag förstår. :)
Jag är nyfiken på sanningen, rättvisa och hur länge förövaren har levt detta dubbelliv.

Du missade visst "alias"....

/Leif
 
Tycker det verkar som om du och Leif har något personligt som ni borde försöka reda ut? Kanske lite mer privat? Ganska ointressant för oss andra faktiskt.

Sedan har nog dom flesta här, liksom dig själv inte varit så speciellt insatta i Hellesös göranden och låtanden. Alltså betyder det inte att alla på FS knyter handen i byxfickan till skillnad från hjältarna på Flashback. Det är ju bra att det finns de som sätter en ära i att hitta falska bilder och har kompetens att få det gjort. Men kanske beror det mer på att de flesta på FS inte är här av den anledningen i första hand. De flesta av oss är varken intresserade av den typen av detektivarbete eller har kunskapen om det. Däremot skulle jag tro att ett snitt av oss är mer bevandrade i fotografi än snittet på Flashback, och det kanske är anledningen till att vi hänger på FS istället för FB, vad tror du?

Hur som helst blir jag lite fundersam över dina inlägg: Vad vill du egentligen? Och vad tycker du konkret skötts felaktigt av FS i detta fall? Om man kollar dina foruminlägg så lyckas jag inte hitta något som tyder på att du heller varit särskilt misstänksam tidigare, eller ens tänkt på detta innan affären TH?

Hur som helst blir detta käbblande ganska tröttsamt i längden.
Det vi vet är att en snubbe på Jägareförbundet släppte bomben, och att folk på Flashsback har grävt fram bildbevisen. I den här tråden handlar väl ganska mycket om att dels länka till nya bevis och misstankar för att uppdatera alla fotointresserade. Och dessutom tycker jag att det finns några som funderar över hur det hela kunde ske, och vad det berodde på att så många (hela naturfoto Sverige uppenbarligen) kunde köpa dessa så (i efterhand) uppenbara falsarium. Det finns också en grupp "hyenor" som förmodligen deltar mest för att de tycker att det är kul att spotta lite på någon som gjort bort sig, inte speciellt unikt alltså.

Exakt... Jag tillhör "hyenorna" och du de "griniga gubbarna". Tror inte att någon diskussion med dig skulle leda till något kreativt. Tackar vänligt för inbjudan dock. Tack-tack! Ett bra tips för dig är annars att inte läsa i tråden om du ändå retar dig på att den fortsätter. Både tids och energibesparande, samt att hyenorna får ingen del av dig som byte. =)
 
Jo, så är det och det är väl det han lovat så jag ser inga problem med det.

Vad gäller Glörensen så står jag för vad jag skrivit och det är att han kunde ta de med Terje och bildexperter först.

Jag har varit med om många otroliga händelser i skogarna så för mej är inte ens lodjuret på en meter en omöjlighet och det är nog enda bilden som jag sagt nåt om och studerat lite mer. En vinterpäls på en Lo på sommaren är väl den klara antydningen till fusk och de som borde innebära en direkt kontakt med Terje innan bloggen. Bloggen hade ju han kunnat skriva ändå efter träffen med hänvisning att han pratat med Terje och att han nekat eller erkänt. Någon större brådska än så kan det ju inte varit? Mårdhund i norra Småland är ju inte någon omöjlighet då det finns järv ner mot Närke...

Jo visst har han svårt att få stöd och mycket jobb att förtjäna det men jag ger han heller stöd till de än att ständigt misstro han, enbart av mänsklig hänsyn.

/Leif

Än en gång väljer du att inte backa upp dina tidigare argument, men det är lugnt, har inga större förhoppningar.

Iden till en träff dök upp efter att bloggen hade skapats. När Gunnar lade upp bloggen var det knappt någon som backade han. Alla snackade skit om honom, om hur han vågade uttala sig så fräckt mot en av Sveriges ledande naturfotografer, utan direkta bevis, och så vidare. Han skrev aldrig heller att han hade några specifika bevis utan att han snarare tyckte det hela var rätt misstänksamt. Indicier. Hade du föredragit att allt hade hållts i dunklet? Du måste ju verkligen, verkligen inse att Terje försätter sig i nya knipor hela tiden då han drar den ena lögnen efter den andra. Men du väljer att ändå blint förlita dig på honom. Det är bra för dig, antar jag.

På tal om mänsklig hänsyn - du verkar inte visa särskilt mycket hänsyn för GG, ej heller inte för särskilt många i denna tråd.
 
......Jag är fortfarande rätt nyfiken på vem den anonyme journalisten är ...

