Annons

Överskärpta bilder från VSFL

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hej.

Hämtade idag ett gäng digitalbilder som jag har skickat till VSFL för kopiering till papper.

Flera av bilderna är kraftigt överskärpta.
Jag har gjort som när jag skickar till Fotolabo, där jag inte har haft några problem.
Gissar på att VSFL lägger på ganska mycket mer skärpa än Fotolabo.

Det konstiga är att det inte gäller alla bilder.
Alla bilder ser lika skärpta ut på skärm och skulle VSFL´s skärpning vara konsekvent, borde alla bli överskärpta.
Kan väl kanske bero på motiv också.

Har någon annan upplevt detta?

Jag skrev till VSFL tidigare och frågade om bla. skärpning.
Fick ett svar som inte direkt hjälpte mig.
De sa att de har viss bildförbättrning som kontrast, skärpedjup m.m.
Ibland undrar man om folk som svarar på kunders frågor har en aning om vad de svarar.
Visst kan de skärpa bilden, men "förbättra skärpedjupet"??

Överskärpt ?

Hur ser ett överskärpt foto ut ? Den del som är skarp kan väll inte bli skarpare ?

VSFL:s representant som svarat dig verkar inte veta vad som dom gör för skärpedjupet ändras inte, jag gjorde kopior hos dom i slutet av januari, kontrasten därimot (vilket troligtvis beror på att fotot, jpeg-filen, har större kontrast än din, och min, skärm klarar av).

Skärpan blir bättre för jag har ett foto som är lite lite oskarpt (bäst synligt i 100%) men på 10 x 15cm kopian är den del som är minst oskarp skarp (skärpedjupet oförandrat). En förklaring kan vara att fotot är kraftigt förminskat (10-15% ?), på 10 x 15 cm:ers kopior alltså.

Jag har ingen annan relation till VSFL än att jag har framkallat 18 st. kort där, utifall någon undrar.

Mvh Erik !

Re: Överskärpt ?

ekemannen skrev:
Hur ser ett överskärpt foto ut ? Den del som är skarp kan väll inte bli skarpare ?

VSFL:s representant som svarat dig verkar inte veta vad som dom gör för skärpedjupet ändras inte, jag gjorde kopior hos dom i slutet av januari, kontrasten därimot (vilket troligtvis beror på att fotot, jpeg-filen, har större kontrast än din, och min, skärm klarar av).

Skärpan blir bättre för jag har ett foto som är lite lite oskarpt (bäst synligt i 100%) men på 10 x 15cm kopian är den del som är minst oskarp skarp (skärpedjupet oförandrat). En förklaring kan vara att fotot är kraftigt förminskat (10-15% ?), på 10 x 15 cm:ers kopior alltså.

Jag har ingen annan relation till VSFL än att jag har framkallat 18 st. kort där, utifall någon undrar.

Mvh Erik !

Prova att dra på med rejäl USM i Photoshop så får du se vad jag menar.
Ser ut som bilden ska spricka vilken sekund som helst.
Jag funderar på om jag ska strunta helt i USM nästa gång.
Läste någon tråd tidigare om att skicka filerna utan EXIF. Frågan är om det kan göra någon skillnad för deras uppskärpning?

Att prata om att ändra skärpedjupet är ju bara fånigt. Skärpedjupet är ju som det var när jag tog bilden. Iofs så kan man väl gå in och lägga på skärpa i vissa delar av bilden, men det kan vi nog utgå från att de inte gör.
Jag tror att de lägger på ganska mycket skärpa för att de flesta som skickar in bilder kanske tar dem direkt ur kameran, utan att pilla i dom.

Proprint har som valmöjlighet att man lägger på deras standardfix (förmodar att det är för "direkt ur kameran"bilder) eller att bilderna framkallas utan fix (förmodligen tänkt för pillare). Det verkar rimligt att välja ett labb som erbjuder att sådant val. Annars blir det ju ganska svårt att veta hur ens bilder blir.

mvh

Bent

Thomas, menar du att det "lyser" kring skarpa konturer ? Skulle gärna vilja se ett exempel.

Jag har inte upplevt detsamma med VSFL och ingen av mina vänner heller. Reklamera ! Det brukar gå för dom är rätt seriösa.

Mvh Erik !

PS. Har själv inte skärpt mågot foto, är det suddigt tycker jag att man får ta om det. Dessutom har jag inte orkat lära mig så mycket om PS, skulle ta flera heldagar DS.

ekemannen skrev:
Thomas, menar du att det "lyser" kring skarpa konturer ? Skulle gärna vilja se ett exempel.

Jag har inte upplevt detsamma med VSFL och ingen av mina vänner heller. Reklamera ! Det brukar gå för dom är rätt seriösa.

Mvh Erik !

PS. Har själv inte skärpt mågot foto, är det suddigt tycker jag att man får ta om det. Dessutom har jag inte orkat lära mig så mycket om PS, skulle ta flera heldagar DS.

Ja, man kan väl säga att "det lyser".
På t.ex bilder på djur så syns detta tydligt på pälsen, som se "hård och spretig" ut.
Blir lite svårt att visa detta korrekt, då skanningen förmodligen påverkar resultatet.

Men det är väl helt enkelt så att jag har skärpt för mycket. Jag får helt enkelt ta och skärpa mig:)
Att du inte har skärpt dina bilder är väl anledningen till att slutbilden på papper blev bra.

Nu skärper inte jag för att bilden ligger ur fokus, utan för att kameran inte ger skarpa bilder direkt.
Detta är nog inget ovanligt och jag skärper i princip alla bilder, oavsett om de ska ut på papper eller visas på skärm.

ANNONS
Götaplatsens Foto