Annons

Önskelista på funktioner till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lite lustigt ...

I stort sett varje gång någon påbörjar en tråd kring tankar nya funktioner som skulle kunna finnas i kommande kameror så utvecklas det nästan alltid på samma sätt ... :)

- Någon eller några rackar ned på eventuella föreslagna nya funktioner enligt principen "jag behöver inte eller förstår inte nyttan med den funktionen, alltså är den onödig"
- Någon eller några berättar att den där funktionen har redan märke Xxx, så märke Yyy som inte har den är snåla, dumma i huvudet och är enbart ute efter att ruinera sina kunder. Dessutom gör de fula kameror och har fotsvett.
- Någon eller några förklarar lite grötmyndigt att fotografi är minsann konst och då är all teknisk utveckling av ondo, eller i alla fall helt onödig och man kunde minsann ta fina bilder på farfars tid

Blir inte det här lite tjatigt i längden? Kom med egna förslag istället! :)

+ - + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - +

Så, mina förslag till funktioner i kommande Nikon-kameror. Många av mina förslag riktar sig huvudsakligen till proffs- eller prosumerkameror, men några kan nog gälla alla kameror.

- GPS är givet. Håller med FlyerOne om att metallhus i det läget är problematiska, men man kan ju i så fall ha en extern antenn i de husen - berör ju mest det större, tyngre och dyrare husen så där kan man nog leva med den extra lilla krångelfaktorn. Nikon har ju historiskt varit ganska framåt med GPS (redan D2x stödde det), men nu på sistonde verkar de ha glömt bort saken

- Trådlös kommunikation, wifi är nog det enklaste och mest allmängiltiga. Givetvis skall det vara inbyggt. (Åter kan jag hålla med FlyerOne att Nikons nuvarande wifi-implementering känns som rena rånet - 8000 kr för en lösning som består av några få billiga komponenter och nätt och jämnt kändes modern när den presenterades för 4 år sedan ...) Här finns det så mycket nya funktioner man kan lägga till: trådlös radiobaserad styrning av blixtar. Trådlös fjärrutlösning av riggade kameror. Synkning av klockan mellan flera kameror (ett elände idag!).

- Pekskärm (som självklart går att spärra) där man bland annat kan organisera egna snabbmenyer (egna menyer finns till en del idag, men halvhjärtat och klumpigt). Här kan kameratillverkarna lära mycket av Apple/Google (Ios/Android) kring hur man bygger enkla intuitiva gränssnitt.

- Fler programmerbara knappar och rattar - här är Olympus de enda som fattat. Deras E-3 och E-5 är föredömliga med hur man själv kan bestämma var och hur man vill styra saker.

- USB-port där kameran är USB-host så vi kan koppla in externa enheter till kameran - hårddisk för att säkerhetskopiera bilder från korten, en extern digitaliseringsplatta för de som vill snabbprocessa bilder direkt i kameran, litet tangentbord för den som vill kunna skriva in captions (varför redigera direkt i kameran kanske någon undrar? Jo, det blir allt vanligare att direktpublicera direkt från kameran idag. Googla efter "Shoot it Live"). En sådan här usb-port blir suverän för tredjepartstillverkare som vill kunna skapa smarta tillbehör till kameror.

- Jag håller helt med om bättre och mer lättjobbad Picture Control - grymt smidigt att ha färdiga profiler för en rad situationer, men bökigt att skapa dem (fast Canons verktyg är, tro det eller ej, ännu värre ;)

- Utbytbara grepp på i alla fall de dyrare proffskamerorna. Jag kan för en måttlig summa pengar måttbeställa vandrarkängor eller slalompjäxor - men yrkeskameror för 50000 kronor görs enligt principen "one size fits all": Newsflash. Människor har olika stora händer. Det kan få vara så att man måste lämna in kameran på service för att byta grepp, men bara det går ...

- Gradering av bilder (0-5 stjärnor) direkt i kameran. Canon 60D har det redan, kompatibelt med de flesta efterbearbetningsprogram. Spar tid för stressade fotografer.

