Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Över- och underexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

SIRIM

Aktiv medlem
Hej, har ett problem med pappas relativt nya Powershot S95. När man fotograferar i manuellt läge och har ställt in bländare och slutartid verkar allt frid och fröjd och bilden se lagom exponerad ut på skärmen. Men när man sedan trycker av så ställer kameran själv in exponeringskompensationen. Det fungerar inte att ställa in den själv (absolut ingenting händer när man trycker på knappen) vilket medför att bilden blir antingen över- eller underexponerad.
Den underliga är att den i redan bra ljus (t.ex. utomhus) ställer in den på +1 eller +2 så att en redan ljus bild blir helt vit, och i dåligt ljus ställer den in den på -1 eller -2 så att bilden blir helt svart.

Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Nu har jag inte använt någon sådan kamera, men på en Canon brukar det inte finnas någon exponeringskompensation i manuellt läge.

Är det inte snarare så att kameran har en skärmsökare, som visar bilden någorlunda rätt exponerad, för att du ska kunna se vad du riktar kameran mot, men när du sedan trycker av får du en exponering av bilden du tar som motsvarar hur du har ställt tid och bländare, och den inställningen är helt åt helsike?

Har funderat på detta också, och det beror säkert delvis på mig, Men jag har mixtrat med både bländare och slutare för att få en bättre kombination, men den gör så nästan hela tiden. Det finns en liten mätare på skärmen som visar exponeringskompensationen. Innan man trycker ner avtryckaren står den mätaren i mitten, men sen när man trycker ner avtryckaren halvägs för att låsa fokus, så hoppar mätaren till antingen plus eller minus.

Mätaren för exponeringskompensation visar bara hur bilden kommer att bli exponerad med de inställningar du har i manuellt läge. Funktionen exponeringskompensation fungerar bara i de halvautomatiska lägena typ AV och TV.
Ändra bländare eller tid tills mäteren står på 0 så ska bilden bli korrekt exponerad eller så som kameran vill ha det iallafall.

Ja, i manuellt läge är det ju inte exponeringskompensationen du ser, utan exponeringsmätaren. Skalan byter funktion. Så när du trycker ner avtrycket halvvägs visar den vad du har ställt till med, med dina manuella inställningar. Ändra tid och/eller bländare så exponeringsmätaren hamnar i mitten så blir nog bilderna vettigt exponerade också. Sen kan du ändra därifrån om du medvetet vill ha dem ljusare eller mörkare.

Jag fattar! Har suttit och pillat med inställningarna nu, och tagit en massa testbilder och det verkar vara så.
Då är det bara en sak som tynger. Att jag inte verkar kunna ta några rätt exponerade bilder alls med lång slutartid i dagsljus. När jag provat det har samtliga blivit överexponerade trots att jag använt minsta bländaren. Innebär detta är kamerans minsta bländare är för stor för såna bilder? Eller finns det något annat jag kan göra för att få det att funka? Jag tycker mycket om att fota vatten, och vill då gärna kunna ha lite längre slutartid när jag fotar t.ex. forsen inte långt hemifrån.

På (åtminstone vissa av) EOS-modellerna kan man ju be displayen att visa hur exponeringen kommer att bli i Live View-läget, snarare än att alltid visa en tillräckligt ljus bild för att se motivet. Kan man göra samma sak på S95?

Jag fattar! Har suttit och pillat med inställningarna nu, och tagit en massa testbilder och det verkar vara så.
Då är det bara en sak som tynger. Att jag inte verkar kunna ta några rätt exponerade bilder alls med lång slutartid i dagsljus. När jag provat det har samtliga blivit överexponerade trots att jag använt minsta bländaren. Innebär detta är kamerans minsta bländare är för stor för såna bilder? Eller finns det något annat jag kan göra för att få det att funka? Jag tycker mycket om att fota vatten, och vill då gärna kunna ha lite längre slutartid när jag fotar t.ex. forsen inte långt hemifrån.
Att fota rinnande vatten så att det ser ut som alienslem (som en känd fd Fotosidanmedlem kallade det) i fullt dagsljus är svårt med alla kameror. Oftast behöver man hjälp av gråfilter även med systemkameror som man kan ställa in mindre bländare med än med din kompaktkamera. Och filter går väl inte att montera på din kamera?
Du får nog "bita i det sura äpplet" och vänta till skymningen när det är tillräckligt mörkt för att använda långa slutartider utan att få överexponerade bilder.

Olle

Att fota rinnande vatten så att det ser ut som alienslem (som en känd fd Fotosidanmedlem kallade det) i fullt dagsljus är svårt med alla kameror. Oftast behöver man hjälp av gråfilter även med systemkameror som man kan ställa in mindre bländare med än med din kompaktkamera. Och filter går väl inte att montera på din kamera?
Du får nog "bita i det sura äpplet" och vänta till skymningen när det är tillräckligt mörkt för att använda långa slutartider utan att få överexponerade bilder.

Olle

Jag får nog göra det, för på dagen blir det så ljust att det inte ens går att se vad det är för motiv, till och med i helt mulet och mörkgrått väder. Skulle inte tro att det går att montera några filter. Och så får jag vänta med dagsljus tills jag köpt en system, som trots allt ger tillgång till mindre bländare än f/8, som är minsta på S95.

Får leta lite i mammas gamla kameraväska. Vet att där ligger en del filter, har jag tur är det nåt jag kan använda.

Tack för hjälpen allihop!

Kameror med små sensorer kan inte ha för små bländare, på grund av diffraktionens katastrofala inverkan. Därför har sådana kameror ofta inbyggda gråfilter som komplement. Det har dotterns G11, i alla fall.

Grundregeln i solsken är ISO 100, 1/100 s och bländare f/16. Sen kan du räkna därifrån. Använder du bländare f/8 måste du ner till 1/400 s, exempelvis. Är det mulet blir det förstås längre tider. Men så här års är det väl inget problem? Det är ju mörkt nästan jämt. Du kan säkert fotografera din bäck någon gång mellan 15 och 17 på dagen.

ANNONS
Götaplatsens Foto