Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ögonreflexer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bitzy

Medlem
Vad behövs för blixt för att undvika ögonreflexer på katter?
Tar mycket bilder på katter och får alltid ögonreflexer (röda på dom blåögda och gula på grönögda) och detta vill jag komma undan. Måste det vara en extern blixt som kan vinklas i olika lägen eller går det bra med någon billigare extern blixt?
Kan ingenting om externa blixtar över huvudet taget... Ska köpa en ny kamera och just nu ligger Olympus c-5060 wz bäst till, kollade då på två olika externa blixtar till denna kamera och den som gick att vinkla är ju lika dyr som kameran nästan...!!!
 
Jepp, det behövs helt klart en extern blixt...att det blir reflexer beror ju på att ljuset från blixten går FÖR rakt in i ögat och reflekteras ut igen och in i linsen på kameran, ju längre ifrån linsen blixten står desto större vinkel.
 
Jo så mycket har jag fattat, att det krävs en extern blixt... ;-)
Frågan är ju bara vilken som krävs...
 
Måste det vara en olympus blixt eller funkar det med andra märken också? Hur vet man vilka blixtar som funkar och inte..? *förvirrad*
 
Jag har en Olympus 5060 med den enklare blixten (den som ej går att vinkla) samt katt...

Bilder med den externa enklare bilden blir klart mycket bättre än om du använder den inbygda blixten. Dock så blir det nog ännu bättre om man har den dyrare blixten som är vinkelbar. Tror dock att det räcker med den enklare för de flesta. Till den ingår en vidvinkel "plastbit" som sprider ljuset på ett bra sätt.
 
Okej, tack! :)
Hur är kameran för övrigt, måste ju fråga nu när jag äntligen hittat någon som har den... ;-)
Är lite osäker på om jag ska köpa den kameran eller inte men den verkar prisvärd tycker jag, är annars inne på minolta A2 eller kanske Canon PowerShot Pro1 fast då ryker hela kamerabudgeten och inget finns över till tillbehör... :-/
 
Kameran är bra som kompaktdigital. Flera tester och användare har gett den mycket bra betyg. Jag har köpt till den externa blixten plus en telekonverter för att få lite mer optisk zoom. Vidvinkelzoomen ligger på 27 (eller var det 28 mm) och det är bra mycket mer än många andra som ligger på 35-40 mm. Bra för nära bilder men 4 ggr zoom är lite klent ibland (därför köpet av telekonverten). Så vilken du köper beror på vad du skall ha den till.

Jag har den idag som ett komplement till min Nikon D70 systemkamera. 5060 är rätt liten och nätt för sin klass och är inte alls så plastig som många andra kompaktkameror. Har nästan lika mycket inställningar i 5060 som i en DSL-kamera.
 
Det jag tar mest kort på är djur, närbilder på främst katter och reptiler som oftast är ganska avvägda men jag vill också att kameran ska hinna fånga ögonblicksbilder, hoppande/lekande katter och så... Kameran ska ta kortet direkt jag trycker på avtryckaren, vill inte ha någon fördröjning...
Förutom ovanstående blir det mest "vanliga" familjefoton och naturfoton, både makro och landskap.
Kan kameran passa mig då?
 
Tack så mycket, det lutar väldigt starkt åt den... :)
"Bara" att försöka komma underfund med tillbehören också...
 
Beträffande användande av andra märken av blixtar till Olympus.

Jag har en Olympus C5050 och har använt Metz MZ-54 och MZ-70 med gott resultat.
Använder även båda dessa blixtar till min Canon EOS-kamera då Metz har ett system med utbytbara blixtkontakter.
Min olympus fungerar mycket bra både i manuellt- och TTL-läge med båda dessa blixtar.

Ta gärna en till på metz hemsida:
http://www.metz.de/en/photo_electronics/empfehlung.142.html

Välj kameratyp, tillverkare och modell så får du information om vilka blixtar som fungerar till till den kameran och vilken adapter som behövs.

mvh
/Per
 
Tack! Jättebra ju!
Men hur fungerar detta med adapter? Vad är det? Jag kan som sagt absolut ingenting om externa blixtar...
 
ANNONS