- Som någon annan förslog, och ihopkopplat med usb-porten jag nämnde innan: Öppna upp för tredjepartstillverkare att bygga appar! Tänk om Elinchrome, Profoto eller Broncolor kunde bygga appar som styrde deras blixtar via Nikons blixtar ... Eller via Wifi. Eller om man kunde (enklare och trådlöst) fjärrstyra och ställa in sin kamera via sin mobil. Eller som sagt skriva in captions och andra ITPC-data via mobilen. Eller om någon kommer på ett mycket tydligare och snyggare menysystem ... Osv.

open source

Jag tror att den tillverkare som låter mjukvaran i kameran vara open source kommer revolutionera marknaden.

Om marknaden är mogen för det så kommer det bli en jordbävning som får alla att säga "det har även vi på gång" eller så kommer de flera år senare känna sig efterseglade. Om det inte finns mognad ännu blir det platt fall och sen kommer det några år senare ändå - som med Jan Boklöv och nya backhopparstilen.

Jag har börjat kika på HDR och tycker inte min nikon D300 direkt har nån vettig lösning för ta en serie bilder med olika exponeringar utan att behöva rubba kameran allt för mycket.

Bracketing + Intervall timern är enda lösningen och en enda röra. Först ställa in fokusen, pilla i menyerna, därefter kicka igång med OK- knappen.

Jag vilja ha bättre lösning med att först fixa bracketing + intervalltimern inställningarna, fokusera, och därefter klicka på antingen OK-knappen i intervalltimern menyn eller på slutarknappen. Om det heter slutarknappen, den som man vanligen trycker på för ta bilder.

Som det är nu så är det bara en enda röra då man tvingas pilla på kameran (menyerna) för mycket för att kicka igång serietagningarna.

Jag har börjat kika på HDR och tycker inte min nikon D300 direkt har nån vettig lösning för ta en serie bilder med olika exponeringar utan att behöva rubba kameran allt för mycket.

Hade det gått att skriva appar för den hade det varit löst.

Det hade bara varit att få kameran att ta X antal bilder med Y skillnad i exponering (och varför inte en svart ruta efter varje serie?) när man trycker på avtryckaren.

Fast jag tycker det ska bi roligare när sensorernas DR blir såpass bra att man bara behöver en exponering :)

Jag skulle vilja ha det så att när man fotar med auto-iso så ska man kunna använda tumhjulet för att kontrollera vilken den längsta tillåtna slutartiden ska vara. Skulle vara grymt praktiskt imo!

AutoISO

En del av er har nämnt Auto-ISO men ... när använder ni det?
I mitt fotograferande använder jag aldrig den funktionen men glömde ställa om från 3200 till 100 när jag gick från en mörk kyrka till ett solbelyst torg och riset i luften blev till en myggsvärm runt brudparet.

I mitt fotograferande använder jag aldrig den funktionen men glömde ställa om från 3200 till 100 när jag gick från en mörk kyrka till ett solbelyst torg och riset i luften blev till en myggsvärm runt brudparet.

Jag använder auto-ISO i stort sett alltid, utom när jag använder stativ eller blixt.

Jag har det "alltid" påslaget så den börjar skruva upp iso när slutartiden blir för lång 1/30s (har jag oftast) maxar iso:t till 800 (vill inte gå högre på min D80)

Stänger av det när jag kör manuellt men kör normalt P eller A-läget.

Nästan alltid utom i studio eller situationer när jag av någon anledning inte litar på ljusmätaren; i studio eller trixiga ljuslägen. Tack vare det låga bruset i min kamera behöver jag inte bry mig om ISO. Väldigt behagligt.

Precis så ja. Jag tänker mig att det är just därför finurlig japan har uppfunnit funktionen.

Med stillastående menar jag motiv som inte är racerbilar eller galopphästar. Med mörker menar jag ISO 6400 bländare 2,8 och 1/50 sek.

