Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag har tre bärbarar Pc, alla noga utvalda för bildbehandling och pris då upp till 22000:- så var de för något år sedan mer prisvärda än bärbara Mac , innan Intel kom in i bilden = mer fart under huven.

Nu med Intels processorer och MACs välbyggda, snygga, tysta, slimmade powerböcker och snabba Intel 2.33 processorer så har även farten infunnit sig.
Priset för en likvärdig PC är samma dvs runt 25000:-, men då är den "fulare" tjockare,oftast plastigare och kan inte kombineras med OSX+ Win.
Just OSX och avsaknad av virus är otroligt värdefullt för mig, slipper allt gidder med antivirusprogram.

Prova en Mac och du blir såld, ett antal kollegor och vänner har gjort det och återvänder inte till Win.

Låter som ett religöst väckelsemöte eller magtrimmern som skall säljas på hörsägen på TV-shop.

Mikael
3pc + 5 maccar varav en har Intel under huven.
 
macrobild skrev:
Stötsäkrast och längst batteritid, en dator att backa upp bilder på när man är ute och reser.

http://www.idg.se/2.1085/1.103752
Eftersom du (och Fredrik, ovan) tar upp detta test, så skulle jag vilja referera lite ytterligare ur testet, för dem som inte har pappersutgåvan av tidningen. Som professionell provingenjör tycker jag det är olyckligt när man bara plockar ut det som stöder sin egen tes ur ett test. Och jag är verkligen inte ute efter att klanka ner på Mac -- det är fina datorer! -- men det blir tröttsamt att i längden höra hur fantastiskt överlägsna de anses vara, när de i många stycken (t.ex. prestandamässigt) är fullt jämförbara med konkurrenterna i samma prisklass.

Så, om vi koncenterar oss på testets MacBook och Dell Inspiron 6400 -- och vad som faktiskt är utläsbart av det som återges i tidningen -- så kan vi notera...

...att batteriet höll 180min på Macen och 150min på Dell (20% längre för Macen), men notera då att Dell har en 15,4" skärm och Macen en 13,3", samt ett *betydligt* vassare/effektkrävande grafikkort.

...att Macen väger 500g mindre än Dell. Naturligt med en så mycket mindre skärm (och därmed även själva "datorlådan").

...att Macen kostar 10800kr och Dell 9600, trots att Dell har dubbelt så stor hårddisk, dubbelt så mycket RAM, dubbelt så många USB och mycket vassare grafikkort. Macen har dock webkamera och Firewire-port, vilket inte Dell har.

...att Dell klarar alla stöttesterna precis lika bra som Macen, men att Dell-hårddisken stängs av under vibrationstestet. MEN, som testledaren påpekar i testen: många modeller (oklart vilka, även för testledaren) har sensorer som *skall* slå av när det vibrerar för mycket. Så, det är egentligen ganska oklart om det i längden är en för- eller nackdel för Macen att dess hårddisk fortsätter snurra.

Således är inte skillnaderna så stora, och jag är inte säker på att de små skillnaderna som finns ens är till Macens fördel. Gillar man sedan OSX och lite skön design, så väljer man så klart MacBook. Är dessa bitar mindre viktiga och man gillar XP/Vista, så väljer man Dell/PC. Konstigare än så är det inte, och det är definitivt inga skillnader som motiverar de "religiösa väckelsemöten" du refererar till.
 
Måste göra ett inlägg i den heta Mac vs PC debatten. Om man vill ha den billigaste datorn, välj PC. Om man vill ha den snyggaste, välj Mac. Om man vill ha bäst prestanda per krona, välj Mac eller PC.

Jag har kört PC hemma och på jobbet sen 1991 men nu skaffat en Mac. Det är nåt speciellt med Mac:arna, man gillar dem, de känns trevliga att jobba med.

PC:n känns mer torr och tråkig, lika mycket känsla som i en bra borrmaskin ungefär. Jag tror att det är det här som Apple lever på, deras produkter har stil och väcker känslor. Kanske onödigt för ett arbetsredskap som en dator, men det funkar :)

Mac:en och OSX är långt ifrån perfekt, det har sina brister och buggar, men man (jag) gillar den i alla fall bättre än PC:n som nu mest samlar damm här hemma.

Nån som gillar sin PC? Väcker den känslor?
 
Jag trivs bra med min senaste bärbara PCn för 22 papp.Samma tillverkare som gör skalet till Mac.Snygg men inte lika snygg som min powerbook.
Jag trivs med att defragmentera hårddisken,ta bort massa skräpfiler=Tempfiler,köra antivirus, uppdatera antivirus, köra antispionprogram, uppdatera antisspionprogram, göra en backup när allt fungerar med Ghoast.Att få lägga tilbaka allt igen med hjälp av Ghoast när något hänger sig. Rensa PCn från trådlösa nätverk som man varit i kontakt med eftersom uppstarten blir bara segare och segare.Leta, leta trådlösa nätverk.Defragmentera igen,och ta bort tempfiler igen. Och virusuppdatera.Blir slöare och slöare, segare och segare i uppstart för varje nytt program som läggs in. Behåller minne, släpper inte minne, tuggar mot hårddisken fast jag 2GB.Gå från vila, segt. Gå till vila segt, stänga ner alla stora program först annars felmeddelande.

Med maccen jobbar jag. Den bara fungerar, fungerar och fungerar.Photoshoppa, Surfa, bränna, importera bilder samtidigt.
TRÅKIG jävla maskin.
Mikael
 
Senast ändrad:
Mac är väldigt användarvänligt men när det gäller prestandan på hårdvaran så har det länge förekommit en mytbildning där det hävdas att mackens CPU kHz motsvarar 2 PC kHz. Eftersom så inte är fallet så kan man säga att Apple tagit ut ockerpris på hårdvaran. Nu var det några år sedan jag körde mac och vet inte hur det ligger till med de nya intelbaserade maccarna men jag minns att Apple:s VD Steve Jobs brukade säga att Intel var skräp.;-)

När det gäller Max OS X så kan man köra orginalet - http://www.freebsd.org - på en vanligt PC dator. Och det som sedan skiljer Mac OS X från Linux är kärnan, den del som kopplar användarapplikationerna till hårdvaran. Men bland annat minneshantering fungerar enligt samma principer eftersom båda är serverinriktade och ska kunna göra massor av saker samtidigt. I övrigt är det väldigt mycket viktiga funktioner i OS:et som utförs av exakt samma program oavsett om det är Mac OS X, Free BSD eller någon Linux version.

Jag började testa Linux för några år sedan när jag hade en Mac G4. När jag sedan skulle köpa ny dator så valde jag att helt gå över till Linux och köpte därför en PC. Bildbehandlingen tycker jag fungerar ypperligt till mina behov med Gimp. http://www.gimp.org Gimp kan göra massor, men inte allt som Photoshop gör. Det enda jag saknar från Photoshop är möjligheten att spela in macron. Däremot är jag väldigt glad att slippa betala 3000-4000 var nionde månad för en uppgradering av PS. Gimp och alla linuxapplikationer är ju gratis. Numera finns Gimp även för Windows och Mac OS X
 
Senast ändrad:
Gimp passar bra till många fotointresserade, tyvärr så fattas det exv CMYK för oss fotografer
Hur stödet är med profiler/profilhantering vet jag inte.

Om man jobbar fullt ut med bilder är inte Gimp något alternativ vad jag förstår av initsierade men ett hyggligt alternativ för den som har foto som hobby..

PS : Jobs är en skrävlare av stora mått, och har presenterat riggade visningar. Att Intel inte är skräp visar väl övergången från effektslukande IBM processorer med hög värmeutveckling till just Intel.
Myterna är många angående kortare pipelines, antal beräkningar per cykel osv till Macs fördel , den är död nu .

Mikael
 
Senast ändrad:
Vi fotografer klarar oss bra med Gimp utan CMYK.;-) Omvandlingen till tryck kan grafikerna göra.
När det gäller ICC-profiler så finns det sådana åtminstone till linuxversionen.
 
MagnusBerg skrev:
Vi fotografer klarar oss bra med Gimp utan CMYK.;-) Omvandlingen till tryck kan grafikerna göra.
När det gäller ICC-profiler så finns det sådana åtminstone till linuxversionen.

Vad bra att ni "fotografer" klarar er utan CMYK.
I flertal kurser angående digital bildbehandling är CMYK-bearbetning en förutsättning för att förstå ett flöde från bild till tryck.
• Färgkalibrering av bildskärmar och skrivare
• Inskanning av dia och negativa film material
• Digital fotografering på professionell nivå
• Korrigering av bildfiler
• Avancerad digital bildretusch
• Digital leverans för tryck och webb i RGB
• Digital leverand av färdiga tryckoriginal i CMYK
• Digital arkivering

Mikael

Du som "fotograf" klarar dig tydligen från dessa kriterier-Eller?
 
Senast ändrad:
Jag tyckte mig märka en omotiverad uppblåsthet när du definierar dig själv som "fotograf" och andra som fotointresserade. Min egen definiering är:
AmatörFotograf - någon som fotograferar utan att ha det som levebröd. Denna kategori kan samtidigt innehålla fotografer som är betydligt duktigare än många som har fotografi som sitt levebröd och även komma i nivå med de allra bästa Fotografer..
Fotografer - någon som är duktig fotograf och har det som sitt levebröd.
Blinda Fotografer - någon som har fotograferandet som levebröd trots all avsaknad av bildsinne.

När jag kollade på dina bilder på http://net.grafix.se/home/MB4//public_html/main.php så blev jag inte imponerad. På detta grundar jag det jag skriver om din omotiverade uppblåshet. Utifrån de bilder du presterar - som ligger i klass med vad jag kasserar eller aldrig ens tar - klassar jag dig i kategorin Blind Fotograf. Däremot är du säkert en duktig kameratekniker precis som din kollega Lars Kjellberg. Men att påstå att man måste genomgå alla dina föreslagna åtgärder för att kunna fotografera, sälja och leverera bilder är helt fel. En skärm som stämmer, bildbehandlingsprogram för kontrast- och färgförändring samt för att lägga på skärpa är vad man i de flesta fall klarar sig alldeles utmärkt med. Sedan kan man leverera bilden i något lämpligt RGB-format. Det viktiga är bilden. Och där presterar jag mer med min Canon PowerShot A85 än du tycks göra som säkert har massor med objektiv och dyra kamerahus. Därför tycker jag du ska försöka inse att även de som inte lever på att fotografera mycket väl kan leva upp till att vara fotografer.

Jag själv gick inte med i SFF förräns 85-86 och journalistförbundet 1991. Men eftersom jag tyckte att det var dyrt att vara med i SFF och bara dra nytta av tiningen gick jag ut tio år senare och likaså lämnade jag journalistförbundet i samma veva som jag lämnade svensk kyrkan eftersom jag ansåg det meningslöst att vara med i facket, precis som i kyrkan, och inte hade behov av att ett presskort att visa upp för att stärka mitt ego. Varken SFF eller journalistförbundet har några som helst krav på att man verkligen kan sitt yrke. Detta visar att man kan vara lik god fotograf utan att blivit upptagen i något yrkesförbund.
 
Senast ändrad:
Hoppsan
Ja bilderna som ligger på den adressen är bilder tagna utanför jobb men som kan vara till nytta om någon behöver bilder snabbt, vi säljer trots allt en hel del.
Jag har inte haft tid att lägga upp några bilder på nästan 2 år.
Utger mig inte heller att vara världsfotograf, men det jag gör är jag oftast bra på.Mina bilder publiceras trots allt nästan dagligen i olika sammanhang.Allt från årsredivisningar till medicinska tidningar.
Nu till programvaran, vad jag förstår (har aldrig testat den) så fattas CMYK vilket jag ser som ett stort minus..

Mikael
 
Senast ändrad:
Ett riktigt "Halleluja moment"...eller hur det nu heter...

Ja, jag kan bara säga att som van PC användare hade jag såklart mina funderingar inför mitt byte. Var mycket orolig för att mitt arbetsflöde skulle sega ihop totalt... Delar av min oro var till viss del befogad. Klart det var annorlunda...och det var lite klurigt att lära sig tänka på ett annat sätt. Framförallt att lära sig tänka i enklare steg...

Upplever nu PC-miljön som ett enda gytter av val, meddelanderutor, felmeddelanden och kinkighet. Macen är verkligen byggd för den kreative användaren som vill lägga ner sin effektiva tid på det som skall skapas och inte på att hantera operativet. Operativet skall ligga i bakgrunden och göra sin grej...inget annat...så upplever jag att det är på Mac'en. Har aldrig upplevt detta förut då detta är min första MacExperience...

Det är klart det känns avigt att köra vänstertrafik om man inte gjort annat än att köra på höger sida...men om man väl släpper på det inbyggda PC-kontrollbehovet så flyter allt på som ett rinnande vatten. Det handlar liksom till viss del om att sluta mecka med datorn och att börja arbeta med de kreativa sidorna av verktyget...

Men vilken jävla upplevelse det var att öppna kartongen...från design till konstruktion av hårdvara så ryker det bara av kvalité...visst fan kostar det, men det var värt varenda krona. Överskattat enligt vissa, visst ok, det kanske ligger något i det...men det skiter jag fullständigt i, är hälften sant så är det mer än tillräckligt!

Ett riktigt "Halleluja moment!" som en mer eller mindre känd TV-profil skulle ha sagt...

Små favvos:
* Aktiva hörn på skrivbordet...hur fan jag har klarat mig utan detta är en gåta!
* Desktop manager...flera skrivbord med olika applikationer som jag kan växla mellan efter eget tycke och smak...förpackat i ett sanslöst snyggt gränssnitt.
..och så vidare, och så vidare...

Allt jag har att säga kan egentligen sammanfattas i en mening: Get a Mac!

och är inte det övertygande nog så...ja, låt dig iaf underhållas av alla smarta
reklamfilmer

...ja just ja, kanske ska berätta vad jag valde...MacBookPro 2,33Ghz (Intel Core 2 Duo), 2 gig RAM, 120 Gig HD, 256Mb grafik, 15" skärm bla bla bla bla...ett snyggt paketerat rivjärn till maskin som passar mig som jobbar väldigt mobilt...och gärna plåtar direkt ner i datorn, såväl i studion som ute i fält...
 
Jag har både mac och pc. Är ny med foto har en pentax k100d. iwindows stödger inte raw filer villket är mycke iriterande. då man moste ha ett pogram för att se dom.. med macen funka det.aperture är är ju hur bra som hellst pcn surfar jag lite på när flickvännen har tagit macen :) annars kör jag bara mac nu förtiden min slut sats är ska man spela kör pc för allt annat kör mac.. Har haft den i 1 år nu och den flyter på lika bra som första dagen jag fick den pcn har formaterats ett anatal gånger.
 
Jag är själv OSX-user men jag stör skiten ur mig själv på ett par punkter rörande Apples hårdvara. Det finns en enda line datorer vilket gör att internt bland osx-användare behöver inte apple konkurrera. Jag tror att detta går hårt på kvalitetskontrollen hos apple (eller asus i detta fall).

Har en macbook med mig överallt när jag behöver skriva. och jag har redan bytt topcaset 2ggr, en tangent har lossnat, ramen runt skärmen har skevat, topcaset är skevt och det är andra gången jag lämnar in den på service på ett år.

Något hände vid switchen till intel-proppar... n i dont like it.
 
Helt ärligt, MAC eller PC same shit different name.
Jag älskar och hatar bägge i olika stunder.
Det hela beror på vad man använder sin burk till.

Har man problem med virus program har man antingen för mycket virus på sin burk eller kasst virus program. Skaffa NOD32 som tar absolut minimalt med resurser på en PC.

/D
 
ANNONS