Ja det kan man ju vara, men oavsett om det var en journalist, den som arbetade för mårdhundsprojektet och som ifrågasatte TH:s uppgifter och bilder redan i vintras, någon naturfotograf som börjat fatta misstankar (T.ex har Tore Hagman gått ut och sagt att han misstänkt TH för fejk redan förde detta) eller någon annan, så var det bra att sanningen kom fram till slut. Personligen tror jag att det faktiskt var en journalist, vem spelar mindre roll. Finns ingen anledning för Glöersen att ljuga om det som jag ser det. Är det inte rätt naturligt för journalister att leta fram såna här saker att skriva om, det var säkert ingen hemlighet att mårdhundsprojektledaren gått till länsstyrelsen och ifrågasatt. Kanske läste journalisten något protokoll från länsstyrelsen, eller något mejl (de är också offentlig handling) där ifrågasättandet framkom? Och sedan gav det ena det andra, när journalisten bad Gröelsen (den han såg som bäst skickad att bedöma saken) att titta på bilderna och uppgifterna i TH:s blogg?
 
"För mig är etiken mycket viktig"

"Mina bilder är alltid ärliga! De är aldrig förändrade ur sitt fotografiska ursprung och motiven är aldrig falska."

"Jag är ärlig och rak, med mina bilder och mina motiv – med mina budskap och mina intentioner. "

"Jag skulle aldrig få för mig att plocka bort eller lägga till detaljer i bilderna. Jag skulle aldrig frångå den fotografiska bildens ursprung. Det skulle äventyra bildens fotografiska förtroende. Även när jag fotograferar digitalt, arbetar jag på fotografiska premisser!"

"Det viktigaste är ärligheten - till dig själv och till dina bilder!"
 
Leif.

Just nu är min åsikt att du inte håller dig till sannngen. Om det skall kategoriseras som lögn eller som okunnighet är det upp tiill andra att bedömma.

Terja har INTE berättat hur länge och vilka bilder han har manipulerat! Inte heller varför han manipulerat bilder! Att försöka förtränga eller förminska detta skulle kunna räknas som historieförfalskning i klass med Terjes berättelser om lodjursmöten.

Att du som dig klanka ned på Flashback gör att jag, och troligtvis många andra seriösa naturfotografer, tappar allt förtroendet för både dig och dina bilder.

Däremot anser jag det mycket viktigt att du, ur min synvinkel, inkorrekta uppgifter får framföras av dig. Jämför gärna med förstasidan i denna tråd ;-)

Nu får du gärna berätta vilket inlägg av mej du citerar så jag kan svara...

Terje har talat om hur länge, vilka bilder och ska förklara mer senare Det räcker för mej.

Åsikter om alla mina bilder ligger i varje betraktares öga och det är deras unika rätt att tycka nåt eller inte om dom.

Jag har kollat första sidan och fattar inte riktigt vad du menar. Förklara gärna mer så kan jag nog ge ett svar...

/Leif
 
Du missade visst "alias"....

/Leif


Bara för humorns skull... Leif du är nämnd FB Leif. Sååå.. lite rolig läsning för dig och varför du är så ilsk på avslöjandets efterspel. =)
NÄSTAN så att man skulle tro att det är Terje himself som har ett par Alias.

Jag saxar ifrån FB :

"Leif Bength 2011-08-31 22:20
Rapportera denna kommentar
Fantastiska naturbilder a la Hellesö och som naturfotograf själv ser jag inga konstigheter i dom. Du kan inte ana om allt man får vara med om i naturen när man, till skillnad mot jägaren, får vistas där och "jaga" oavsett årstid och de Hellesö visar på sitt sätt är en del av vad man får uppleva, utan gömsle, även om jag inte får ens en bråkdel av de bilder han tar."


"2011-08-31 17:48 Leif Bength
Rapportera denna kommentar
Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.

Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.

Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..

/Leif Bength "


Översatt: Gringubbe. Får bli något framtida uttryck för wiki. *BLINK* ;)
 
Ja det kan man ju vara, men oavsett om det var en journalist, den som arbetade för mårdhundsprojektet och som ifrågasatte TH:s uppgifter och bilder redan i vintras, någon naturfotograf som börjat fatta misstankar (T.ex har Tore Hagman gått ut och sagt att han misstänkt TH för fejk redan förde detta) eller någon annan, så var det bra att sanningen kom fram till slut.

Ja, självklart. Bluffmakare ska avslöjas i största möjliga mån.
 
ztenlund:
Jag vill minnas att några av Ronges teser, grovt förenklat i alla fall, var:

Erkänn direkt
Be om förlåtelse
Kolla vem/vad som skadats och kompensera för detta
Påvisa vad du gjort för att detta aldrig kan upprepas
För fram detta på lämpligt sätt

Om ovanstående följs tror jag också att man kan ta loven av det allra värsta, i annat fall naglar man nog fast sig och kan nog räkna med att ingen släpper taget om bilan frivilligt...
 
Jag tror namnet på den anonyme journalisten/fotografen tidigare har nämnts men jag kommer tyvärr inte ihåg namnet.

Nej, Terje har inte berättat vilka bilder och hur länge det har pågått.

Eller, 2011, endast lodjursprojektet? Däremot tycker jag det är bra att någon tror på hans ord.
 
ztenlund:
Jag vill minnas att några av Ronges teser, grovt förenklat i alla fall, var:

Erkänn direkt
Be om förlåtelse
Kolla vem/vad som skadats och kompensera för detta
Påvisa vad du gjort för att detta aldrig kan upprepas
För fram detta på lämpligt sätt

Om ovanstående följs tror jag också att man kan ta loven av det allra värsta, i annat fall naglar man nog fast sig och kan nog räkna med att ingen släpper taget om bilan frivilligt...