Handhållet och tyvärr utan VR på 24 - 70. Ännu. Det är en önskvärd funktion till förresten.

/b

Jag har auto-ISO på i princip hela tiden. Kombinerar det med A-läget på kameran i 95% av mina bilder förmodligen. Tror jag har tidsgräns satt till 1/80 och låter ISO pendla mellan 200-6400 på min D700.

I dagsljus gör det förstås ingen nytta, men heller ingen skada. När man däremot som jag ofta fotograferar handhållet, utan VR, i halvtaskigt och varierande ljus så vill åtminstone jag ha så lågt ISO som möjligt med tanke på brus samtidigt som jag vill ha slutartider som inte ger skakningsoskärpa. Auto-ISO ger mig det, men skulle kunna fungera ännu bättre om det dessutom tog hänsyn till den aktuella brännvidden.

Tore, är det verkligen så svårt för dig att förstå att andra människor fotograferar på sätt som du kanske inte gör, och som därmed har nytta av funktioner som du inte har? "Stativ" säger du då säkert, men nej, jag vill gärna ha friheten och snabbheten som handhållet ger. Men visst, ibland använder jag stativ, och då går jag över till manuell lägsta ISO.

Jag har auto-ISO på i princip hela tiden. Kombinerar det med A-läget på kameran i 95% av mina bilder förmodligen. Tror jag har tidsgräns satt till 1/80 och låter ISO pendla mellan 200-6400 på min D700.

I dagsljus gör det förstås ingen nytta, men heller ingen skada. När man däremot som jag ofta fotograferar handhållet, utan VR, i halvtaskigt och varierande ljus så vill åtminstone jag ha så lågt ISO som möjligt med tanke på brus samtidigt som jag vill ha slutartider som inte ger skakningsoskärpa. Auto-ISO ger mig det, men skulle kunna fungera ännu bättre om det dessutom tog hänsyn till den aktuella brännvidden.

Tore, är det verkligen så svårt för dig att förstå att andra människor fotograferar på sätt som du kanske inte gör, och som därmed har nytta av funktioner som du inte har? "Stativ" säger du då säkert, men nej, jag vill gärna ha friheten och snabbheten som handhållet ger. Men visst, ibland använder jag stativ, och då går jag över till manuell lägsta ISO.

Jag har min D700 inställd på precis samma sätt med 24 - 70 monterat för vardagsbruk. Kul att träffas, erro...

Det är inte så att situationen kräver först en bild på 70 mm 1/70 och sedan en bild på 300 mm 1/300 uran om jag ligger på ISO 200 vid 1/70 behöver ju ISO vara runt 800 för att få 1/300. Då måste jag gå in och ändra ISO varje gång jag zoomar för att ligga på så lagt ISO som möjligt.

Det är inte så att jag inte kan ändra manuellt, det vore bara bekvämt att slippa. Angående objektivet var det bara ett hypotetiskt 70-300, med vr är det samma sak fast med längre tider vid samma brännvidd.

Snälla Tore, gör inte allt som står i din makt för att inte förstå vad folk menar. Alla andra förstår ju.

Jag suktar efter en vridbar och/eller löstagbar LCD, eftersom jag pysslar mycket med landskaps- och makrofoto. Men det känns väl inte allt för sannolikt att det ska dyka upp på någon av Nikons seriösare systemare.

Varför finns det ingen kamera där man kan vinkla pop-up-blixten upp eller ner? Borde ju vara extremt enkelt att konstruera.

Jag suktar efter en vridbar och/eller löstagbar LCD, eftersom jag pysslar mycket med landskaps- och makrofoto. Men det känns väl inte allt för sannolikt att det ska dyka upp på någon av Nikons seriösare systemare.

Rackarns va coolt med en löstagbar LCD där data skickas via wifi eller bluetooth.
Sedan är ju steget kort till att kunna köra en app på datorn, ipad eller så oxo.

ANNONS
Götaplatsens Foto