Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföring och organisation av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Tänkte bara höra lite hur ni smidigast för över och organiserar/sorterar era bilder.
Jag känner jag inte har någon bra ordning längre, det är rörigt och bildmapparna blir bara fler och fler.

Kom gärna med bra förslag!

Datum och kategori

Hej!
Tänkte bara höra lite hur ni smidigast för över och organiserar/sorterar era bilder.
Jag känner jag inte har någon bra ordning längre, det är rörigt och bildmapparna blir bara fler och fler.

Kom gärna med bra förslag!

Kör alltid med månadsmappar inom olika kategorier som text djur- fåglar- månad eller kust och hav - månad eller t.ex. djur - däggdjur- månad.

Gibetvis också årsindex på månads mapparna. Ex . Mina bilder -bilder08 - djur - däggdjur - däggdjur_december08- däggdjurdec08_original - ekorre1_dec08.tif eller om webbild: Mina bilder -bilder08 - djur - däggdjur - däggdjur_december08- ekorre1_december08.jpg

Har alltså inte någon särskild mapp (eftersom det går fortare att hitta (ett klick mindre)) för webbilder utan de ligger direkt under månaden under given kategori. Efterssom jag numera fotar i RAW så behandlar jag aldrig en bild förän jag ska använda den, Vilket jag sparar en del tid på. Det är jobbigt nog att ändå efter varje fotodag i fält behöva ägna ett par timmar på att selektera vilka bilder man ska spara och därefter lägga ut en del av dem på sin hemsida.

Ungefär så!

PS kan tillägga att jag inte orkar tagga alla mina tiotusentals bilder utan jag förlitar mig på mitt omdömme och mitt (ibland bristfälliga) minne då jag snabbt ska leta reda på en bild. Det har dock fungerat hittills! Numera har jag lyckats dra ner på sparandet så det hamnar på mellan 10 000 - 20 000 bilder / år.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto