Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
fredrikru skrev:
Oftast är det inte CPU som behövs utan minne. Kan förstå att det går långsamt när du har 1GB minne i laptopen.

Tror att du får mera av pengarna om du uppgraderar minnet till 2GB till din nuvarande Laptop. Själv gjorde jag denna uppgradering för några månader sedan och datorn blev som ny när jag kör PS.


// Fredrik
´

Var skrev jag att det går långsamt?
jag tycker det fungerar utmärkt
Har idag suttit med photoshop, illustrator, dreamweaver, ms access, mozilla, firefox, IE7 och msn öppet samtidigt utan några som hellst problem.

De jag menade va just att eftersom att jag klarar mig så fint med de 1gb jag har idag ,så blir säkert macen suvären också.
 
Göran Larsson skrev:
Kan du ge namn på några virus för Mac OS X eller beskriva vad de gör? Det vore faktiskt intressant att veta vad du vet som Symantec inte känner till.

http://www.symantec.com/enterprise/...g/2006/07/macinenterprise_mac_os_x_virus.html

Inte så många än men den här är iallafall känd sedan ett år: "OSX/Leap-A or OSX/Oompa-A".

Mer nyligen var det nåt med Quicktime...

Sen om de klassas som worm eller trojan eller virus kan du väl roa dig med att definiera för alla som inte tycker man behöver virusskydd på Mac.
 
Senast ändrad:
iSolen.se skrev:
Inte så många än men den här är iallafall känd sedan ett år: "OSX/Leap-A or OSX/Oompa-A".
Detta är inget virus. Leap A är en mask och den kräver att användaren manuellt installerar den för att den ska kunna startas. Totalt impotent, både när det gäller att kunna sprida sig vidare och att göra skada.
 
Kul att bli citerad så mycket, jag fortsätter :)
Jag har väl inte påstått att mac är dyr? Jag bara skrev att det är synd att de inte är billigare. DET måste ni väl ändå hålla med mig om?! :)
Jag har nyligen bytt soffa. Den kändes mycket trevligare än min förra redan i affären. Kul exempel.

Värst vad det blev viktigt att övertyga mig om att ni är nöjda med era macar. Jag har förstått det och jag tycker att det är bra. Det är bra för er, det är bra för mac och det är kanske till och med bra för mig.

Jag kan inte göra det jag vill med en mac, så för mig vore det ett uselt val. Jag har väl haft en väldig tur med mina PC som inte haft krascher hela tiden eller drabbats av irriterande fönster som poppar upp hela tiden.
 
lumor_ skrev:
Kul att bli citerad så mycket, jag fortsätter :)
Jag har väl inte påstått att mac är dyr? Jag bara skrev att det är synd att de inte är billigare. DET måste ni väl ändå hålla med mig om?! :)
Jag har nyligen bytt soffa. Den kändes mycket trevligare än min förra redan i affären. Kul exempel.

Värst vad det blev viktigt att övertyga mig om att ni är nöjda med era macar. Jag har förstått det och jag tycker att det är bra. Det är bra för er, det är bra för mac och det är kanske till och med bra för mig.

Jag kan inte göra det jag vill med en mac, så för mig vore det ett uselt val. Jag har väl haft en väldig tur med mina PC som inte haft krascher hela tiden eller drabbats av irriterande fönster som poppar upp hela tiden.

Hehe.. det handlar väl inte så mycket om att övertyga men du skrev ju själv att det var nån gammal 90-tals mac du använt. Var det OS X på den? Jag har en stationär pc och en bärbar mac så jag känner mig inte direkt polariserad men några uppenbara skillnader märker jag av.
- OS X har bättre och smidigare färghantering (Colorsync)
- Anslutna enheter fungerar smidigare utan att man blir upplyst om att anslutit en ny enhet ("ny maskinvara funnen").
- Program är smidigare att installera och ffa avinstallera. Mac OS X har inget register som ändras när man installerar program. På en pc som man kört ett tag kan man gå in med register-editorn och hitta gamla nycklar från avinstallerade program vilket innebär risk för stabiliteten.
- Med intelprocessor kan jag ändå köra windows om jag vill (vilket jag gör ibland eftersom jag har pc office).
- Minneshanteringen upplever jag bättre
- I princip virusfri miljö
- Jag kan öppna raw-filer direkt i macens förhandsgranskare eller se dem som thumbnails direkt i findern.
- Möjlighet att köra unix-applikationer
- "Riktigt" fungerande viloläge. Dagtid stänger jag bara locket. Detta var otänkbart på mina thinkpads jag haft tidigare.
- Betydligt bättre momentan sökfunktion med spotlight.
- XCode, utvecklingsverktyg med stöd för c++, java m.fl.
- Funktioner som aktiva hörn och snabba byten till andra användarkonton (har ett för t ex bildbehandling) gör att jag arbetar snabbare.

Så rent objektivt är OS X ett mer avancerat och modernt OS än XP. I Vista kommer förvisso liknande funktioner men med tanke på DRM-funktionerna så känner jag inte att Vista känns så attraktivt. Känner man microsoft väl så kommer det väl även dröja ett tag innan man täppt till de mest uppenbara säkerhetshålen.. ;)

Men visst kändes det lite ovant med OS X i början men man kom snabbt in i det och då känns det befriande att slippa windows. :)
 
Jag 'begåvade' mig med en powerbook G4 1,33 GHz för några månader sedan, eftersom jag ville veta vad allt ståhej om apple är om..

nu, efter daglig användning av maccen tycker jag att apple och osx är alltför överskattat..

osx låser sig dagligen, wlan nätet tappar kontakten stup i kvarten och så det idiotiska 'måsta importera filer till program'-funktionen i varje j**la program för att kunna t.ex. browsa bilder eller lyssna på mp3or..

och så till sist.. ACDsee 2.4 för PC, snabbare browsing av foton finns inte, speciellt inte till mac. där byte mellan bild tar sekunder.. :(

.. har fortfarande kvar PC laptoppen :) som andra dator..
 
Jag använder både Windows och OS X, men trivs bäst med OS X. Davids lista över fördelarna med OS X nedan kräver dock lite korrigeringar.
dJb skrev:
- Program är smidigare att installera och ffa avinstallera. Mac OS X har inget register som ändras när man installerar program. På en pc som man kört ett tag kan man gå in med register-editorn och hitta gamla nycklar från avinstallerade program vilket innebär risk för stabiliteten.
I princip är Windows med sitt register betydligt bättre här. Det är mycket bra med ett register som håller reda på vilka filer som en tillämpning har installerat lite överallt i filsystemet. Sen gäller det förstås att alla programvarutillverkare gör rätt, vilket inte alltid är fallet ...
- Betydligt bättre momentan sökfunktion med spotlight.
Det håller jag med om. Vista lär dock vara betydligt förbättrad på den här punkten jämfört med XP.
- XCode, utvecklingsverktyg med stöd för c++, java m.fl.
Windows har å andra sidan Visual Studio. Det är nog mest en smaksak vilken man föredrar.
- Funktioner som aktiva hörn och snabba byten till andra användarkonton (har ett för t ex bildbehandling) gör att jag arbetar snabbare.
Även Windows har s.k. "fast user switching"
Så rent objektivt är OS X ett mer avancerat och modernt OS än XP.
Riktigt så svart-vitt tycker jag inte att det är. OS X är baserat på Unix som är rätt omodernt vid det här laget. En del saker under ytan i OS X är förvisso betydligt modernare än traditionell Unix. Windows (åtminstone dess NT-varianter, till vilka bl.a. XP och Vista hör) är å andra sidan av betydligt yngre datum. Operativsystemsgrunderna i Windows är modernare, och om man så vill mer avancerade, än i Unix.
 
dJb skrev:
I Vista kommer förvisso liknande funktioner men med tanke på DRM-funktionerna så känner jag inte att Vista känns så attraktivt.

Oj! Jag hade ingen aning om att mac var så fritt och öppet och inte jobbade lika flitigt med DRM som microsoft...

Föklara gärna hur jag gör för att föra över musik från en ipod till en mac. Jag var säker på att detta försökte förhindras..

Undrar även hur jag bär mig åt om jag köpt OS X och vill installera detta fina operativsystem utan en tanke på DRM på min PC..
 
iSolen.se skrev:
Jaså, alla tillägg som installeras på en mac ska startas vid boot och de använder givetvis systemresurser. Precis som på en pc.

Ja, det finns virus. Och de blir fler. Naiv?


Uppstarten av en mac och windows-maskin kan inte jämnföras på det sättet. Dessutom gällde min kommentar konstaterandet att windows bör installeras om ibland.

Naiv, vad menar du med det? Peka ut ett virus.
Jag väntar med spänning. Att sedan företag som Symantec och liknande vill hävda att man bör ha skydd även till mac'en är ju självklart.
Ytterligare en chans att sälja.

Naiv, jo jag tackar.

/ E
 
okami skrev:
Föklara gärna hur jag gör för att föra över musik från en ipod till en mac. Jag var säker på att detta försökte förhindras..
Bluetooth (eller kabel.) iSync är ett suveränt program i mac att synka ipod, mobil mm med datorn. Kan inte bli lättare..

EDIT stavfel
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Bluetooth (eller kabel.) iSync är ett suveränt program i mac att synka ipod, mobil mm med datorn. Kan inte bli lättare..

Så du menar alltså att man numera kan föra över musik från sin ipod till valfri mac utan strul? Visserligen lite trist att det kräver ett speciellt program, men helt klart ett lyft.

Antar att iSync inte finns till pc..
 
okami skrev:
Så du menar alltså att man numera kan föra över musik från sin ipod till valfri mac utan strul? Visserligen lite trist att det kräver ett speciellt program, men helt klart ett lyft.

Antar att iSync inte finns till pc..
Javisst, saknar datorn bluetooth funkar det ju med usb så det borde gå till vilken mac som helst. Iaf detta årtusendets macar med osx..

isync ligger i osx så det är inte ens något man behöver köpa extra:)
 
iSolen.se skrev:
Installerade om min dator för ett tag sedan från Windows XP till XP Pro x64. Datorn flyger!

Det brukar den göra när den är ny. Eller om man låter bli att installera massa skräp. Gäller givetvis både mac och PC.

Altiris har en produkt, SVS, som verkar vara intressant.

Det är kort uttryckt en miljö som gör så att man installerar ett program i sin egen sandlåda som den kan härja fritt i utan att påverka andra program i någon större utsträckning. När man inte använder programmet så stänger man bara av det och det upphör att existera för systemet för att sedan dyka upp när man aktiverar det igen.

Jag har inte testat det så grundligt utan tänkte göra det när jag installerade om burken igen men så har jag just beställt en ny dator (i delar) och Vista (finns inte med under stödda OS) så jag vet inte när eller ens om jag kommer att testa det utförligare.

SVS är fritt för privatpersoner och skall fungera med Windows 2003, 2003 och XP. Men man får leta rätt bra innan man hittar hur man gör (nej, fråga mig inte om det då jag har glömt hur jag gjorde).
 
iSolen.se skrev:
"FEL. Det gäller enbart Windows och det ökända registret."

Jaså, alla tillägg som installeras på en mac ska startas vid boot och de använder givetvis systemresurser. Precis som på en pc.

Det är ju ingen hemlighet att Windowsregistret är en bra idé som implementeras dåligt. Det kan t.ex. aldrig krympa. Tar man bort en post så tas bara innehållet bort men systemet får inte tillbaka det vilket gör att registret bara växer och dessutom fragmenteras. (Det finns externa program som kan rensa upp detta.)

Det har ingenting att göra med program som startas vid uppstart. Program som kör tar ju naturligtvis upp resurser.

Vad som är skrämmande med Windows är t.ex. att program som installeras normalt tar upp resurser utan att ens vara igång. Andra system laddar bara in dessa resurser när de behövs och laddar sedan ur dem.

Visst, Windos har blivit bättre men ännu så är det en bra bit kvar tills dess att systemet blir fullständigt dynamiskt.

Ändå kör jag Windows på min (ena) desktopburk men ingen Mac. Man måste ju kunna spela också ;-)
 
Thunderbird skrev:
Uppstarten av en mac och windows-maskin kan inte jämnföras på det sättet. Dessutom gällde min kommentar konstaterandet att windows bör installeras om ibland.

Naiv, vad menar du med det? Peka ut ett virus.
Jag väntar med spänning. Att sedan företag som Symantec och liknande vill hävda att man bör ha skydd även till mac'en är ju självklart.
Ytterligare en chans att sälja.

Naiv, jo jag tackar.

/ E

Jag tycker inte att man ska behöva installera om sitt operativsystem ibland för att den ska vara snabb.

Jag köper ny dator var 18:e månad (följer Moores lag) och är försiktig med vad jag installerar (är systemutvecklare så jag är beroende av att datorn alltid fungerar perfekt) så mina datorer kanske aldrig blir så "nedsmutsade".

Och ja, jag tycker det är naivt att tro att ett stort känt operativssystem inte behöver virusskydd.

Jag tyckte själv att ha en personlig brandvägg på jobbet var knäppt bakom vår stora fina cisco tills någon klant lämnade en dator i DMZ med access genom brandväggen med admin rätt (skratta, ok , gör det) vidöppen.

Alla utan personal FW fick virus. Jättesuck.

Jag har redan pekat ut ett/en virus/worm/trojan, det är knappast okänt även om du tycker det är harmlöst. Hur vet Macanvändarna att alla kommande är harmlösa?

Jag har kört mac i 7 år förresten och har absolut inget emot den. Elegant och snygg. Men inte min grej längre.
 
Grattis

Har använt Mac sedan 1988 och har bara positiva upplevelser, speciellt sedan OSX. Numer behöver jag ALDRIG starta om datorn när något krånglar. Snacka om tidsbesparing!
 
iSolen.se skrev:
Och ja, jag tycker det är naivt att tro att ett stort känt operativssystem inte behöver virusskydd.
Det finns många kända operativsystem som har existerat i många är utan problem med virus. Bara för att ett operativsystem hackades ihop utan en tanke på säkerhet är inte ett bevis för att alla andra operativsystem har samma problem med virus. Det är naivt att tro att kvalitén på MS Windows är en indikator på kvalitén i andra operativsystem.
 
ANNONS