Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återgående exponeringskompensation? Varför inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej på er,
Jag har ofta undrat varför det inte görs kameror som kan programmeras så att exponeringskompensationen nollställs efter t.ex. att kameran stängs av eller tio minuter efter senaste exponering. Det är lätt att glömma att nollställa och hur många vill egentligen ha en permanent felexponering? Vad säger ni?
Trevlig helg!
/Janne Kellgren
PS. Problemet är ju inte jättestort, men det gäller väl egentligen många små problem i den kameratekniska svängen? DS.

Har funderat på detta också. Det är säkert så att många tycker tvärtom - så varför inte göra det konfigurerbart! Jag skulle ställa in så att om kameran har varit avstängd (inte sovandes) så ska exp. comp. och ISO "nollställas" (i sin tur till sättbara värden förstås).

/

Hej

När tex jag fotar flygande fågel mot blå himmel så ställer jag ofta kameran på + 1/3 som exponeringskompensation. Kameran stängs av efter 1 min och när tex sparvhöken flyger rakt emot en så vill man ju har kvar + 1/3, hinner inte ändra. Släpper man inte in mer ljus ä'r risken att bilderna blir för mörka.

Tex

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/66851713

Så jag är nöjd som det är.

MVH

Omar

Gör det till en vana att nollställa ISO och exponeringskompensation när du fotat färdigt för stunden. Jag har inte riktigt fått in vanan själv ännu, men det borde inte vara så svårt;-)

och spegeluppfälning och tidsbildtagningen och blixtkompensationen och vitbalansen och brusreducering och om externa blixten ska blixtra...
Det är mycket som kan bli fel, men jag jobbar på att ställa tillbaka allt alltid, men tyvärr är jag långt därifrån

Läste just på Ken Rockwells sida hur han alltid gör en reset av sin D200 det första han gör. Specialinställningar behålls men "stora" saker som vitbalans och ISO m.m. Kanske är en vettig strategi?

erro.se skrev:
Läste just på Ken Rockwells sida hur han alltid gör en reset av sin D200 det första han gör. Specialinställningar behålls men "stora" saker som vitbalans och ISO m.m. Kanske är en vettig strategi?
Ja, det tror jag absolut. Åtminstone när man slutar fota "för stunden", det vill säga stänger av kameran för natten, eller om man byter miljö under fotandet. Men då gäller det nog också att ha rutin på att snabbt som ögat ställa in kameran rätt när man slår på den igen.
Det finns ju massor av inställningar att bråka med, men för mig som har en kamera utan dedikerade knappar för allt utanpå kameran så brukar jag försöka nollställa (till vad jag anser vara "default") åtminstone de grundläggande sakerna.

-Ljusmätning
-ISO (även stänga av auto-ISO)
-Exponeringskompensation

Extremt enkelt, men det är så jävla lätt att glömma kameran på ISO 1600 om man varit ute på kvällen. Sen försöker jag också kolla allt sånt när jag slår på kameran.

Edit: Vitbalansen har jag alltid på auto, då jag tycker att den i 90% av alla fall ger rätt resultat; dessutom fotar jag uteslutande i RAW.

Tack för alla inlägg. Det verkar som att ingen anser att det skulle störa att få möjligheten att få ljusmätning, expkomp och ISO automatiskt återställt till utgångsläge efter en viss vald tid. Borde vara lätt att fixa med programvara. Hemläxa till tillverkarna?
MVH
/JK

mange78 skrev:
Var styr du det, utan att slå av blixten?

Nu vet jag att det här är Canon-forumet men hos Nikon finns det en funktion på blixten, iaf SB800, att "stänga av" blixtrandet och bara få ex-vis stödljus. På D200an kan man även programera så att Func-knappen, om den hålls in, avaktiverar externa blixten. Troligtvis finns motsvarande funktioner även på Canon. Men var, det är en annan fråga ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto