Annons

ännu en nybörjare... (analog/digital?)

Produkter
(logga in för att koppla)

josfin

Ny medlem
.. med en fråga! Jag ska köpa en systemkamera och då är fråga vad jag ska välja:
en digital eller analog systemkamera?

Vilka är för- och nackdelarna?

/
Josefin

josfin skrev:
.. med en fråga! Jag ska köpa en systemkamera och då är fråga vad jag ska välja:

/
Josefin

Om du vill lära dig fotograferingens grunder (tid, ljus, komposition, brännvidd, utsnitt osv) och har mycket begränsad budget kan du börja med en analog systemkamera. Du får väldigt mycket kamera för 1000 kronor. Men sedan blir den rörliga kostnaden för film o framkallning osv snabbt mycket pengar.

Köp då hellre en beg systemkamera. Du får t ex en Canon 10D för 4000 idag och det är fortf en mycket bra DSLR. Du vinner så mycket på att fota digitalt: direkt resultat gör att du kan experimentera mer och prova dig fram

josfin skrev:

/
Josefin

AJ aj aj.... Är du medveten om att du håller på starta ett krig här nu :)

Självklart skall du satsa på digitalt.... Hukar mig...

/kent

Zoso skrev:
AJ aj aj.... Är du medveten om att du håller på starta ett krig här nu :)

Analog eller digital teknik kan i sig bara tillskrivas egenskaper. Vad som är för- eller nackdelar bestäms av värderingar, och värderingar är inte alltid självklara - antar jag :)

Du ska givetvis börja med en digital, blir du biten kompletterar du med en analog som du hittar billigt begagnad eller rentav kan få av någon släkting eller vän som har en liggande. Säger jag som själv är helanalog.

pellepiano skrev:
Absolut digital, för att det går så mycket snabbare att få in grunderna i huvet.

Hej Josefin,
håller med Per här, digital skall du nog satsa på,
då får du bilder fortast..

Utgå från ditt fotograferingsbehov!

Men,
att sedan förstå "de djupa fotografiska grunderna/sammanhangen",
i denna tekniska fotoapparat..
Där kan det nog bli litet svårare!?
(Efter vad jag sett och läst här på FS under åren...)
Men är det viktigt?

Du kan ju senare, om du vill fördjupa dig i fotografin, som någon så klokt redan påpekat, köpa en "fotokonstnärskamera" ;)
En Analog alltså! :);)

Senast ändrad:
Jag kan inte se hur man kan rekommendera någon som börjar NU, att satsa på något annat än en digital kamera. Sedan kan alltid puristerna framhålla att t ex när det gäller svartvitt, så är digitaltekniken fortfarande efter, och att hela konceptet med film ger möjligheter som inte finns i digitalkamerorna.

Det mesta som är SVÅRT och därför värt all lära är identiskt mellan analogt och digitalt. Att se bilden, att ställa sig så att man kan få den och att tekniskt skickligt och vaksamt fånga den vid rätt tillfälle brukar vara vad egentligen handlar om...

En digital SLR (DSLR) kan man faktiskt se som en kamera med inbyggd film som går att framkalla hemma i datorn, medan den analoga kameran visserligen har en del filmsorter att välja mellan, men man måste ha hjälp för att få fram bilderna. Det räcker som skäl att påstå att digitalkameran bör vara helt överlägsen för en nybörjare med ambitioner - man får snabbt svar på om man lyckats.

De som är experter på båda metoderna kan nå mycket likartade resultat, men med olika verktyg, naturligtvis. En bra anledning att välja ett analogt kamerahus är i så fall att man vill syssla med svartvitfotografering, och är intresserad av traditionellt mörkrumsarbete. När det gäller färg har analog-amatören en lång väg att gå innan man kan konkurrera med moderna fotoskrivare och digitala bildfiler.

Det finns inget som hindrar att man har både ett analogt och ett digitalt kamerahus till samma objektiv, och bra analoga kamerahus är inte direkt dyra. Välj rätt märke, så står båda världarna öppna. Men ställ gärna frågan då du köper din kamera: Finns det äldre analoga kamerahus som passar till min digitala kameras objektiv? Då behåller du valfriheten.

Anders Svensson skrev:
Det räcker som skäl att påstå att digitalkameran bör vara helt överlägsen för en nybörjare med ambitioner - man får snabbt svar på om man lyckats.

Exakt. Skaffa en digital kamera och någon av alla de utmärkta fotoböcker som skrevs på 60- och 70-talen. Gå genom alla kapitel i boken, utom de som handlar om just film och framkallning. Experimentera flitigt tills du fattar, varje gång innan du vänder blad i boken. När boken är slut är du ungefär fullärd i fototeknik.

Sedan är det bara det digitala kvar... (och då finns ju t.ex. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm att lära sig av)

Tack!

Tack för alla snabba svar!
Lutar nog åt en digital systemkamera...

Och jättebra tips Bengt, ska kolla upp lite fotoböcker snarast!

Grunderna i fotografi, kamerahantering och ljussättning, har varit desamma i alla tider. För de avsnitten kan du lika gärna köpa en gammal bok, och de äldre är ofta mycket bra skrivna. De brukar stå outlånade på biblioteken också...

josfin skrev:

/
Josefin

Hej

Om du inte har för stor budjet så kan du börja med en analog system kamera och idag så får du mycket bra kamera för 1000kr.

Lägg resten av pengarna på en bra SV kurs och lär dig grunderna och ha kul och träffa likasinnade personer och gå ut och fotografera.

Efter kursen så vet du själv vad ditt behov är och då kan du själv avgöra om du vill ha en digital system kamera eller inte.

Rusa inte iväg och köp dyra saker (som en del rekomenderar) utan skaffa kunskap och känn in ditt eget behöv först.

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto