Annons

äldre canon-objektiv till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag har länge undrat om äldre objektiv passar till lite nyare digitala system. Har försökt googla lite men det har gett föga resultat.

Jag har en 400D i nuläget och skulle vilja experimentera med lite äldre optik då dom helt enkelt inte kostar en förmögenhet kort & gott. Är förstådd om att AF inte existerar, vilket inte besvärar alls.

Men som lekman, hur vet jag vad som passar och inte skulle passa?

Tack på förhand :)

Äldre EF är inga problem, FD behöver du adapter till vilken antigen inte ger dig oändligt focus eller innehåller en lins och därmed är en kort TC vilket tyvärr försämrar kvallitén.

Gamla objektiv på cannon så rekomenderar jag en aktiv M42 adapter och M42 objektiv istället då dessa är vanliga och rätt billiga.

Äldre kameror har ofta mattskivor med speciellt stöd för fokusering. Om du tänker jobba mycket med manuella objektiv så kan det vara en idé att byta till en sådan. Officiellt så "kan" man inte byta ut den i en 400D, men det verkar som om det går ändå, du kan läsa mer bl.a. följande tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=74893

ide´n med den aktiva convertern är att den lämnar af lampan fungerande vilket gör att du kan focusera manuellt med stöd av kamerns af!

ANNONS
Götaplatsens Foto