Annons

Ögonkorrektionslins

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Sedan år tillbaka har min FE2 varit försedd med lins + 0,5D. Nu vill ett barnbarn på 10 år börja använda kameran och min fråga till Fotosidan är vilken lins jag bör anskaffa. Barnet har med all säkerhet normal syn. Vilken lins satt på kameran som standard då den en gång köptes? Det kanske t.o.m. är så, att någon av Er har en lins liggande som skulle kunna passa, jag vill då köpa den.

Nya knappceller är inköpta liksom s/v film. Tid, hål och ISO klarar hon och vill gärna ha kameran på stativ.

per

Om jag inte är ute och cyklar så brukar standardkorrigeringen ligga på -0,5 eller nåt sånt. De flesta med normal syn kan använda detta, men inte +0,5. Är man lite närsynt så är det också negativ dioptri man ska ha.

Jag har själv kontaktlinser på -0,75 respektive -1,0 och jag har inga problem att fokusera i sökaren med samma inställning, med eller utan linser. Så det är nog inte jättenoga om man inte har större synfel. Det blir bara lite olika ansträngande.

Prova att ta bort linsen och kolla om barnbarnet ser skarpt i sökaren. Då är det ju plusminus noll.

Lisa, som barnet heter, ser skarpt utan lins. Vilken lins bör jag försöka få tag i som passar henne? För det är väl så, att kameran bör ha en sådan som skydd mot inträngande skräp? Du anger - 0,5 och det är nog ett bra val. Någon som vill sälja en sådan till oss?

per

Har hon normal syn behöver hon ingen lins utan det är bara att ta bort den. Kanske/troligen fanns det en tom ring när kameran var ny men den fyller ingen annan funktion än att dölja gängan och/eller att hindra glasögonlinser av repkänslig plast från att komma i direktkontakt med gängan men det är ju inte aktuellt i det här fallet.

Kanske inte

Har hon normal syn behöver hon ingen lins utan det är bara att ta bort den. Kanske/troligen fanns det en tom ring när kameran var ny men den fyller ingen annan funktion än att dölja gängan och/eller att hindra glasögonlinser av repkänslig plast från att komma i direktkontakt med gängan men det är ju inte aktuellt i det här fallet.

Vill minnas att man på FE och Fm-kamerorna helst skulle ha denna lins monterad eftersom det annars letade sig in damm i prismahuset! Men det gick ju att fota utan men det blev dammigt i sökaren efter ett tag!

Tack för råd Martin och Lennart.

Den absolut första bilden från Lisa/FE2 i s/v skall Ni få ta del av så småningom. Först måste dock morfar agera i mörkrummet och fota av bilden digitalt.

Damen ifråga har en liten digitalkamera men verkar vara mer intresserad av analog fotografering, förmodligen beroende på att en vägg i hennes hem är klädd med gamla s/v förstoringar som hon beundrar.

Anders, menar Du skanner? I mörkrummet får vi ju inte fram mer än ett negativ. Nästa steg är ett positiv vilket kan skannas (och med dyrare utrustning kan man kanske även skanna negativ). Men skrivare - när anser Du att den skall användas? Den behövs ju inte för att på forumet visa en första bild.

Lite missinfo här.
Nikon har inte 0 som standard i sin asökare utan -1 (linser finns som heter just 0 och detta är en positiv lins, det normala omärkta okularglaset som är en ett planglas bibehåller -1).

Dessa okularglas är en detalj som ofta saknas på kameror som frlorerar på marknaden tyvärr, och brukar kosta en del att köpa nya. Billigaste/mest prisvärda lösningen är att få tag i ett lite slitet (dvs billigt) FM-hus som har glaset kvar och byta mellan de två kamerorna beroende på viljen hon vill använda. (En helt egen kamer har ju sin charm det med och behöver ju inte kosta mer än runt 300kr om du hittar ett lagom slitet exemplar som dock är fullt funkis)

Okularglas

Jag har använt min FM utan okularglas sedan -87 då jag köpte den beg i detta skick. Sedan har den varit med några varv runt jorden utan skyddande väska. Visst hamnar det damm i prisman så småningom, men det är inte särskilt störande. Det syns ju som tur är inte på bilderna. Vid normalt användande klarar man sig många år utan att några större mängder damm letar sig in. Och som sagt, en gammal FE, FM eller liknande kostar inte så mycket idag.
Då och då dyker det förresten upp okularglas på tradera för några tior.

Ja Anders, i så fall har Du rätt, men vi har inte på långa vägar kommit så långt ännu. Innan dess hade jag nog tänkt mig att vi så saktliga skulle närma oss mysteriet i mörkrummet, inledningsvis gäller det laddning av film i dosan o.s.v.

Men jag saknar fortfarande en korrlins -0,1. Men enligt ett tidigare inlägg verkar det fungera utan, just för ett barn, eller en medelålders herre.

Idag fick jag tag i en korrlins -0,1. Den är ny och låg i en låda som var på väg till tippen. Pris fyrtio kronor.
Så nu har jag skaffat en skrotfilm för laddningsövning, en Tri-X och en halv liter Ilfosol 3. Fix har jag. Och ikväll börjar Lisas fotoäventyr.
Flaskan har ingen uppgift om framkallningstid för Tri-X, däremot för T-max 400. För den anges 6 min / 1:9. Någon som vet tiden för Tri-X? Om inte får vi väl prova oss fram.

ANNONS
Götaplatsens Foto