Om ovanstående hade följts hade varken händelserna eller dominoeffekten blivit lika rejäla. I alla fall ettan. Den i mina ögon den absolut viktigaste tesen.
Tvåan har han följt.
Trean, fyran, femman har jag inte sett någon tillstymmelse till än.
 
Bara för humorns skull... Leif du är nämnd FB Leif. Sååå.. lite rolig läsning för dig och varför du är så ilsk på avslöjandets efterspel. =)
NÄSTAN så att man skulle tro att det är Terje himself som har ett par Alias.

Jag saxar ifrån FB :

"Leif Bength 2011-08-31 22:20
Rapportera denna kommentar
Fantastiska naturbilder a la Hellesö och som naturfotograf själv ser jag inga konstigheter i dom. Du kan inte ana om allt man får vara med om i naturen när man, till skillnad mot jägaren, får vistas där och "jaga" oavsett årstid och de Hellesö visar på sitt sätt är en del av vad man får uppleva, utan gömsle, även om jag inte får ens en bråkdel av de bilder han tar."


"2011-08-31 17:48 Leif Bength
Rapportera denna kommentar
Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.

Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.

Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..

/Leif Bength "


Översatt: Gringubbe. Får bli något framtida uttryck för wiki. *BLINK* ;)

Tack för komplimangen "gringubbe". Gillar den faktiskt :)

Tack oxå återigen för reklamen, tredje gången nu :))

Om "alias" får du ju tro vad du vill och gärna jämföra mina bilder med Terjes oxå. Du kanske t.o.m hittar nåt "fejk" :))) Varför inte prova återkomma! Mer reklam är aldrig fel även om jag aldrig bett om det...men vill du så inte mej emot ;-)

/Leif
 
Leif Bengt , du skrev tydligen detta?

"Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte.."

Står du för det idag? För det är ju jaktvårdskonsulenten (rätta mig om jag har fel i hans post/titel) på jägarförbundet Gunnar Gröelsen du menar, eller hur? Är inte det en föroläpning? Tror du verkligen inte att han inte utnämnts till det han jobbar med pga sina meriter och erfarenheter? Tror du han gjorde detta bara för att synas, och tror du verkligen inte han kan sin sak?
 
Otroligt underhållande tråd! Att svenska fotografers göranden och låtanden blir till internationella nyheter tillhör inte vardagen.

Det torde vid denna tidpunkt vara fullständigt uppenbart för alla att Terje Hellesö är fotografins Uri Geller, och därmed lika förbrukad som nämnda skedböjare. Om Terje så fotograferar en lodjurshonas slickande av sitt eget arsle på ett zoo kommer det krävas statliga kontrollanter för att verifiera äktheten i fotot. Att döma av Terjes facebookinlägg, som återgetts på Flashback, verkar Terje inte ha insett detta. Tragikomik bara där.

Tidigare i tråden angav ett antal skribenter att det förvisso var illa att Terje terjat, men att det minsann inte gick att jämföra med folkmord och systematisk våldtäkt. Självklart är det så, men i det lilla universum vi nu befinner oss i (det fotointresserade Sverige) har Terje Hellesö ertappats med sina fingrar i den största av kakburkar. Han har dessutom haft mage att själv raljera över människor som använt sig av Photoshop.

Vad gäller Flashback finns det en mängd missuppfattningar på detta forum. Flashback är Sveriges, med bred marginal, största forum. Det finns mer än en halv miljon registrerade användare. En del tycks tro att Flashback är en nyhetsförmedling med egna reportrar (såg någon rangordna källor enligt någon bisarr logik). Det är ett DISKUSSIONSFORUM! Ett forum där snart en tiondel av befolkningen är registrerad.

Jag har en viss förståelse för att fotointresserade människor har låtit sig luras av denne karismatiska Terje. Han har uppenbarligen varit skicklig på att sälja in sig själv. Vad jag däremot inte förstår är personer som tycker att enough is enough. Terje kan själv avsluta den här diskussionen genom att öppet förklara var han har fuskat. Det gör inte Terje. Terje pratar om att komma tillbaka.
 
Leif Bengt , du skrev tydligen detta?

"Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte.."

Står du för det idag? För det är ju jaktvårdskonsulenten (rätta mig om jag har fel i hans post/titel) på jägarförbundet Gunnar Gröelsen du menar, eller hur? Är inte det en föroläpning utan dess like? Tror du verkligen inte att han inte utnämnts till det han jobbar med pga sina meriter och erfarenheter? Tror du han gjorde detta bara för att synas, och tror du verkligen inte han kan sin sak?

Jag menar alla, inklusive de som gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte.

(Hade du citerat mer så hade du även fått med varför)

Jo, jag står för det, varför inkluderat.

/Leif
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS