Annons

Öka färgmättnad i cs2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke H

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en bild som är fotad i jpg och jag undrar hur jag kan öka färgmättnaden på ett enkelt sätt.

MvH
Jocke

ibland påverkas även ljusheten i olika färger i bilden av färgjusteringen och det är inte alltid önskvärt.
då ändrar man blandningsläget på justeringslagret till färg.
då påverkas bara färgen i bilden och inget annat.

samma sak gäller om man vill lägga på en nivåjustering men inte samtidigt påverka färgerna. då fungerar blandningsläge luminicens på nivåjusteringslagret alldeles ypperligt.

det är ett bra "trix" som jag använder jämt.

det kan man säkert oxå göra. skillnaden är nog liten.
jag tänker som så att det är färgerna jag vill påverka med mättnaden, alltså ställer jag blandingläget i färg. då vet jag att bara färgerna påverkas av mättnaden.

aha.. du menar så.. fast är det inte mättnaden du vill ställa med mättnaden.. ;D
jag vet ju inte riktigt hur de där funkar... jag bara chansar.. =D

om jag nu, som exempel, är ute efter att få en betydligt blåare nyans över hela bilden och använder mig av tex. nyans/mättnad - nyans, eller blanda kanaler (blanda kanaler använder jag oftast ifall jag inte är helt nöjd med vitbalansen, jag jobbar ju uteslutande med jpg) och inte vill att bilden dessutom ska bli ljusare eller mörkare på kuppen, så blir det helt fel resultat om jag använder blandingsläge mättnad. för det är ju färgerna jag vill ska påverkas, inte mättnaden.
testa gärna själv och se vad som händer. det är alltid bra att testa sig fram och se med egna ögon.

även om det _just nu_ från början handlade om färg_mättnaden_, så har inte blandningsläget mättnad egentligen något direkt med saken att göra, om det i första hand är färgerna som ska ändras på.
så läge mättnad funkar ok till en färgmättnadsändring, men inte när man ska ändra tex. nyans.
hängde du med?

däremot funkar mättnad till en massa annat skoj.
det är som sagt bara att leka på och se vad man kan utnyttja för kul för att få olika (ibland oförväntade) resultat.

Senast ändrad:
Hej!

Det blir lite förvirring ibland i samband med översättning av termer till svenska.
Som jag har tolkat det, rätta mig någon om jag har fel, används ibland termen "färg", ibland termen "nyans" om samma sak, nämligen just "nyans", "hue" på engelska. Den svenska termen "mättnad" betyder däremot alltid "mättnad", "saturation" på engelska.

Det som rör till det lite är alltså att man överhuvudtaget använder termen "färg" istället för "nyans" ibland. "Färg" är ju ett väldigt vitt (ursäkta ordvitsen) begrepp, och kan betyda så väldigt många olika saker i det vardagliga språket. Det är därför, i mitt tycke, inte en särskilt lämplig term i samband med bildbehandling. Det är bättre med mer precisa termer, som "nyans" och "mättnad".

Mvh.
Lasse C

blandningsläget färg heter color på engelska.
justeringen nyans/mättnad heter hue/saturation på engelska.
översättningen borde väl således vara helt korrekt?

Vill bara passa på att tacka Christel för detta otroliga tips -det blev plötsligt så enkelt att göra stora förändringar av både ljushet och färg:D

Dadigan skrev:
Vill bara passa på att tacka Christel för detta otroliga tips -det blev plötsligt så enkelt att göra stora förändringar av både ljushet och färg:D
ja, visst är det lite fiffigt?
ger betydligt större kontroll över färger och kontrast när man redigerar sina jpg.

Estethia skrev:
blandningsläget färg heter color på engelska.
justeringen nyans/mättnad heter hue/saturation på engelska.
översättningen borde väl således vara helt korrekt?

Hej!

Jo visst, det är helt rätt översatt. Jag bara tycker att det rör till det och lätt skapar förvirring när det används en så pass vag term som "färg" i ett bildbehandligsprogram.

Blandningsläget Färg är ju inte detsamma som något av blandningslägena Nyans, Mättnad eller Luminans, så något måste det ju heta. Nyans/Mättnad t ex tycker jag hade varit ett mer korrekt beskrivande namn för blandningsläget, utifrån dess funktionen, men det är Adobe som bestämmer.

Mvh.
Lasse C

njaeee... jag håller nog inte med dig. jag tycker ordet color/färg på blandningsläget är klockrent beskrivande. men det är jag det.. och adobe. ;)

Estethia skrev:
njaeee... jag håller nog inte med dig. jag tycker ordet color/färg på blandningsläget är klockrent beskrivande. men det är jag det.. och adobe. ;)
Hej, Christel!
Jag tror nog vi egentligen är överens i sak, eftersom vi båda förstår hur blandningsläget Färg fungerar. Sedan det där med ord och deras innebörd, där har man ibland lite olika uppfattning.

BengtJohnsson skrev:
Jag fick en aha-upplevelse av kapitel 5.3 Relating HSV to RGB
i http://gimp-savvy.com/BOOK/
Tack för tipset, Bengt!
Jag har länge tänkt att jag ska få ändan ur vagnen någon gång och testa GIMP, och det där verkar ju vara en jättebra sida.

Tänk om Adobe ville göra en liknande för Elements. Manual och hjälp till Elements 5 lär vara bättre, men till mitt Elements 3 suger den så man får hålla i hatten framför datorn (om man hade haft någon).

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
Tack för tipset, Bengt!
Jag har länge tänkt att jag ska få ändan ur vagnen någon gång och testa GIMP, och det där verkar ju vara en jättebra sida.

Tänk om Adobe ville göra en liknande för Elements.

Jag läser tutorials till de flesta bildbehandlingsprogram, utan att bry mig om vilka tips som hör till vilka program. Just nu går jag genom PWP-tips på dl-c.com och normankoren.com Så gott som alla tips funkar till så gott som alla program. Någon gång skall jag kanske bestämma mig slutligt för Gimp. Kanske. Men ytterligare 26 dagar skall jag testa PWP.

Edit: ...Och PWP kan redigera inte bara i RGB-läge, utan direkt i både HSV- och HSL-läge. Det är tufft!

Senast ändrad:
BengtJohnsson skrev:
Just nu går jag genom PWP-tips på dl-c.com och normankoren.com Så gott som alla tips funkar till så gott som alla program.

Hej, Bengt!

Återigen, tack för sidtipsen! Vilka kanonsajter! De hade jag inte en aning om tidigare. Internet är stort.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto